§ 41 h. Retsplejeloven
Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 1101
§ 41 h i Retsplejeloven åbner mulighed for, at retten kan give aktindsigt i et videre omfang end det, der er fastsat i de foregående bestemmelser (§§ 41 a-41 g).
I forbindelse med behandlingen af en anmodning om aktindsigt skal det overvejes, om der kan gives aktindsigt i videre omfang end fastsat i §§ 41 a-41 g. Der kan gives aktindsigt i videre omfang, medmindre det vil være i strid med anden lovgivning, herunder regler om tavshedspligt og regler i lov om behandling af personoplysninger.
Stk. 2. Retten kan bestemme, at en person uden for domstolene og den offentlige forvaltning har tavshedspligt med hensyn til fortrolige oplysninger, som retten videregiver til den pågældende uden at være forpligtet hertil. Straffelovens §§ 152 og 152 c-152 f finder tilsvarende anvendelse på overtrædelse af et sådant pålæg om tavshedspligt.
Kort sagt
§ 41 h i Retsplejeloven åbner mulighed for, at retten kan give aktindsigt i et videre omfang end det, der er fastsat i de foregående bestemmelser (§§ 41 a-41 g). Det betyder i praksis, at selvom der e...
Eksempler
Udvidet aktindsigt i en kompleks sag
Retten beslutter at give en forsker adgang til yderligere dokumenter end normalt, da sagen har stor samfundsmæssig interesse, og der ikke foreligger tavshedspligt.
Tavshedspligt for ekstern konsulent
En ekstern juridisk rådgiver får adgang til fortrolige oplysninger fra retten, men pålægges tavshedspligt for at beskytte sagens integritet.
Afvisning af udvidet aktindsigt på grund af persondata
Retten nægter at udlevere yderligere oplysninger, fordi det ville bryde med reglerne om behandling af personoplysninger.
Almindelige misforståelser
- •At § 41 h giver enhver ubetinget ret til udvidet aktindsigt – retten har et skøn, og lovgivningens øvrige begrænsninger gælder stadig.
- •At tavshedspligt kun kan pålægges ansatte i offentlige myndigheder – loven muliggør tavshedspligt også for eksterne personer.
- •At udvidet aktindsigt kan gives uden hensyn til persondataregler – loven understreger netop, at sådanne regler skal overholdes.
Almindelige spørgsmål
Hvad betyder det, at retten kan give aktindsigt i videre omfang?
Det betyder, at retten kan tillade indsigt i flere dokumenter eller oplysninger end normalt tilladt efter §§ 41 a-41 g, hvis det ikke strider mod anden lovgivning.
Kan alle få udvidet aktindsigt efter § 41 h?
Nej, retten vurderer individuelt, om aktindsigten kan udvides, og tager hensyn til tavshedspligt og persondataregler.
Hvad indebærer tavshedspligten efter stk. 2?
Hvis retten videregiver fortrolige oplysninger til personer uden for det offentlige, kan den pålægge disse tavshedspligt, og overtrædelse kan straffes efter straffeloven.
Kan tavshedspligten pålægges alle, også journalister?
Ja, hvis retten vurderer det nødvendigt, kan tavshedspligt pålægges eksterne personer uanset deres profession.
Hvordan sikres beskyttelse af personoplysninger ved udvidet aktindsigt?
Retten skal sikre, at udvidet aktindsigt ikke overtræder lov om behandling af personoplysninger og kan f.eks. anonymisere følsomme data.
AI-forklaring genereret af gpt-4.1-mini
Har du spørgsmål?
Spørg Regelrytter AI chat for dybere forklaringer og kontekst om denne lov.
Foreslåede spørgsmål: