Vejledning om ungestøtte efter barnets lov (Delvejledning 5 af 6 til barnets lov)
barnets lov

Afsnit 12

Del 12 af 92
skal ungeplanen udarbejdes, før der træffes afgørelse, jf. § 51, stk. 1, nr. 3. 12. § 108 stk. 1, nr. 1, indebærer, at kommunen skal tage stilling til, om der skal udarbejdes en ungeplan, når en ung, der har en barnets plan efter § 91, fylder 16 år. Kommunen er efter § 108, stk. 1, nr. 2, forpligtet til at tage stilling til, om børn, der modtager støttende indsatser efter § 32, stk. 1, hvor det tidligere er vurderet, at der ikke skulle udarbejdes en barnets plan efter § 91, har behov for at der udarbejdes en ungeplan, når den unge er fyldt 16 år. § 108, stk. 1, nr. 3, indebærer, at kommunen skal tage stilling til, om der skal udarbejdes en ungeplan, når der iværksættes støtte efter §§ 32, 114, 115 og 120 til en ung, der er fyldt 16 år, som ikke tidligere har modtaget støttende indsatser efter 32, stk. 1. § 108, stk. 1, nr. 4, indebærer, at kommunen skal tage stilling til, om der skal udarbejdes en ungeplan, når der iværksættes ungestøtte efter § 116, jf. § 114., dvs. i de tilfælde, hvor kommunen kan træffe afgørelse om, at indsatser efter § 114 kan tildeles eller genetableres indtil den unges fyldte 23. år. Ungeplanen er først og fremmest den unges plan og sekundært en plan for den unges børne- og unge- rådgiver og et eventuelt tilbud, hvor den unge er anbragt. Formålet med ungeplanen er således todelt: Ungeplanen skal fungere som et dialogværktøj og et aftaledokument, så der er enighed om en fælles retning. Den er derfor et dokument, som den unge og familien, når der er tale om en ung under 18 år, skal kunne læse og forstå, og som den unge og familien føler ejerskab over, fagudtryk og lignende bør der for minimeres eller forklares. Ungeplanen skal samtidig være et værktøj for kommuner og tilbud til at følge op på den unges trivsel og udvikling. Det beror på en socialfaglig vurdering i den enkelte sag, om der skal udarbejdes en ungeplan, ligesom der er fleksibilitet i forhold til udarbejdelse af planen. Omfanget og detaljeringsgraden af ungeplanen skal således afspejle tyngden af problemerne og hvor indgribende indsatser, der sættes i værk. En afgørelse om en kontaktperson, jf. § 114, stk. 1, nr. 2, der for en kort periode skal rådgive den unge om praktiske forhold i forbindelse med at flytte i egen bolig, kan eksempelvis give grundlag for en mindre omfangsrig plan. Kommunen skal med § 108, stk. 1, i den enkelte sag tage stilling til, om der skal udarbejdes en ungeplan, og det skal ske, når der er iværksat en indsats. Formålet med, at ungeplanen først skal udarbejdes efter iværksættelsen af indsatsen, er at understøtte, at de konkrete mål i ungeplanen udarbejdes i samarbejde med og med inddragelse af den unge og familien, når der er taget stilling til indsatsen. Hensynet er bl.a. at sikre, at den unge og forældrene, når der er tale om unge under 18 år, kan se deres egne ønsker afspejlet i målene og i højere grad kan tage ejerskab over de opstillede mål. Det skal være med til at understøtte, at ungeplanen bliver et fælles redskab for den unge og familien og børne- og ungerådgiveren. VEJ nr 9039 af 30/01/20243 Kommunens beslutning om at udarbejde en ungeplan skal tage udgangspunkt i den unges egne ønsker og behov og tage hensyn til forholdene i den konkrete sag. Det betyder bl.a., at kommunen skal tage hensyn til den unges og familiens samlede situation, når den foretager en vurdering af behovet for at udarbejde en ungeplan. Kommunen bør i den forbindelse være opmærksom på baggrunden for den unges støttebehov, herunder om behovet helt eller delvist skyldes en funktionsnedsættelse hos den unge eller forældrene. Kommunen bør tage hensyn til den unges ressourcer og evne til at formulere egne holdninger og tage stilling til egne behov. I den forbindelse bør kommunen altid foretage en konkret afvejning af den unges egne ønsker over for den socialfaglige vurdering af behovet for en ungeplan i den konkrete sag. Den unge og forældremyndighedsindehaveren for unge under 18 år kan altid anmode kommunen om at udarbejde en ungeplan. Det betyder, at kommunen i disse tilfælde skal foretage en konkret og individuel vurdering af, om der er grundlag for at imødekomme anmodningen. Hvis kommunen ikke finder grundlag for at imødekomme anmodningen, er der ikke tale om en forvaltningsretlig afgørelse, som kan påklages. Tilfælde, hvor kommunen skal udarbejde en ungeplan