Afsnit 349
Del 349 af 350
foretaget på grundlag af oplysninger, som forældremyndighedsindehaver selv har fremsendt eller på
anden vis må antages at være bekendt med, jf. ovenfor, og der vil derfor ikke være behov for at høre
forældremyndighedsindehaveren forinden. I nogle tilfælde vil det dog kunne være nødvendigt at høre
parterne, jf. forvaltningslovens § 19. Kommunen skal efter omstændighederne inddrage barnet eller den
unge, inden vurderingen foretages, jf. § 5 i barnets lov. Inddragelse af barnet eller den unge i forbindelse
med vurderingen kan undlades, hvis barnets modenhed, eventuelle funktionsnedsættelse eller sagens
karakter i afgørende grad taler imod, f.eks. fordi anmodningen om hjemgivelse er åbenlyst ubegrundet,
eller fordi barnet eller den unge har afgørende behov for ro og for at blive skærmet. Ved vurderingen af,
VEJ nr 9148 af 15/03/2024123
om inddragelse af barnet eller den unge kan undlades, skal det tillægges vægt, at der ikke her er tale om
en undersøgelse af grundlaget for hjemgivelse, men alene en indledende afklaring af, om der er grundlag
for behandle sagen, hvorfor hensynet til at skåne barnet eller den unge som udgangspunkt må veje tungere
end ved en realitetsbehandling af en hjemgivelsessag, hvor barnets eller den unges interesse i at blive
inddraget alt andet lige vil være væsentligt større.
Hvis kommunalbestyrelsen vurderer, at relevante forhold ikke er væsentligt ændrede, skal kommunen
ikke realitetsbehandle anmodningen. Kommunen skal i stedet afvise at behandle anmodningen om hjem-
givelse. Forældremyndighedsindehaver kan indbringe kommunens afvisning af at behandle sagen for
Ankestyrelsen, jf. § 144 i barnets lov og kapitel 10 i retssikkerhedsloven.
Finder kommunen derimod, at der er sket væsentlige ændringer af forholdene hos forældremyndigheds-
indehaveren, barnet eller den unge, skal kommunen realitetsbehandle forældremyndighedsindehavers
anmodning om hjemgivelse af barnet eller den unge, jf. § 102, stk. 4, som gennemgås nedenfor. Dog vil
kommunalbestyrelsen ikke have pligt til at behandle anmodningen, hvis sagen er under behandling ved
Ankestyrelsen eller retten, jf. § 102, stk. 2, som behandlet ovenfor.
Det er vigtigt, at være opmærksom på, at kommunen har pligt til at behandle anmodninger fra en ung, der
er fyldt 15 år, og som er anbragt efter §§ 47 eller 67, også selvom der er ikke sket væsentlige ændringer af
forholdene, hvis sagen i øvrigt ikke er under behandling ved Ankestyrelsen eller retten, jf. § 102, stk. 2.
Kommunens realitetsbehandling af hjemgivelsesanmodninger ved tvangsmæssigt gennemførte anbringel-
ser
356. § 102, stk. 4, i barnets lov, fastsætter regler for realitetsbehandling af hjemgivelsesanmodninger fra
forældremyndighedsindehaveren og den unge, som gennemgået ovenfor.
§ 102, stk. 4, gælder således ikke for sager, hvor kommunen efter reglerne i § 102, stk. 2 og 3, afviser
at behandle anmodningen, fordi sagen er under behandling ved Ankestyrelsen eller retten, eller fordi
forholdene ikke er væsentligt ændrede.
Når kommunen skal realitetsbehandle anmodninger fra forældremyndighedsindehaver og den unge, der er
fyldt 15 år, om hjemgivelse af et barn eller en ung, der er anbragt efter §§ 47 eller 67, skal kommunen
oplyse sagen med henblik på at vurdere, om der er grundlag for hjemgivelse. Det vil sige, at kommunen
i det omfang der måtte være behov for det, skal undersøge barnets eller den unges og/eller forældremyn-
dighedsindehavers forhold med henblik på at vurdere, om barnet eller den unge skal hjemgives, og i givet
fald, hvordan hjemgivelsen skal forberedes, og hvilken støtte til barnet eller den unge og familien, der
måtte være behov for ved hjemgivelsen. Det kan indebære, at den eksisterende børnefaglige undersøgelse
skal opdateres eller suppleres i fornødent omfang. Er der tidligere udarbejdet en psykologisk eller anden
faglig undersøgelse af forældrene, barnet eller den unge, vil der i nogle tilfælde være behov for at
supplere eller opdatere denne.
Hvis der er grundlag for det, skal parterne også høres, jf. forvaltningslovens § 19. Derudover skal
kommunen være opmærksom på efter barnets lov § 4, at inddrage barnet eller den unge, inden der
træffes beslutninger af betydning for barnet eller den unge. Barnets eller den unges synspunkter skal altid
tillægges passende vægt i overensstemmelse med barnets eller den unges alder og modenhed.
Hvis kommunen på baggrund af sin realitetsbehandling af anmodningen om hjemgivelse vurderer, at
der er grundlag for at hjemgive barnet eller den unge, skal der træffes afgørelse om hjemgivelse og
hjemgivelsesperiodens længde, jf. § 100, stk. 1, i barnets lov, som gennemgået længere oppe. Samtidig
VEJ nr 9148 af 15/03/2024124
skal barnets plan eller ungeplanen revideres og angive den videre indsats i forbindelse med hjemgivelsen,
jf. § 100, stk. 5.
Det følger af 2. pkt. i § 102, stk. 4, at hvis kommunalbestyrelsen på baggrund af sin realitetsbehandling
af en anmodning om hjemgivelse ikke finder, at der er grundlag for at hjemgive barnet eller den unge, vil
sagen skulle forelægges til afgørelse i børne- og ungeudvalget, jf. lovens §§ 47 eller 67.
Orientering af børne- og ungeudvalget