Vejledning om sagsbehandling og kommunernes opgaver efter barnets lov (Delvejledning 2 af 6 til barnets lov)
barnets lov

Afsnit 130

Del 130 af 296
1, skal lægge vægt på sagens forhold og kompleksitet, herunder en eventuel nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne hos et barn umiddelbart efter fødslen eller hos de kommende forældre. 138. § 24, stk. 1, betyder, at hvis kommunen får oplysninger, som giver grund til at antage, at der kan opstå behov for hjælp eller støtte til et barn efter barnets lov umiddelbart efter, at barnet er født, skal kommunen foretage en screening af sagen. Det kan f.eks. være på baggrund af en underretning eller en anmodning om hjælp fra de kommende forældre. Bestemmelsen indebærer, at kommunen, inden der tages stilling til hjælp og støtte efter barnets lov til et barn efter fødslen, skal vurdere, om det er en problemstilling, der ikke kræver yderligere sagsoplysning, en problemstilling, der kræver afdækning af et eller flere forhold hos de kommende forældre, eller en problemstilling hvor der er behov for en egentlig undersøgelse af de kommende forældres forhold. Screeningen skal som udgangspunkt ske på baggrund af de foreliggende oplysninger i sagen. Screeningens formål er at vurdere, om der er behov for at få forældrenes forhold belyst nærmere gennem en afdækning eller en børnefaglig undersøgelse. Ved de kommende forældre forstås den gravide kvinde og den, der efter børneloven, vil blive anset som retlig forælder til barnet. Dette omfatter kvindens ægtefælle, medmindre denne efter børneloven ikke anses som forælder til barnet, og den mand eller kvinde, der har anerkendt faderskabet henholdsvis medmoderskabet til barnet på afgørelsestidspunktet. Derimod omfatter det ikke den mand eller kvinde, der er far eller medmor til barnet, men hvis forældreskab til barnet endnu ikke er fastslået. Endvidere omfatter det den mand eller kvinde, som ifølge moren er eller kan være far eller medmor til barnet. 139. § 24, stk. 2, indebærer, at kravene til sagsoplysning og dokumentation af de kommende forældres forhold bliver afpasset sagens karakter og kompleksitet. Bestemmelsen understreger vigtigheden af, at kommunalbestyrelsen allerede i den indledende vurdering af sagen er opmærksom på, om behovet for støtte til et barn efter fødslen kan være begrundet i fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse hos de kommende forældre eller andre i familien, f.eks. søskende, eller eventuel funktionsnedsættelse hos barnet, når det er født.