Vejledning om sagsbehandling og kommunernes opgaver efter barnets lov (Delvejledning 2 af 6 til barnets lov)
•barnets lovAfsnit 35
Del 35 af 296
forældrenes eller andre opdrageres side udsættes for vanrøgt eller nedværdigende behandling eller lever
under forhold, der bringer barnets eller den unges sundhed eller udvikling i fare, har pligt til at underrette
kommunen.
Underretningspligten efter § 135 omfatter ubetinget enhver.
Bestemmelsen indebærer ikke, at den person, der underretter, bliver part i sagen, eller bliver berettiget
til at klage over de skridt, som kommunen vælger at foretage eller ikke at foretage. Underretteren
kan dermed ikke få oplysninger om sagens videre udvikling, herunder om vedkommendes bekymring
for barnet var begrundet, om underretningen fører til, at kommunen iværksætter en afdækning eller
børnefaglig undersøgelse af barnet eller den unges forhold eller iværksætter støtte til barnet eller den
unge.
En underretning medfører ikke, at kommunen bliver forpligtet til at iværksætte indsatser.
VEJ nr 9471 af 21/06/202411
Der kan ikke stilles formkrav til, hvordan en underretning skal finde sted. En underretning kan således
både være skriftligt, telefonisk eller mundtligt mv. og kan herunder ske anonymt.
Mulighed for at underrette til Grønland og Færøerne
36. § 214, stk. 2, i barnets lov, giver personer, der udøver offentlig tjeneste eller offentligt hverv, og
personer, der udfører opgaver på børne- og ungeområdet for det offentlige, mulighed for at underrette den
kompetente myndighed i Grønland eller på Færøerne, hvis de under udøvelsen af tjenesten eller hvervet
får kendskab til eller grund til at antage, at et barn eller en ung under 18 år, der har bopæl i Grønland
eller på Færøerne, kan have behov for særlig støtte eller har været udsat for overgreb, eller at et barn
umiddelbart efter fødslen i Grønland eller på Færøerne kan få behov for særlig støtte på grund af de
kommende forældres forhold.
§ 214, stk. 2, indebærer, at personer, der udøver offentlig tjeneste eller offentligt hverv i Danmark, samt
personer, der udfører opgaver på børne- og ungeområdet for det offentlige, har adgang - men ikke pligt
- til at underrette de relevante grønlandske og færøske myndigheder. Det gælder, når personen under
udøvelsen af sin tjeneste eller hverv får kendskab til forhold eller grund til at antage, at der foreligger
forhold, som bevirker, at der kan være anledning til at iværksætte nødvendige indsatser om særlig støtte
til et barn eller en ung under 18 år, som opholder sig i Grønland eller på Færøerne, at et barn eller en
ung under 18 år, der har bopæl i Grønland eller på Færøerne har været udsat for overgreb, eller at et
barn umiddelbart efter fødslen i Grønland eller på Færøerne kan få behov for særlig støtte på grund af de
kommende forældres forhold.
Hvilke fagpersoner kan underrette til Grønland og Færøerne?
37. § 214, stk. 2, i barnets lov indebærer, at offentligt ansatte som f.eks. fagpersoner i skoletandplejen,
pædagoger og lærere i folkeskolen eller i kommunale daginstitutioner kan underrette en grønlandsk
eller færøsk kommune, hvor et barn eller en ung i Grønland eller på Færøerne kan have behov for
særlig støtte. Bestemmelsen indebærer også, at personer, der udfører opgaver på børne- og ungeområdet,
herunder læger, der ikke er offentligt ansatte eller i offentligt hverv, personer, der er beskæftigede i
selvejende institutioner på dag- eller fritids- eller klubtilbudsområdet, private dagplejere, ansatte ved frie
grundskoler, efterskoler og frie fagskoler samt personer, der er beskæftiget ved opholdssteder, familieple-
je, krisecentre, behandlingstilbud eller andre private tilbud, der for det offentlige udfører opgaver rettet
mod børne- og ungeområdet, vil være omfattet af adgangen til at underrette relevante myndigheder i
Grønland eller på Færøerne.
Personkredsen, der er omfattet af adgangen til at underrette myndigheder i Grønland eller på Færøerne
efter § 214, stk. 2, følger personkredsen for § 133, stk. 1, i barnets lov.
Tavshedspligt og beskyttelse er personoplysninger ved underretning til Grønland og Færøerne
38. § 214, stk. 2, indebærer, at adgangen til at underrette går forud for fagpersonens tavshedspligt, og in-
debærer dermed, at fagpersonen får samme adgang til at udveksle oplysninger efter databeskyttelsesloven
og databeskyttelsesforordningen som efter underretningspligten.
I forhold til overførsel af personoplysninger til Grønland bemærkes, at dette skal ske efter de gældende
databeskyttelsesregler, og beror på en konkret vurdering i den enkelte sag. Det bemærkes, at EU-Kom-
missionen ikke har truffet en tilstrækkelighedsafgørelse vedrørende Grønland efter artikel 45 i databeskyt-
telsesforordningen. Derfor er Grønland i relation til overførsel af personoplysninger at betragte som et
usikkert tredjeland efter databeskyttelsesforordningen. En overførsel af personoplysninger kræver således
iagttagelse af reglerne i kapitel V i databeskyttelsesforordningen. Det fremgår bl.a. af forordningens
VEJ nr 9471 af 21/06/202412
artikel 49, stk. 1, litra d, at der kan ske overførsel af personoplysninger, hvis overførelsen er nødvendig af
hensyn til vigtige samfundsinteresser. Endvidere kan der ske overførsel af personoplysninger efter artikel
49, stk. 1, litra F, hvis overførslen er nødvendig for at beskytte den registrerede eller andre personers
vitale interesser.
I forhold til overførsel af personoplysninger til Færøerne bemærkes, at dette ligeledes skal ske efter de
gældende databeskyttelsesregler, og vil bero på en konkret vurdering i den enkelte sag. EU-Kommissio-
nen har truffet en tilstrækkelighedsafgørelse vedrørende Færøerne, som derfor er et sikkert tredjeland i
relation til overførsel af personoplysninger, jf. artikel 45, stk. 1, i databeskyttelsesforordningen. Behand-
ling og overførsel af personoplysninger til Færøerne kan således ske inden for reglerne i kapitel II i
databeskyttelsesforordningen.
Kapitel 2
Kommunernes behandling af underretninger