Afsnit 280
Del 280 af 350
særskilt forældrehandleplan for støtte til forældrene, jf. § 77, kan fraviges, og at forældrene i stedet
tilbydes en helhedsorienteret plan for en forælder eller begge forældre, jf. § 110, når der er tale om
forældre med komplekse og sammensatte problemer, hvor der kan eller skal udarbejdes flere planer for
indsatserne for forældrene, og hvor der er et koordinationsbehov forbundet hermed. Forældrene skal give
samtykke til, at den særskilte plan erstattes af en helhedsorienteret plan.
287. § 78 indebærer ikke ændringer i forældrenes ret til støtte under anbringelsen af et barn eller en ung
uden for hjemmet eller i formålet med denne støtte.
Kommunen skal således træffe afgørelse om støtte til forældrene under anbringelsen, og støtten skal
så vidt muligt medvirke til at løse de problemer, der har været årsag til anbringelsen, herunder støtte
forældrene i at varetage omsorgen for barnet eller den unge ved en eventuel hjemgivelse, eller støtte
forældrene i at kunne udfylde deres forældrerolle, også under anbringelsen.
Bestemmelsen har til formål at understøtte en helhedsorienteret plan for indsatser til forældre med
komplekse problemer, der går på tværs af sektorområder, idet kommunen har adgang til at tilbyde
disse forældre, at støtte efter §§ 75 og 76 indgår i en helhedsorienteret plan, jf. § 110. For yderligere
uddybning af reglerne om helhedsorienteret plan, se vejledning om ungestøtte efter barnets lov. Den
helhedsorienterede plan skal udarbejdes i samarbejde med borgeren og skal samle indsatser og tilbud på
VEJ nr 9148 af 15/03/202492
tværs af lovgivning og sektorområder. Den helhedsorienterede plan for forældrene kan, ud over støtte
i forbindelse med anbringelsen, indeholde andre relevante indsatser, afhængigt af forældrenes konkrete
forhold, som f.eks. beskæftigelsesrettede indsatser efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller
sociale indsatser efter serviceloven. Planen skal medvirke til at sikre borgeren og myndighederne overblik
over og sammenhæng mellem borgerens indsatser f.eks. på tværs af det sociale område, undervisnings- og
uddannelsesområdet eller beskæftigelsesområdet.
Kommunens vurdering af, om forældrene med fordel kan tilbydes en helhedsorienteret plan, skal som
udgangspunkt bero på en konkret vurdering og skal ligeledes bl.a. baseres på, om forældrene vurderes at
have komplekse og sammensatte problemer, der med fordel kan sammentænkes via en helhedsorienteret
plan. Der kan for eksempel være tale om en jobparat kontanthjælpsmodtager, som får en beskæftigelses-
rettet indsats i "Min Plan" på Jobnet og også modtager støtte efter § 76 på baggrund af anbringelse
af forælderens barn, og hvor det vil være hensigtsmæssigt at samle indsatserne i en helhedsorienteret
plan. Derudover kan andre personlige forhold for forældrene, f.eks. forældrenes motivation, samarbejds-
vilje, egne og familiemæssige ressourcer m.v. også indgå i vurderingen af, hvordan indsatserne mest
hensigtsmæssigt tilrettelægges, herunder også hvorvidt forældrene bør tilbydes en helhedsorienteret
plan. Samtidig kan administrative hensyn, herunder hensyn til bl.a. organisatoriske, ledelsesmæssige og
prioriteringsmæssige forhold, indgå i kommunernes vurdering af, om forældrene kan tilbydes en helheds-
orienteret plan. Bestemmelsen giver ikke forældrene et retskrav på at få tilbudt en helhedsorienteret plan.
Derudover kan komplekse og sammensatte problemer f.eks. også dække over, at forældrene har flere
samtidige udfordringer, som f.eks. sygdom, funktionsnedsættelser, arbejdsløshed eller misbrugsproble-
mer, der skal tages højde for ved tilrettelæggelsen af indsatser for forældrene, og at der er tale om
udfordringer, som har betydning for flere områder af forældrenes tilværelse f.eks. i forhold til familielivet,
beskæftigelse eller uddannelse, og at disse udfordringer medfører kontakt med flere forvaltninger, myn-
digheder eller tilbud. Ved koordinationsbehov skal forstås, at forældrenes og familiens udfordringer og de
indsatser, der sættes i gang på baggrund heraf, medfører et behov for, at indsatserne koordineres mellem
forskellige myndigheder, forvaltninger eller tilbud, så der sikres en sammenhængende indsats.
Med § 78 kan kommunen tilbyde, at planen for støtte efter § 77, stk. 1, kan indgå i den helhedsorienterede
plan for støtte og indsatser på tværs af sektorområder frem for, at der udarbejdes en særskilt plan for
støtten til forældrene i forbindelse med anbringelsen af et barn eller en ung. Den helhedsorienterede plan
kan omfatte begge forældre.
Kommunens beslutning om at udarbejde en helhedsorienteret plan er alene en processuel beslutning
og berører ikke de tilbud og indsatser, som forældrene har ret til efter reglerne. Beslutningen om at
udarbejde en helhedsorienteret plan er ikke en forvaltningsretlig afgørelse, og forældrene kan ikke klage
over kommunens beslutning. Forældrene kan klage over de afgørelser om indsatser, der indgår i en
helhedsorienteret plan.
Forældrene skal give samtykke til, at der udarbejdes en helhedsorienteret plan, der samler indsatser på
tværs af sektorområder. Samtykket kan bidrage til en generel accept fra forælderen af, at kommunen
foretager en tværgående koordinering af indsatser og i den forbindelse deler oplysninger om forælderen
til udarbejdelsen af planen. Samtidig er samtykket et vigtigt element i at sikre forældrenes ejerskab til og
deltagelse i arbejdet med at sikre en sammenhængende og koordineret indsats gennem den helhedsorien-
terede plan. Samtykke skal forstås i overensstemmelse med definitionen i databeskyttelsesforordningens
artikel 4, nr. 11, dvs. enhver frivillig, specifik, informeret og utvetydig viljetilkendegivelse fra den regi-
strerede, hvorved den registrerede ved erklæring eller klar bekræftelse indvilliger i, at personoplysninger
der vedrører den pågældende, gøres til genstand for behandling. Såfremt forældrene ikke samtykker til en
VEJ nr 9148 af 15/03/202493
helhedsorienteret plan, skal kommunen udarbejde en særskilt plan for støtten til forældrene i forbindelse
med anbringelsen efter § 77, stk. 1.
Såfremt der udarbejdes en helhedsorienteret plan for støtten til forældrene under anbringelsen, og den
ene eller begge forældre efterfølgende trækker samtykket tilbage, skal kommunen herefter hurtigst muligt
flytte den del af indholdet af den helhedsorienterede plan, der vedrører støtten til forældrene under
anbringelsen, til en særskilt plan, jf. § 77, stk. 1.
Hvis forældrene er omfattet af integrationslovens § 16, kan støtten til forældrene samles i integrationskon-
trakten, jf. § 19 b i lov om integration af udlændinge i Danmark, jf. lovbekendtgørelse nr. 1146 af 22. juni
2020 som ændret ved § 3 i lov nr. 1192 af 8. juni 2021.
Revision af forældrehandleplan