Vejledning om sagsbehandling og kommunernes opgaver efter barnets lov (Delvejledning 2 af 6 til barnets lov)
•barnets lovAfsnit 39
Del 39 af 296
retninger på en måde, som sikrer, at kommunen følger rettidigt og systematisk op på alle indkomne
underretninger.
§ 136 indebærer ikke nærmere regulering af, hvordan kommunen skal udarbejde og gennemføre proce-
duren for behandling af underretninger. Det er dog eksempelvis hensigtsmæssigt, at en underretning
bliver behandlet centralt og inden for en nærmere afgrænset tidsperiode, sådan at det vil blive sikret,
at kommunalbestyrelsen hurtigst muligt får klarhed over, hvorvidt der er tale om et barn eller en ung,
som kan have behov for hjælp. Det er således afgørende, at kommunens procedurer for behandling
af underretninger så vidt muligt underbygger en hurtig vurdering af, om en given underretning giver
anledning til at iværksætte en afdækning efter § 19 eller en børnefaglig undersøgelse efter § 20 af barnets
eller den unges forhold.
Det vil endvidere være hensigtsmæssigt, at kommunen sørger for, at behandlingen af underretninger gen-
nemføres systematisk og baseres på et socialfagligt grundlag med henblik på, at der sikres en tilstrækkelig
belysning af den pågældende bekymring for barnet eller den unge. Dette kan også omfatte måden, hvorpå
en eventuel overlevering af sagen fra en børne- og ungerådgiver til en anden foregår, således at det sikres,
at alle relevante oplysninger fremgår af sagen, også i de tilfælde hvor sagen skifter hænder.
Der er med bestemmelsen ikke tale om, at kommunens behandling af en underretning skal antage
samme omfang som en børnefaglig undersøgelse efter § 20. Kommunen skal derimod vurdere, om
der er grundlag for at iværksætte en afdækning eller en undersøgelse på baggrund af en vurdering af
VEJ nr 9471 af 21/06/202413
konkrete relevante forhold, som kan belyse de forhold, underretningen bygger på. Der vil være tale om
indledende screening, som har til formål at vurdere, om der er behov for at få barnets eller den unges
støttebehov belyst nærmere, og hvis det er tilfældet, hvor omfattende en undersøgelse der så er behov
for. Se evt. kapitel 3, hvor screening efter § 18 i barnets lov beskrives nærmere.
Som udgangspunkt skal forældrene orienteres om indholdet af en underretning, som kommunen modta-
ger. Efter en konkret vurdering kan kommunen dog undlade at oplyse om indholdet af en underretning,
hvis den registreredes, f.eks. forældrenes, interesse i at få kendskab til oplysningerne findes at burde vige
for afgørende hensyn til private interesser, herunder til den pågældende selv, jf. databeskyttelseslovens
§ 22. Se også punkt 23 om underretning ved mistanke om overgreb og punkt 27 om tavshedspligt og
underretning.
43. § 136, stk. 1, 2. pkt., indebærer, at der skal foretages en central registrering af alle underretninger,
kommunen modtager, således at der skabes overblik over antallet af modtagne underretninger i kommu-
nen, hvor hurtigt underretningerne herefter behandles m.v.
Der er med bestemmelsen ikke fastsat specifikke krav til registreringen af underretningerne, og registre-
ringen kan således tilrettelægges i overensstemmelse med kommunens øvrige procedurer på området,
herunder for eksempel under hensyn til, om kommunen anvender DUBU eller et andet tilsvarende
it-system.
Nøgledata vedrørende underretningerne skal indberettes efter reglerne i bekendtgørelse om dataindberet-
ninger på socialområdet til brug for den landsdækkende statistik over underretninger fra fagpersoner og
borgere til kommunerne om konkrete børn og unge, som de er bekymrede for.
Vurdering inden for 24 timer