Vejledning om generelle bestemmelser i barnets lov (Delvejledning 1 af 6 til barnets lov)
•barnets lovAfsnit 51
Del 51 af 123
etablere tilbud til børn og unge, som omfatter
1)ærlige dag- og klubtilbud til børn og unge med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne efter §§ 83 og 84,
2)børne- og ungehjem for børn og unge med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, jf. § 43, stk. 1,
nr. 6,
VEJ nr 10073 af 19/12/202314
3)sikrede døgninstitutioner, særligt sikrede afdelinger og delvis lukkede afdelinger i tilknytning til
sikrede døgninstitutioner, jf. § 43, stk. 1, nr. 6, og stk. 3, og
4)tilbud om behandling af børn og unge med et stofmisbrug efter § 33.
Med § 13, stk. 1, har regionsrådet pligt til at etablere pladser i disse tilbud, drive de regionale sociale
tilbud på børne- og ungeområdet, der er beliggende i regionen eller at etablere de nye tilbud inden for
rammerne af bestemmelsen, som kommunen efterspørger fra regionen.
Det er kommunen, der i forhold til borgeren, har det fulde forsyningsansvar for tilbud efter barnets lov, og
det er kommunen, der afgør, hvordan den vil opfylde forsyningsansvaret i overensstemmelse med lovens
krav. Kommunen kan vælge, om den vil opfylde forsyningsansvaret ved at etablere og bruge egne tilbud
eller ved at købe eller indgå aftaler om pladser hos andre leverandører, herunder i regionale tilbud.
Regionsrådet kan opfylde forpligtelsen til at sørge for det nødvendige antal pladser enten ved at drive
egne tilbud eller ved at indgå aftaler med kommuner, private udbydere og andre regionsråd.
Regionsrådet skal efter aftale etablere pladser i særlige dagtilbud og særlige klubtilbud til børn og unge
med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne efter §§ 83 og 84. Endvidere etablerer
og driver regionsrådene børne- og ungehjem i form af døgninstitutioner for børn og unge med nedsat
fysisk eller psykisk funktionsevne og sikrede døgninstitutioner efter § 43. Endelig etablerer og driver
regionsrådene tilbud om behandling af stofmisbrugere efter § 33. Regionsrådet kan opfylde forpligtelsen
til at sørge for det nødvendige antal pladser enten ved at drive egne tilbud eller ved at indgå aftaler med
kommuner, private udbydere og andre regionsråd.
I tilknytning til de tilbud, der drives af regionsrådet, kan regionsrådet efter aftale med kommunen
ligeledes yde specialrådgivning. Denne specialrådgivning skal udgå fra og baseres på den indholdsmæs-
sige opgavevaretagelse i de regionale tilbud. Eksempelvis kan der være tale om specialrådgivning i
forhold til en ung, som i en periode har opholdt sig på en sikret institution under regionen. Her vil
kommunen og regionsråd kunne aftale, at regionen fortsat yder specialrådgivning i forhold til den unge
eller kommunen. Det er dog ingen forudsætning for specialrådgivningen, at borgeren har haft ophold i et
regionalt tilbud, men specialrådgivningen skal være baseret på den indholdsmæssige opgavevaretagelse i
et regionalt tilbud.
Det er kommunen, der visiterer til de regionale tilbud.
55. § 13, stk. 2 fastslår, at stk. 1 ikke gælder, når etablering af tilbud sker i henhold til pålæg efter § 180,
stk. 1.
Bestemmelsen betyder, at hvis Social- og Boligstyrelsen efter § 180 træffer afgørelse om, at en bestemt
kommune skal etablere eller fortsat drive et konkret tilbud for at sikre forsyningen af egnede tilbud på det
mest specialiserede socialområde og specialundervisningsområde, som er tilpasset målgruppernes behov,
så kan opgaven ikke sendes videre til regionsrådet.