Vejledning om sagsbehandling og kommunernes opgaver efter barnets lov (Delvejledning 2 af 6 til barnets lov)
•barnets lovAfsnit 28
Del 28 af 296
givning eller via interne regler. Eksempelvis er folkeskolelærere underlagt lovgivning om offentligt ansat-
tes tavshedspligt, og sundhedspersoner er underlagt særlige regler om tavshedspligt efter sundhedsloven,
mens f.eks. præster i andre trossamfund end folkekirken kan være underlagt interne etiske retningslinjer
vedr. tavshedspligt. De nævnte faggrupper vil imidlertid være forpligtigede til at underrette kommunen i
overensstemmelse med §§ 133 og 135 i barnets lov, selv i de tilfælde hvor de ifølge lov eller andre regler
har tavshedspligt. Reglerne om underretning vil således altid gå forud for andre regler om tavshedspligt,
og der kan derfor ikke henvises til f.eks. interne regler om tavshedspligt som begrundelse for ikke at
underrette kommunen efter barnets lov.
Sundhedspersoner vil kunne underrette kommunen i medfør af §§ 133 og 135 i barnets lov, samtidig
med at sundhedslovens regler om tavshedspligt overholdes. Det skyldes, at bestemmelserne om underret-
ningspligt i barnets lov er pligtudleveringsbestemmelser som nævnt i sundhedslovens § 43, stk. 2, nr.
1, og at det ikke er en forudsætning for at videregive oplysninger efter pligtudleveringsbestemmelser,
at sundhedspersonen forinden videregivelse forsøger at indhente samtykke. Sundhedspersoner skal dog,
som beskrevet ovenfor, i lighed med andre, der foretager underretning, overveje, om der kan være grund
VEJ nr 9471 af 21/06/20249
til at orientere familien om underretningen, herunder af hensyn til det fremtidige samarbejde med famili-
en. Såfremt underretningen drejer sig om en mistanke om overgreb begået af en eller begge forældre,
må forældrene dog ikke orienteres om underretningen. Der henvises til punkt 23 om underretning ved
mistanke om overgreb.