§ 13 a. Serviceloven
Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 1129
Paragraf 13 a i Serviceloven omhandler godtgørelse til befordring for borgere, der modtager gratis vejledende specialrådgivning fra den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation.
Kort sagt
Paragraf 13 a i Serviceloven omhandler godtgørelse til befordring for borgere, der modtager gratis vejledende specialrådgivning fra den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation. Dette gælde...
Eksempler
Befordring til specialrådgivning
En borger, der skal til specialrådgivning 50 km væk, kan få dækket sine transportomkostninger, hvis denne afstand overstiger den fastsatte grænse.
Billigste transportmiddel
En borger vælger at tage bus i stedet for taxi til rådgivningen for at maksimere godtgørelsen, da loven kræver det billigste transportmiddel.
Uden godtgørelse
En borger, der bor 5 km fra rådgivningen, kan ikke få dækket befordringsudgifterne, da afstanden ikke overstiger den fastsatte grænse.
Almindelige misforståelser
- •Man kan få befordringsgodtgørelse uanset afstand. Dette er forkert, da der er en fastsat grænse for afstand.
- •Alle transportomkostninger dækkes. Dette er misforstået; kun de billigste og forsvarlige transportmidler er berettigede til godtgørelse.
- •Godtgørelse gives automatisk. Nej, man skal ansøge og opfylde betingelserne for at modtage godtgørelse.
Almindelige spørgsmål
Hvem kan få befordringsgodtgørelse?
Borgere, der modtager gratis vejledende specialrådgivning og har en afstand til rådgivningen, der overstiger ministerens fastsatte grænse.
Hvordan ansøger jeg om godtgørelse?
Ansøgning om godtgørelse sker typisk gennem den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation, som også kan vejlede om processen.
Hvad sker der, hvis jeg vælger et dyrere transportmiddel?
Hvis du vælger et dyrere transportmiddel end det billigste forsvarlige, kan det medføre, at du ikke får dækket hele beløbet.
Relaterede principafgørelser
- Ankestyrelsens principafgørelse 79-19GældendeÅr: 2019
Hvis en person, der søger om kontanthjælp, uddannelseshjælp eller integrationsydelse, ikke stiller sig til rådighed for arbejde eller uddannelse, kan kommunen give afslag på hjælp. Hvis ansøgeren først stiller sig til rådighed efter udløbet af en fri...
Relaterede paragraffer:§ 13§ 88§ 7§ 13b§ 8a+2 mere - Ankestyrelsens principafgørelse A-39-06GældendeÅr: 2006
Der var ikke hjemmel i aktivloven til at standse kontanthjælpen med den begrundelse, at det CV, kontanthjælpsmodtageren havde indlagt i Job- og CV-banken, efter kommunens opfattelse ikke var fyldestgørende...
Relaterede paragraffer:§ 13§ 16§ 41§ 13a - Ankestyrelsens principafgørelse A-7-05GældendeÅr: 2005
Kontanthjælpen til ansøgeren skulle nedsættes med 1/3 i 3 uger, da ansøgeren, på trods af krav fra arbejdsformidlingen, havde undladt at søge en konkret åben jobordre. Ansøgeren var forpligtet til at gå til jobsamtalen for at få nærmere afklaret, hva...
Relaterede paragraffer:§ 38a§ 13a - Ankestyrelsens principafgørelse 41-16GældendeÅr: 2016
Når kommunen sanktionerer en borger efter aktivlovens § 39, skal kommunen angive, hvilken bestemmelse i § 39, der sanktioneres efter. Kommunen kan sanktionere borgeren efter aktivlovens § 39, nr. 8, hvis - borgeren ikke har registreret jobsøgningsakt...
Relaterede paragraffer:§ 37§ 41§ 36§ 38§ 11+9 mere
AI-forklaring genereret af gpt-4o-mini
Har du spørgsmål?
Spørg Regelrytter AI chat for dybere forklaringer og kontekst om denne lov.
Foreslåede spørgsmål:
