Afsnit 46
Del 46 af 92
skæftigelse og uddannelse end ved ungestøtte, da formålet med opretholdelsen af anbringelsen er et andet
end for ungestøtte efter §§ 114-116. For disse unge skal kommunen begrunde, hvorfor den unge vurderes
ikke at være i stand til at få en selvstændig voksentilværelse gennem uddannelse og beskæftigelse og
forholde sig til den unges udviklingspotentialer. Med udgangspunkt heri skal kommunen tage stilling til
den unges videre forløb og herunder overveje formålet med indsatsen, hvilken indsats der er nødvendig
i forhold hertil, den forventede varighed af indsatsen og andre relevante forhold. I den forbindelse skal
der indgå overvejelser om den unges udviklingsmuligheder samt, hvilke(n) indsats(er) der kan understøtte
den unges udvikling, såfremt det vurderes aktuelt. Det kan f.eks. være, at den unge vurderes at kunne
starte på en særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse (STU), komme i beskyttet beskæftigelse, aktivitets- og
samværstilbud eller lignende.
Ungeplanen eller den helhedsorienterede plan skal endvidere udarbejdes ud fra den unges forudsætninger
og så vidt muligt i samarbejde med den unge.