Vejledning om sagsbehandling og kommunernes opgaver efter barnets lov (Delvejledning 2 af 6 til barnets lov)
•barnets lovAfsnit 90
Del 90 af 296
eller den unge om grundlaget for at iværksætte en børnefaglig undersøgelse, men der stilles ikke formelt
et krav om samtykke til gennemførelse af en børnefaglig undersøgelse.
Hvis kommunen ikke mener at kunne klarlægge barnets eller den unges ressourcer og problemer med
mindre indgribende tiltag, kan børne- og ungeudvalget træffe afgørelse om gennemførelse af den børne-
faglige undersøgelse ved barnets eller den unges ophold på en institution eller et sygehus eller ved
benyttelse af det børnehus, kommunen er tilknyttet, jf. lovens § 23, stk. 1 og 2, efter de særlige kriterier
herfor, jf. herom nedenfor. Desuden kan kommunen træffe afgørelse om adgang til hjemmet efter § 139,
stk. 4, jf. punkt 130 ff.
Kriteriet for de to tvangsindgreb efter § 23 og § 139, stk. 4, er til dels sammenfaldende, idet det for begge
tiltag kræves, at det vurderes, at indgrebet findes nødvendigt for at afgøre, om der er åbenbar risiko for
alvorlig skade på barnets eller den unges sundhed eller udvikling.
Afgørende for, hvilke af de to indgreb, som bør vælges – forudsat, at kriterierne i de to bestemmelser
er opfyldt - er, hvorvidt kommunen vurderer det nødvendigt at kunne udrede sagen ved gennemførelse
af undersøgelsen uden for hjemmet henholdsvis ved at få adgang til hjemmet. Muligheden for at påse
forholdene i forældrenes hjem vil i nogle tilfælde være mindre indgribende end at foretage undersøgelsen
af barnet eller den unge uden for hjemmet. Det skal dog understreges, at en undersøgelse uden for
hjemmet i nogle tilfælde kan være nødvendig for at afdække barnets sundhed og udvikling. For nærmere
beskrivelse om § 23 henvises til punkt 125 ff. i denne vejledning.
Vurdering af behov for børnefaglig undersøgelse af andre børn og unge i familien