Vejledning om sagsbehandling og kommunernes opgaver efter barnets lov (Delvejledning 2 af 6 til barnets lov)
•barnets lovAfsnit 101
Del 101 af 296
indsatser eller en anbringelse, jf. §§ 32, 46 eller 47, skal væsentlige møder med barnet eller den unge som
udgangspunkt afholdes med deltagelse af to børne- og ungerådgivere.
Bestemmelsen har til formål at styrke barnets eller den unges tryghed, stabilitet og kontinuitet i møder
med kommunen. Det skal ske ved at sikre, at barnet eller den unge både kender sin primære børne- og
ungerådgiver og en anden rådgiver, der kan træde til i forbindelse med sygdom, ferie, barsel m.v. hos
barnets primære børne- og ungerådgiver.
Ved børne- og ungerådgiver forstås en socialrådgiver eller anden person, der varetager myndighedsopga-
ver i forbindelse med børnefaglige undersøgelser og afgørelser om støttende indsatser, handicapkompen-
serende støtte og anbringelser m.v. på børne- og ungeområdet i den enkelte kommune.
Bestemmelsen indebærer ikke, at der skal deltage to børne- og ungerådgivere i forbindelse med hele
undersøgelsen, men betyder, at væsentlige møder med barnet eller den unge som udgangspunkt skal
planlægges og afholdes med to børne- og ungerådgivere. Væsentlige møder omfatter samtaler og møder
med barnet eller den unge om deres ønsker og behov eller samtaler med barnet eller den unge om valg af
indsats, der skal imødekomme barnets eller den unges behov.
Kravet om to børne- og ungerådgivere vil ikke gælde ubetinget i alle møder. F.eks. vil det ikke gælde,
hvor en børne- og ungerådgiver ledsager eller deltager i barnets eller den unges møder med politiet eller
en psykolog, i tilfælde hvor der er behov for at stille opfølgende spørgsmål i forlængelse af en tidligere
samtale med barnet eller den unge, eller hvor der er anden kontakt i forbindelse med opfølgning.
Kravet om deltagelse af to børne- og ungerådgivere gælder, indtil den børnefaglige undersøgelse er
afsluttet, jf. dog § 156, stk. 6, om møder som led i det personrettede tilsyn med et barn eller en ung, som
er anbragt uden for hjemmet.
Der kan opstå situationer, hvor uforudsete hindringer som f.eks. fravær ved sygdom kan indebære, at
kravet om to børne- og ungerådgivere må fraviges af hensyn til barnet eller den unge, så kravet ikke
medfører, at sagsbehandlingen og nødvendige samtaler med barnet eller den unge og afgørelser om støtte
forsinkes som følge af kravet om deltagelse af to børne- og ungerådgivere.
Tilrettelæggelse af den børnefaglige undersøgelse
VEJ nr 9471 af 21/06/202435