Afsnit 168
Del 168 af 350
ende kendetegn er dog, at der er tale om børn, hvis forældre i en kortere eller længere periode ikke er i
stand til at have barnet boende hjemme. Det kan der være flere grunde til.
For nogle børn gælder det, at de ikke har kunnet trives i deres hjem eller skole, og at det efterhånden har
taget til i et sådant omfang, at barnets udvikling på et vist tidspunkt kan være truet. I de fleste tilfælde er
VEJ nr 9148 af 15/03/202451
forældrene i stand til at erkende denne situation og derfor positive over for, at barnet eller den unge får
ophold uden for hjemmet.
Kostskolen er i mange tilfælde det tilbud, som forældrene kan acceptere, og som de kan samarbejde med
de sociale myndigheder om. Kommunen må i den forbindelse være opmærksom på, at skolerne generelt
er vant til at håndtere børn og unge, hvis personlige fremtræden og sociale funktionsevne kan variere
betydeligt. En fri grundskole, der modtager tilskud i henhold til lov om friskoler og private grundskoler
m.v., kan omfatte en kostafdeling for 6.-10. klassetrin, jf. lov om friskoler og private grundskoler
(Friskoleloven). For så vidt angår kostafdelinger indeholder loven derudover alene bestemmelser om
tilskud, herunder betingelser for at modtage tilskud til kostafdelingen. En skole skal f.eks. have mindst 18
årskostelever for at modtage tilskud til kostafdelingen.
Skolens muligheder for at kunne være et positivt anbringelsessted for visse børn og unge, er som
udgangspunkt, at en kostskole ikke er et socialpædagogisk opholdssted, men netop en skole, hvor under-
visning er det væsentligste virkemiddel. Denne undervisning må derfor, kombineret med det pædagogiske
arbejde uden for skoletiden, have en sådan karakter, at alle elever får de bedste muligheder for at udvikle
deres faglige, sociale og personlige potentialer.
Det er skolens samlede pladser til anbringelse, der godkendes som anbringelsessted.
Permanente anbringelser