Afsnit 203
Del 203 af 350
takten har til formål at aftale og planlægge generel rådgivning om adoption uden samtykke i form af
temadage eller anden form for egnet rådgivning til den konkrete kommunalbestyrelse. Ønsker en kommu-
ne ikke at benytte sig af tilbuddet, skal VISO træffe beslutning om at pålægge kommunalbestyrelsen at
modtage rådgivningen.
VISOs beslutning om, at en kommunalbestyrelse skal pålægges at modtage generel rådgivning om adop-
tion, bygger på VISOs hidtidige erfaring med samarbejde med kommunalbestyrelsen om adoptionssager.
Den rådgivning om adoption, som VISO efter § 71, stk. 3, skal pålægge en kommunalbestyrelse at
modtage, skal tilpasses efter forholdene i den enkelte kommune. Rådgivningen har navnlig fokus på
retssikkerheden i sager om adoption uden samtykke, sagsproces og dokumentationskrav, herunder hvilke
undersøgelser af bl.a. barnets eller den unges, forældrenes og plejeforældrenes indbyrdes forhold, der
skal gennemføres for at udarbejde en indstilling om adoption uden samtykke, og hvad indstillingen
skal indeholde, sådan at den opfylder betingelserne i § 70. Et andet fokuspunkt er, i hvilke situationer
kommunalbestyrelsen skal overveje, om hensynet til kontinuitet og stabilitet i barnets eller den unges
opvækst taler for, at barnet eller den unge bliver adopteret og dermed får en ny og blivende familie i
stedet for en meget langvarig anbringelse.
Endvidere fokuserer rådgivningen på de udfordringer og dilemmaer, der kan opstå, når man arbejder med
adoption uden samtykke, og hvordan kultur og organisering i en kommune kan understøtte anvendelsen af
bestemmelserne om adoption uden samtykke.
VISO har alene til opgave at yde vejledning til kommunalbestyrelserne, VISOs vejledning er ikke
bindende for kommunalbestyrelsen, og det er den enkelte kommunalbestyrelse, der har ansvaret for
rigtigheden af indstillinger om adoption uden samtykke efter § 70. VISO overtager således ikke en
myndighedsfunktion fra kommunalbestyrelsen.
Indstilling til Ankestyrelsen
VEJ nr 9148 af 15/03/202464