Vejledning om sagsbehandling og kommunernes opgaver efter barnets lov (Delvejledning 2 af 6 til barnets lov)
•barnets lovAfsnit 279
Del 279 af 296
om børnehusenes indretning, drift, finansiering og opgaver m.v. Social- og boligministeren kan endvidere
efter forhandling med justitsministeren og indenrigs- og sundhedsministeren fastsætte nærmere regler for
politiets og sundhedsvæsenets anvendelse af børnehuset.
309. § 124, stk. 1, indebærer, at der skal være fysiske børnehuse i hver region. Såfremt geografiske
forhold m.v. tilsiger det, kan der til et børnehus tilknyttes en eller flere matrikler. Der er i dag oprettet
børnehuse på to matrikler i tre ud af fem regioner: Region Midtjylland, Region Syddanmark og Region
Hovedstaden, med henblik på at sikre let tilgængelighed for børn, unge og deres familier.
I forbindelse med aftalen om drift af børnehusene kan det aftales, hvordan samarbejdet i børnehuset
skal organiseres, og hvordan børnehuset skal samarbejde med de involverede kommuner og de involve-
rede samarbejdspartnere, navnlig politiet og sundhedsvæsenet i regionen. Disse samarbejdspartnere bør
inddrages ved udarbejdelsen af aftalerne om børnehuset.
§ 124, stk. 1, indebærer, at den kommunale myndighedsrådgiver fra barnets eller den unges handlekom-
mune kan få rådgivning, vejledning og bistand til løsningen af den konkrete sag, herunder i forhold
til familiens situation, af det faste personale i børnehuset. Den kommune, som driver et børnehus, er
ansættelsesmyndighed for det faste personale i børnehuset.
Personalet i børnehuset inddrager øvrige relevante fagpersoner som eksempelvis politi og sundhedsvæsen
efter behovet i den konkrete sag og sørger for, at myndighedernes udredninger og undersøgelser m.v.
koordineres, så forløbet i børnehuset tilrettelægges efter barnets eller den unges behov og så skånsomt
som muligt for barnet eller den unge. I tilfælde hvor barnet eller den unge har nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne, kan der inddrages fagpersoner med særlig ekspertise på dette område. De involverede
myndigheder og fagpersoner samarbejder om hjælpen til barnet eller den unge og har mulighed for at dele
oplysninger fra udredninger, undersøgelser og samtaler m.v., således at barnet eller den unge ikke skal
fortælle hændelsesforløb m.v. gentagne gange.
Der kan i den forbindelse henvises til § 126 i barnets lov, hvorefter personalet i børnehuset, politiet og an-
klagemyndigheden, sundhedsmyndigheder, autoriserede sundhedspersoner og kommunale myndigheder,
der løser opgaver inden for området for udsatte børn og unge, i forbindelse med behandlingen af en sag,
hvor et børnehus benyttes, indbyrdes kan udveksle oplysninger om rent private forhold om barnets eller
den unges personlige og familiemæssige omstændigheder, hvis udvekslingen må anses for nødvendig af
hensyn til barnets eller den unges sundhed og udvikling. Autoriserede sundhedspersoner er forpligtet til
under behandlingen af en sag, hvor et børnehus benyttes, at videregive oplysninger omfattet af 1. pkt. til
fagpersoner og myndigheder nævnt i 1. pkt., hvis videregivelsen anses for at være nødvendig af hensyn til
barnets eller den unges sundhed og udvikling.