Vejledning om sagsbehandling og kommunernes opgaver efter barnets lov (Delvejledning 2 af 6 til barnets lov)
•barnets lovAfsnit 130
Del 130 af 296
1, skal lægge vægt på sagens forhold og kompleksitet, herunder en eventuel nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne hos et barn umiddelbart efter fødslen eller hos de kommende forældre.
138. § 24, stk. 1, betyder, at hvis kommunen får oplysninger, som giver grund til at antage, at der kan
opstå behov for hjælp eller støtte til et barn efter barnets lov umiddelbart efter, at barnet er født, skal
kommunen foretage en screening af sagen. Det kan f.eks. være på baggrund af en underretning eller en
anmodning om hjælp fra de kommende forældre.
Bestemmelsen indebærer, at kommunen, inden der tages stilling til hjælp og støtte efter barnets lov til et
barn efter fødslen, skal vurdere, om det er en problemstilling, der ikke kræver yderligere sagsoplysning,
en problemstilling, der kræver afdækning af et eller flere forhold hos de kommende forældre, eller en
problemstilling hvor der er behov for en egentlig undersøgelse af de kommende forældres forhold.
Screeningen skal som udgangspunkt ske på baggrund af de foreliggende oplysninger i sagen.
Screeningens formål er at vurdere, om der er behov for at få forældrenes forhold belyst nærmere gennem
en afdækning eller en børnefaglig undersøgelse.
Ved de kommende forældre forstås den gravide kvinde og den, der efter børneloven, vil blive anset
som retlig forælder til barnet. Dette omfatter kvindens ægtefælle, medmindre denne efter børneloven
ikke anses som forælder til barnet, og den mand eller kvinde, der har anerkendt faderskabet henholdsvis
medmoderskabet til barnet på afgørelsestidspunktet. Derimod omfatter det ikke den mand eller kvinde,
der er far eller medmor til barnet, men hvis forældreskab til barnet endnu ikke er fastslået. Endvidere
omfatter det den mand eller kvinde, som ifølge moren er eller kan være far eller medmor til barnet.
139. § 24, stk. 2, indebærer, at kravene til sagsoplysning og dokumentation af de kommende forældres
forhold bliver afpasset sagens karakter og kompleksitet.
Bestemmelsen understreger vigtigheden af, at kommunalbestyrelsen allerede i den indledende vurdering
af sagen er opmærksom på, om behovet for støtte til et barn efter fødslen kan være begrundet i fysisk
eller psykisk funktionsnedsættelse hos de kommende forældre eller andre i familien, f.eks. søskende, eller
eventuel funktionsnedsættelse hos barnet, når det er født.