Vejledning om sagsbehandling og kommunernes opgaver efter barnets lov (Delvejledning 2 af 6 til barnets lov)
•barnets lovAfsnit 157
Del 157 af 296
i forbindelse med en screening, afdækning eller børnefaglig undersøgelse efter barnets lov §§ 18-27,
er fastsat i retssikkerhedsloven, databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven. Det betyder, at
indhentning af oplysninger til brug for en screening, afdækning eller børnefaglig undersøgelse efter
barnets lov §§ 18-27 skal ske i overensstemmelse med reglerne i retssikkerhedslovens §§ 11 a og 11 c,
som blandt andet regulerer myndighedernes mulighed for at indhente oplysninger uden samtykke til brug
for en børnesag i kommunen. Derudover skal indhentning af oplysninger ske i overensstemmelse med
databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven, som også blandt andet regulerer muligheden for
at indhente oplysninger uden samtykke.
Det følger af retssikkerhedslovens § 11 a, at kommunen efter forudgående samtykke fra den, der søger
om eller får hjælp, kan forlange, at andre offentlige myndigheder, uddannelsesinstitutioner, sygehuse,
læger, psykologer, autoriserede sundhedspersoner i øvrigt og personer, der handler på disses ansvar,
arbejdsløshedskasser, pengeinstitutter, arbejdsgivere og private, der udfører opgaver for det offentlige,
giver oplysninger om en familie, en forældremyndighedsindehaver eller et barn, der er nødvendige for at
behandle en sag. Dette gælder også oplysninger om rent private forhold og andre fortrolige oplysninger,
ligesom kommunen kan indhente lægejournaler, sygehusjournaler eller udskrifter heraf. Kommunen kan
forlange, at der optages retsligt forhør i overensstemmelse med retsplejelovens § 1018, hvis oplysninger-
ne ikke videregives.
Efter retssikkerhedslovens § 11 a, stk. 2, kan kommunen uden samtykke til brug for behandlingen af
en konkret sag eller til brug for generel kontrol kræve oplysninger om økonomiske forhold om den, der
ansøger om eller får hjælp, og dennes ægtefælle eller samlever, fra andre offentlige myndigheder samt
fra arbejdsløshedskasser. Tilsvarende oplysninger kan indhentes om andre husstandsmedlemmer. Hvis
borgeren ikke medvirker eller ikke giver samtykke til, at kommunen kan indhente oplysninger, skal
kommunen efter retssikkerhedslovens § 11 b behandle sagen om hjælp på det foreliggende grundlag,
medmindre oplysninger kan indhentes uden samtykke. Dette betegnes processuel skadesvirkning.
Det fremgår af retssikkerhedslovens § 11 c, at hvis det er nødvendigt for sagens behandling, kan kravet
om samtykke efter § 11 a, stk. 1 og 6, fraviges i sager om særlig støtte til børn og unge efter kapitel 4
og kapitel 5 i barnets lov, hvor kommunen kan påbegynde en sag eller træffe afgørelse uden forældrenes
samtykke, samt i forbindelse med undersøgelser efter §§ 18-27 i barnets lov. Dette gælder også i forbin-
delse med en screening, afdækning eller børnefaglig undersøgelse efter barnets lov §§ 18-27. Kommunen
skal dog uanset adgangen til at indhente oplysninger uden samtykke forsøge at få samtykke til at indhente
oplysningerne, jf. også punkt 168 nedenfor.
Efter § 11 c, stk. 3, i retssikkerhedsloven, kan kommunen også indhente oplysninger om andre parter end
de personer, som indsatsen efter barnets lov i sidste ende vil rette sig mod, dvs. barnet eller den unge og
forældremyndighedsindehaveren. Det kan f.eks. være oplysninger om forældremyndighedsindehaverens
samlever eller ægtefælle, der ikke har del i forældremyndigheden. Indhentning af oplysninger om andre
end de personer, der er nævnt i retssikkerhedslovens § 11 c, stk. 3, skal ske i overensstemmelse med
forvaltningslovens, databeskyttelsesforordningens og databeskyttelseslovens regler.
I forhold til reglerne om behandling og videregivelse af oplysninger om rent private forhold henvises til
databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven.
VEJ nr 9471 af 21/06/202451
For en nærmere gennemgang af reglerne om indhentning af oplysninger henvises til vejledning om
retssikkerhed og administration på det sociale område.
Hvilken type oplysninger kan indhentes