Afsnit 131
Del 131 af 350
milien, skal tilbyde netværksplejefamilien et grundkursus i at være plejefamilie.
De nærmere regler om grundkurset er fastsat i plejefamiliebekendtgørelsen. Det fremgår heraf, at barnets
eller den unges handlekommune, jf. § 9 a i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område,
godkender familien som netværksplejefamilie, og skal sørge for, at familien deltager i et grundkursus,
der giver dem den fornødne information og viden om at være plejefamilie. Kurset omfatter begge
netværksplejeforældre, hvor netværksplejefamilien består af mere end en forælder.
Det fremgår videre, at kurset har til formål at opkvalificere familien og mindske risikoen for, at anbringel-
sen bryder sammen, samt at grundkurset derfor både skal give den kommende netværksplejefamilie viden
om, hvilken opgave de går ind til og redskaber til at løse opgaven. Endelig fremgår, at netværksplejefami-
lier har pligt til at gennemføre et grundkursus, og at grundkurset som minimum skal have en varighed
svarende til fire hele kursusdage.
Kurset skal som minimum omhandle følgende tre aspekter: For det første skal kurset omhandle om-
sorg for og opdragelse af børn, herunder forståelse for anbragte børns særlige situation og eventuelle
forstyrrelser i børnenes udvikling samt forståelsen for relationen mellem plejefamilie, plejebarn og pleje-
familiens egne børn. For det andet skal kurset omhandle samarbejdet med barnets forældre, herunder
hvordan barnets og forældrenes relation støttes. For det tredje skal kurset omhandle plejefamiliens rolle i
samarbejdet med de professionelle omkring barnet/den unge.
En afgørelse om godkendelse som netværksplejefamilie for et bestemt barn eller en bestemt ung kan ikke
indbringes for anden administrativ myndighed.
Såfremt et barn har været midlertidigt placeret hos en adoptionsansøger efter § 32 a i adoptionsloven, og
domstolene ophæver Ankestyrelsens afgørelse om, at barnet eller den unge skal adopteres uden samtykke,
kan barnet eller den unge blive boende hos familien ved, at familien bliver netværksplejefamilie for
barnet eller den unge. Kommunalbestyrelsen skal i hvert enkelt tilfælde foretage en vurdering af, hvorvidt
det er til barnets eller den unges bedste at blive anbragt i netværkspleje hos familien i forbindelse med, at
kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om anbringelse af barnet. Det bemærkes, at anvendelsesområdet
for § 32 a i adoptionsloven er udvidet sådan, at bestemmelsen også finder anvendelse, selvom der er tale
om en adoption, som ikke kræver godkendelse af adoptanten efter § 4 a i adoptionsloven.
Formålet med § 58, stk. 4, er at understøtte behovet for at skabe kontinuitet og en tryg og stabil opvækst
for barnet eller den unge, hvor barnet eller den unge oplever så få skift som muligt. Barnet eller den unge
har været midlertidigt placeret hos familien under domstolenes behandling af sagen og har således knyttet
bånd til familien. Disse bånd bør af hensyn til barnets eller den unges bedste ikke brydes, uanset at der
træffes afgørelse om, at barnet eller den unge ikke kan adopteres uden samtykke.
Kompensationsregler for netværksplejefamilier
VEJ nr 9148 af 15/03/202442