stilling til barnets eller den unges skolegang.
Valget af undervisningstilbud kan have stor betydning for, hvilket anbringelsessted der vælges. Ved valg
af anbringelsessted skal kommunen sikre sig, at barnet eller den unge, der anbringes, kan få dækket
behovet for undervisning, helst på en lokal folkeskole eller, hvis det er nødvendigt, på anbringelsesstedets
interne skole. Det er derfor vigtigt, at valg af anbringelsessted finder sted på grundlag af en tværfaglig
vurdering, hvor også pædagogisk psykologisk rådgivning inddrages (PPR).
Det følger af § 52, stk. 4, 2. pkt., at inden kommunalbestyrelsen i barnets eller den unges handlekommune
træffer afgørelse om at anbringe et barn eller en ung på et børne- og ungehjem, der ligger i en anden kom-
mune, skal der foretages en vurdering af barnets eller den unges eventuelle behov for specialundervisning
eller anden specialpædagogisk bistand efter folkeskolelovens § 12, stk. 2.
Bestemmelsen betyder, at kommunalbestyrelsen samtidig med valg af anbringelsessted i form af et børne-
og ungehjem i anden kommune skal sikre sig, at barnet eller den unge kan få dækket behovet for
undervisning under anbringelsen.
Kommunalbestyrelsen har derfor samtidig med valget af det konkrete anbringelsessted et ansvar for at
vurdere, om der er behov for at få foretaget en pædagogisk psykologisk vurdering af barnet eller den unge
som grundlag for valg af skoletilbud. En sådan pædagogisk psykologisk vurdering skal foretages efter
reglerne i folkeskolelovens § 12, stk. 2.
VEJ nr 9148 af 15/03/202432
Formålet med bestemmelsen er dermed at sikre, at børn og unge får det rette skoletilbud fra starten af
en anbringelse, herunder at sikre stabilitet i forhold til barnets eller den unges skolesituation, så sårbare
elever ikke udsættes for unødvendige skift af skoletilbud eller står uden skolegang i perioder i forbindelse
med anbringelse uden for hjemmet.
Stillingtagen til spørgsmål om skolegang må ikke medføre, at anbringelse forsinkes. Det betyder, at
kommunalbestyrelsen om nødvendigt må træffe afgørelse om valg af anbringelsessted, selvom skolemyn-
dighederne ikke har taget stilling til, hvilket skoletilbud barnet eller den unge skal have under anbringel-
sen. Det vil for eksempel kunne være nødvendigt i situationer, hvor en anbringelse skal ske akut, eller
hvor skolemyndighederne har brug for tid til udredning og vurdering, før valg af skoletilbud kan træffes. I
alle tilfælde skal planlægning af barnets eller den unges fremtidige skolegang dog påbegyndes samtidig
med valget af anbringelsessted.