Vejledning om sagsbehandling og kommunernes opgaver efter barnets lov (Delvejledning 2 af 6 til barnets lov)
•barnets lovAfsnit 98
Del 98 af 296
søskende til børn og unge anbragt på grund af omsorgssvigt, og som er anbragt uden samtykke inden
ikrafttrædelsen af barnets lov den 1. januar 2024. Dette skal ske i forbindelse med genbehandling af de
anbragte børns og unges sag i børne- og ungeudvalget.
Jf. ovenfor skal søskende også i denne sammenhæng forstås som både hel-, halv- og stedsøskende i
husstanden, som er under 15 år, dvs. endnu ikke er fyldt 15 år.
§ 21, stk. 2, skal således ses i tæt sammenhæng med § 51, stk. 3, om et ’følg-eller-forklar princip’ i sager
om anbringelse uden samtykke på grund af omsorgssvigt m.v., hvor der er hjemmeboende søskende under
15 år. I forbindelse med genbehandlingen skal kommunalbestyrelsen således begrunde, hvis eventuelle
søskende, der falder inden for bestemmelsens afgrænsning, ikke anbringes, samt beskrive hvilken støtte,
der igangsættes i stedet. Se nærmere i vejledning om anbringelse efter barnets lov (kapitel 1).
Endelig skal § 21, stk. 2, ses i sammenhæng med § 77, stk. 2, om en obligatorisk plan for støtte til
forældre i sager, hvor et eller flere børn er anbragt uden samtykke pga. omsorgssvigt m.v., og hvor der
er hjemmeboende søskende og dermed flere børn i familien, der potentielt er i en sårbar position. Se
nærmere i vejledning om anbringelse efter barnets lov (kapitel 5).
Kommunen skal være opmærksom på at søge at opnå forældremyndighedsindehaverens accept af den
børnefaglige undersøgelse og dennes formål. Der henvises til punkt 118 om samarbejde med forældre-
myndighedsindehaver og den unge, der er fyldt 15 år om den børnefaglige undersøgelse.
Mulighed for at undlade iværksættelse af den børnefaglige undersøgelse