Retsplejeloven > 79. kapitel > § 894.

§ 894. Retsplejeloven

Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 1101

Paragraf 894 fastlægger den procedure, hvorved nævninger og dommere i nævningesager sammen træffer afgørelse om sanktionen efter en domfældelse.

Når forhandlingen om sanktionen er afsluttet, får tiltalte ordet, hvorefter sagen optages til dom. Nævninger og dommere træder på ny sammen til rådslagning og afstemning om fastsættelse af sanktionen under ledelse af rettens formand.

Stk. 2. Ved afstemningen om sanktionsspørgsmålet har hver nævning 1 stemme, mens dommerne tilsammen har lige så mange stemmer som nævningerne. Dommerne har indbyrdes lige mange stemmer, medmindre der undtagelsesvis kun medvirker 5 nævninger. I så fald har den efter embedsalder yngste dommer 1 stemme mindre end de øvrige, medmindre der undtagelsesvis kun medvirker 2 dommere.

Stk. 3. Ved afgørelsen af sanktionen stemmer skiftevis 2 nævninger og 1 dommer, således at nævningerne stemmer først og retsformanden sidst. I øvrigt finder reglerne i §§ 214 og 216 tilsvarende anvendelse på rettens rådslagning og afstemning. Ved lige stemmetal gælder med hensyn til strafudmålingen det for tiltalte gunstigste resultat.

Stk. 4. Et eventuelt spørgsmål om, hvorvidt tiltalte på gerningstidspunktet befandt sig i en tilstand som nævnt i straffelovens § 16, afgøres efter reglerne i stk. 1-3 inden afgørelsen af sanktionsspørgsmålet. Er der stemmelighed om, hvorvidt tiltalte er omfattet af straffelovens § 16, er retsformandens stemme afgørende.

Kort sagt

Paragraf 894 fastlægger den procedure, hvorved nævninger og dommere i nævningesager sammen træffer afgørelse om sanktionen efter en domfældelse. Den tydeliggør stemmefordelingen, hvor nævninger har hv...

Eksempler

  • Afstemning om fængselsstraf

    Efter en domfældelse om vold træder nævninger og dommere sammen for at afgøre den præcise længde af fængselsstraffen ved at afgive stemmer i den fastsatte rækkefølge.

  • Vurdering af tiltaltes sindstilstand

    I en sag hvor tiltaltes mentale tilstand på gerningstidspunktet er central, afgør nævninger og dommere efter reglerne i stk. 4, med retsformandens stemme som afgørende ved uenighed, om tiltalte var i en tilstand som nævnt i straffelovens § 16.

  • Lige stemmetal til fordel for tiltalte

    Hvis stemmerne fordeles lige mellem henholdsvis domfældelse og frifindelse i sanktionsafstemningen, skal resultatet være det mest fordelagtige for tiltalte, hvilket sikrer en retssikkerhedsgaranti.

Almindelige misforståelser

  • At dommerne individuelt har lige mange stemmer som hver nævning – i virkeligheden har dommerne tilsammen et samlet antal stemmer svarende til nævningernes antal.
  • At stemmelighed automatisk betyder frifindelse eller lempeligere straf – det gælder kun ved strafudmålingen, ikke ved skyldsspørgsmålet.
  • At retsformandens stemme altid er afgørende – den er kun afgørende ved stemmelighed i vurderingen af tiltaltes sindstilstand efter straffelovens § 16.

Almindelige spørgsmål

Hvorfor har dommerne tilsammen lige så mange stemmer som nævningerne?

Det sikrer en balance mellem den juridiske ekspertise, som dommerne repræsenterer, og den folkelige dømmekraft, som nævningerne bringer ind i sanktionsafgørelsen.

Hvad sker der, hvis der er stemmelighed ved afgørelse af sanktionen?

Ved stemmelighed gælder det for tiltalte gunstigste resultat, hvilket fungerer som en retssikkerhedsmekanisme.

Hvordan afgøres spørgsmål om tiltaltes sindstilstand efter straffelovens § 16 i denne sammenhæng?

Spørgsmålet afgøres efter samme afstemningsregler som sanktionen, men hvis der er stemmelighed, er retsformandens stemme afgørende.

Kan nævninger bruge ekstrakter uden for retslokalet under sanktionsafstemningen?

Nej, ekstrakter må kun benyttes i retslokalet, og først efter at voteringen begynder, jf. tidligere paragrafer.

AI-forklaring genereret af gpt-4.1-mini

Retsplejeloven paragraf 894 - Spørg AI