Retsplejeloven > 9. kapitel > § 81.

§ 81. Retsplejeloven

Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 1101

§ 81 i Retsplejeloven fastsætter parternes ret til at udskyde udpegede nævninger i straffesager, der behandles ved byret eller landsret.

Når en nævningesag skal behandles ved byretten, har anklagemyndigheden og tiltalte ret til uden angivelse af grund hver at udskyde 1 nævning, i sager angående politiske overtrædelser dog 2 nævninger.

Stk. 2. Når en nævningesag skal behandles ved landsretten, har anklagemyndigheden og tiltalte ret til uden angivelse af grund hver at udskyde 2 nævninger, i sager angående politiske overtrædelser dog 3 nævninger.

Stk. 3. Anklagemyndigheden og tiltalte kan helt eller delvis give afkald på deres udskydningsret efter stk. 1 og 2.

Stk. 4. Er der i samme sag flere tiltalte, tilkommer der hver af disse udskydningsret. Anklagemyndigheden har i så fald ret til at udskyde samme antal nævninger som de tiltalte tilsammen.

Stk. 5. Såfremt en nævning udskydes, skal underretning herom gives retsformanden snarest muligt og senest 4 dage efter modtagelsen af den i § 80 nævnte meddelelse om, hvem der er udtaget som nævninger, eller, hvis fristen efter § 80, 1. pkt., er forkortet i medfør af § 80, 2. pkt., senest dagen efter modtagelsen af den nævnte meddelelse.

Kort sagt

§ 81 i Retsplejeloven fastsætter parternes ret til at udskyde udpegede nævninger i straffesager, der behandles ved byret eller landsret. Denne bestemmelse er central for at sikre en vis fleksibilitet ...

Eksempler

  • Udskydning ved byretssag

    I en almindelig nævningesag ved byretten udskyder anklagemyndigheden en nævning uden at skulle begrunde det, for at sikre en mere passende sammensætning af nævningebedømmelsen.

  • Udvidet udskydningsret ved politisk sag

    Ved en sag om politiske overtrædelser ved landsretten udskyder både tiltalte og anklagemyndigheden hver tre nævninger, som loven giver ret til, for at imødekomme sagens særlige karakter.

  • Udskydning ved flere tiltalte

    I en sag med tre tiltalte har hver tiltalte ret til at udskyde to nævninger, og anklagemyndigheden kan derfor samlet udskyde seks nævninger, hvilket giver parterne større indflydelse på nævningernes sammensætning.

Almindelige misforståelser

  • At udskydning af nævninger kræver en begrundelse – loven tillader udskydning uden angivelse af grund.
  • At anklagemyndigheden og tiltalte kan udskyde det samme antal nævninger uanset antal tiltalte; i virkeligheden øges udskydningsretten pr. tiltalte.
  • At udskydningsretten gælder kun for byretssager, men den gælder også og med større omfang ved landsretssager.

Almindelige spørgsmål

Hvorfor må man udskyde nævninger uden at angive en grund?

Formålet er at give parterne mulighed for at sikre en nævningebesætning, som de finder hensigtsmæssig, uden at skulle oplyse taktiske eller personlige årsager, hvilket kan beskytte retssikkerheden og udvide fleksibiliteten.

Kan anklagemyndigheden og tiltalte udskyde de samme nævninger?

Nej, hver part har sin egen kvote for udskydning, og disse kan ikke overlappe. Hvis der er flere tiltalte, øges udskydningsretten tilsvarende.

Hvad sker der, hvis en nævning udskydes for sent?

Parterne skal give besked til retsformanden snarest muligt og inden for de fastsatte frister, ellers kan udskydningen afvises, og nævningen kan blive stående.

Kan udskydningsretten helt bortfalde?

Ja, både anklagemyndigheden og tiltalte kan helt eller delvist give afkald på deres ret til at udskyde nævninger.

AI-forklaring genereret af gpt-4.1-mini

Retsplejeloven paragraf 81 - Spørg AI