Vejledning om generelle bestemmelser i barnets lov (Delvejledning 1 af 6 til barnets lov)
•barnets lovAfsnit 67
Del 67 af 123
forebyggelse, opsporing og håndtering af negativ social kontrol, æresrelaterede konflikter og ekstremisme
blandt børn, unge og deres familier. Beredskabet skal udformes skriftligt, vedtages af kommunalbestyrel-
sen og offentliggøres. Kommunalbestyrelsen skal revidere beredskabet løbende efter behov, dog som
minimum hvert fjerde år.
72. § 15, stk. 1, forpligter kommunalbestyrelsen i de enkelte kommuner til at udarbejde en sammenhæn-
gende børnepolitik.
Formålet er at sikre, at den enkelte kommunalbestyrelse overvejer og opstiller retningslinjer for, hvordan
der lokalt kan opnås sammenhæng mellem det generelle forebyggende arbejde og den målrettede indsats
for børn og unge med behov for særlig støtte, herunder også børn og unge med nedsat fysisk og psykisk
funktionsevne. Den sammenhængende børnepolitik skal dermed medvirke til at sikre en tidlig indsats og
sikre, at kommunen lever op til forpligtigelsen om at yde hjælp efter barnets lov i forbindelse med den
indsats, der iværksættes for de samme børn og unge efter anden lovgivning, herunder handicapkompen-
serende indsatser efter serviceloven, behandling efter sundhedsloven og indsatser efter dagtilbudsloven,
folkeskoleloven eller efter reglerne om en kommunal ungeindsats. I den forbindelse er det bl.a. vigtigt, at
systemet er tilstrækkeligt rummeligt til, at der ikke sker en uhensigtsmæssig udstødelse af børn og unge
med nedsat funktionsevne eller behov for særlig støtte.
VEJ nr 10073 af 19/12/202318
Den sammenhængende børnepolitik skal beskrive, hvordan der i kommunen sikres sammenhæng mellem
de forskellige sektorer, f.eks. dagtilbud, skole, sundhedssektor og den frivillige sektor og den målrettede
indsats til børn og unge med behov for særlig støtte.
I den sammenhængende børnepolitik skal kommunen inddrage de spørgsmål, som den finder relevante for
at sikre en sammenhængende, tidlig og effektiv indsats. Kommunen kan f.eks. inddrage tilrettelæggelsen
af sundhedsplejerskernes indsats, tilrettelæggelsen af det tværfaglige samarbejde, kommunens organisato-
riske strukturer, relationen til det frivillige sociale arbejde m.v.
Kommunalbestyrelsen kan også bruge den sammenhængende børnepolitik til at sikre, at oplysninger, der
findes ét sted i den kommunale forvaltning, og som kan have betydning for vurderingen af, om der er
behov for særlig støtte i forhold til et konkret barn eller en konkret ung, f.eks. om, at en familie er blevet
sat ud af sit lejemål, gives videre til den relevante del af den kommunale forvaltning.
Derudover kan den sammenhængende børnepolitik anvendes til, at kommunalbestyrelsen formulerer klare
mål for indsatsen for børn og unge med behov for særlig støtte. Det kan eksempelvis være konkrete
mål om, at ungdomskriminaliteten eller skolefraværet skal nedbringes med en given procent. Det kan
herunder beskrive, hvilke indsatser der skal iværksættes for at nå de konkrete mål og beskrive, hvordan
og hvornår der skal følges op på målene. Derved kan den sammenhængende børnepolitik også blive et
redskab til at dokumentere politikkens virkning og reelle indflydelse.