Afsnit 252
Del 252 af 350
omfanget og udøvelsen af samværet og kontakten og kan fastsætte nærmere vilkår for samværet og
kontakten. Kommunalbestyrelsen skal foretage en konkret og individuel vurdering ud fra forholdene i
den enkelte sag, herunder ud fra barnets eller den unges alder, modenhed og eventuelle funktionsnedsæt-
telse. Ved afgørelsen skal der lægges særlig vægt på hensynet til barnet eller den unge og formålet med
anbringelsen.
Det kan dreje sig om både tilrettelæggelsen af de gensidige besøg og om, hvordan brev- og telefonkontak-
ten eller anden kommunikation skal foregå.
Kommunalbestyrelsens mulighed for at træffe afgørelse om omfanget og udøvelsen af samværet eller
kontakten omfatter desuden også forældre, der ikke har del i forældremyndigheden, samt netværket.
Kommunalbestyrelsen kan fastsætte nærmere vilkår for samværet, f.eks. at samværet skal foregå et
bestemt sted, eksempelvis på barnets eller den unges anbringelsessted eller et neutralt sted, eller at en
gennemførelse af samværet forudsætter, at forældrene eller netværket ikke er påvirket af alkohol eller
stoffer. Dette indebærer dog ikke, at kommunen kan opstille vilkår om f.eks. indtagelse af antabus eller
lignende for afgørelsen om retten til samvær, og kommunalbestyrelsen kan ikke indskrænke omfanget af
samvær alene med den begrundelse, at en person har et misbrug.
Kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om, at barnets eller den unges samvær med en person fra
netværket skal støttes ved, at der er en tredje person til stede. Det kan eksempelvis være relevant, hvis
barnet efter § 103, stk. 2, har fremsat en anmodning om, at barnets eller den unges støtteperson skal være
til stede under samværet med en person fra netværket. Støttepersonens tilstedeværelse ved samværet skal
ses som en støtte for barnet eller den unge.
Kommunalbestyrelsen kan dog ikke efter § 104, stk. 2, fastsætte, at barnets eller den unges samvær med
forældrene skal støttes ved, at der skal være en tredje person til stede under samværet. En sådan afgørelse
vil kræve samtykke fra forældremyndighedsindehaveren og den unge over 15 år, jf. § 104, stk. 3.
Muligheden for at regulere samværets praktiske afvikling har til hensigt at tilgodese barnet eller den
unge. Afgørelsen skal derfor lægge særlig vægt på hensynet til barnet eller den unge og formålet med
anbringelsen. Kommunen har mulighed for at træffe afgørelse om at regulere og begrænse en kontakt,
som forældremyndighedsindehaveren ønsker opretholdt, hvis dette vurderes at være til barnets eller den
unges bedste. Det vil altså altid være hensynet til barnet eller den unge, der vil veje tungere end hensynet
til et ønske om samvær og kontakt fra forældrenes side.
I den konkrete vurdering af omfang af samvær skal det tillægges betydning, at et barn eller en ung
som udgangspunkt har behov for og interesse i at bibeholde en hyppig kontakt til forældrene og netvær-
ket. Vurderingen skal også inddrage forældrenes ønske om samvær med barnet eller den unge. Det vil
imidlertid være afgørende, at kommunalbestyrelsen i sine afgørelser tager hensyn til, at barnet eller den
VEJ nr 9148 af 15/03/202478
unge ikke skal opleve et samvær eller en kontakt med en forælder i de situationer, hvor selve kontakten
vurderes som skadeligt for barnets eller den unges trivsel og udvikling. Det kan f.eks. være i situationer,
hvor en forælder tidligere har udsat barnet eller den unge for vold eller seksuelle overgreb, og hvor
samvær derfor vurderes at være til skade for barnet.
Kommunalbestyrelsen er efter § 103, stk. 1, forpligtet til at lægge vægt på barnets eller den unges ønsker
ved tilrettelæggelse af samværet. Det er dog kommunalbestyrelsens ansvar at sikre, at den trufne afgørel-
se er i overensstemmelse med barnets eller den unges bedste. Kommunalbestyrelsen bør i den forbindelse
sikre, at barnets eller den unges ønsker tillægges passende vægt på baggrund af en konkret og individuel
vurdering af barnets eller den unges alder, modenhed, ressourcer og eventuelle funktionsnedsættelse m.v.
Kommunalbestyrelsen vil i den forbindelse ligeledes skulle være opmærksom på, at der på den ene side
vil kunne være børn og unge, der pga. f.eks. deres alder, modenhed eller psykiske funktionsnedsættelse
ikke vil være i stand til at vurdere eller ikke vil kunne give udtryk for, om samvær med forældre eller
netværk er til deres eget bedste, og af samme årsag ikke har grundlag for at tage stilling til rammerne
for og omfanget af samværet. På den anden side vil der kunne være børn og unge, der på grund af f.eks.
loyalitet over for forældrene eller eventuelle plejeforældre ikke giver udtryk for de ønsker, de har, eller
som omvendt giver udtryk for ønsker, der ikke afspejler barnets eller den unges egentlige interesser.
I forbindelse med vurderingen af barnets eller den unges behov er kommunen forpligtet til at sikre, at der
finder en samtale sted med barnet eller den unge, jf. § 5, hvorved barnets eller den unges holdning til
samværet kan tilvejebringes.
Kommunen bør derudover være særligt opmærksom på, at barnet eller den unge kan have svært ved at
formulere, at det er utrygt at have samvær med en bestemt person. Det kan f.eks. være relevant i tilfælde,
hvor barnet eller den unge har været udsat for overgreb fra den person, barnet eller den unge skal have
samvær med. I forbindelse med en vurdering af eksempelvis samvær i hjemmet, kan der desuden være
behov for at være opmærksom på, at overgrebet eller formodningen om overgreb, kan være knyttet til en
person, der ofte færdes i hjemmet frem for en af forældrene.
Kommunalbestyrelsen har desuden mulighed for at fastsætte nærmere vilkår for gennemførelsen af
samværet og kontakten. Det betyder at kommunalbestyrelsen f.eks. kan træffe afgørelse om, at den, der
har samvær med barnet eller den unge, ikke må optage samværene på bånd, hvis kommunen vurderer, at
dette vil forstyrre samværene eller være til gene for barnet eller den unge.
Adgang til enkeltstående reguleringer i samvær og kontakt