Afsnit 90
Del 90 af 92
afsluttet, således at kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om den fremtidige indsats og støtte, og
således at denne kan iværksættes, umiddelbart efter, at den unge er fyldt 18 år.
90. § 123, stk. 1, sikrer, at forberedelsen til overgangen til voksenlivet er tværgående og helhedsorienteret,
og at forberedelsen sker i dialog med den unge selv og dennes forældre.
Kravet om, at forberedelsen skal foregå i dialog med den unge og dennes forældre, sikrer, at både den
unge og forældrene bliver inddraget og hørt i forbindelse med forberedelsen af den unges overgang til
voksenlivet.
Omfanget af forberedelsen skal ikke være mere omfattende, end formålet i det enkelte tilfælde tilsiger og
skal afspejle den enkelte unges ressourcer og behov og tage afsæt i en konkret og individuel vurdering
af disse. Endvidere må forberedelsen, herunder dialogen med den unge og forældrene, ikke begrunde en
udsættelse af et øjeblikkeligt behov for ændring af de allerede igangværende indsatser.
Forpligtelsen til dialog efter § 123, stk. 1, indebærer, at kommunen kort efter den unges 16 års fødselsdag
skal kontakte den unge og dennes forældre med henblik på at påbegynde forberedelsen.
Forpligtelsen til at igangsætte forberedelsen af overgangen til voksenlivet, når den unge fylder 16 år, kan
imødekommes via udfærdigelse af en ungeplan efter § 108.
Unge under 25 år er omfattet af lov om kommunal indsats for unge under 25 år. For unge med betydelig
og varigt funktionsnedsættelse eller indgribende kroniske eller langvarige lidelse kan forpligtelsen til
at igangsætte forberedelsen af overgangen til voksenlivet, når den unge fylder 16 år, helt eller delvist
imødekommes via iværksættelse af initiativer i regi af den sammenhængende ungeindsats.