Vejledning om sagsbehandling og kommunernes opgaver efter barnets lov (Delvejledning 2 af 6 til barnets lov)
•barnets lovAfsnit 15
Del 15 af 296
af strafferetlige forhold, herunder overgreb mod børn og unge.
Derfor er det også vigtigt, at politiet får at vide, hvis man som borger eller offentlig myndighed har
mistanke om overgreb eller andre alvorlige forbrydelser. Politiet kan på baggrund af oplysningerne
vurdere, om der er grundlag for at gå videre med sagen.
Efter straffeloven er der ikke en almindelig pligt til at anmelde forbrydelser, men det er efter straffelovens
§ 141 strafbart ikke at gøre, hvad der står i ens magt for at forebygge eller afværge en forbrydelse,
der indebærer fare for menneskers liv eller velfærd, som man har kendskab til. Der er således en
»afværgepligt«. Denne pligt kan f.eks. være til stede, hvis en begået forbrydelse kan tænkes at gentage
sig - hvilket eksempelvis kan være relevant i forbindelse med overgreb på børn og unge. Afværgepligten
gælder også for offentlige myndigheder.
En kommune, der har mistanke om voldelige eller seksuelle overgreb mod et barn eller en ung, skal
således vurdere barnets eller den unges behov for hjælp i den enkelte sag.
Der kan i den sammenhæng også henvises til det beredskab, som alle kommunalbestyrelser skal udarbej-
de til sikring af forebyggelse, tidlig opsporing og behandling af sager, hvor der er viden eller mistanke
om, at et barn eller en ung har været udsat for overgreb, jf. § 15, stk. 2, i barnets lov. Derudover
har kommunerne efter § 15, stk. 3, pligt til at udarbejde et beredskab til forebyggelse, opsporing og
håndtering af negativ social kontrol, æresrelaterede konflikter og ekstremisme blandt børn, unge og deres
familier. Se evt. vejledning om generelle bestemmelser efter barnets lov for yderligere om kommunale
beredskaber.
Det afgørende i kommunens vurdering er beskyttelsen af barnet eller den unge mod eventuelle (nye)
overgreb. Den strafferetlige side af sagen overlades til politiet. Kommunen har en forpligtelse til at være
opmærksom på barnets behov for særlig støtte på grund af overgrebene. Vurderingen af barnets eller den
unges behov for støtte afhænger ikke af udfaldet af en evt. straffesag, da der ikke altid vil kunne ske
domfældelse i denne type sager på grund af manglende beviser.
Skærpet underretningspligt