§ 791 a. Retsplejeloven
Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 1101
§ 791 a i retsplejeloven giver politiet mulighed for at foretage observationer og fotografering af personer på ikke frit tilgængelige steder, herunder brug af fjernbetjente eller automatiske kameraer, men kun under betingelser, der sikrer, at indgrebet er nødvendigt og proportionalt i forhold til efterforskningens alvor.
Politiet kan foretage fotografering eller iagttagelse ved hjælp af kikkert eller andet apparat af personer, der befinder sig på et ikke frit tilgængeligt sted (observation), såfremt
Stk. 2. Observation som nævnt i stk. 1 ved hjælp af fjernbetjent eller automatisk virkende tv-kamera, fotografiapparat eller lignende apparat må dog kun foretages, såfremt efterforskningen vedrører en lovovertrædelse, der efter loven kan medføre fængsel i 1 år og 6 måneder eller derover.
Stk. 3. Observation af personer, der befinder sig i en bolig eller andre husrum, ved hjælp af fjernbetjent eller automatisk virkende tv-kamera, fotografiapparat eller lignende apparat eller ved hjælp af apparat, der anvendes i boligen eller husrummet, må dog kun foretages, såfremt
Stk. 4. Observation af et ikke frit tilgængeligt sted som nævnt i stk. 1-3, som den, der angiver at være forurettet ved lovovertrædelsen, har rådighed over, er ikke omfattet af reglerne i denne bestemmelse, såfremt den pågældende meddeler skriftligt samtykke til observationen.
Stk. 5. Politiet kan fra udbydere af telenet eller teletjenester indhente oplysninger vedrørende lokaliseringen af en mobiltelefon, der antages at benyttes af en mistænkt (teleobservation), hvis indgrebet må antages at være af væsentlig betydning for efterforskningen, og efterforskningen vedrører en lovovertrædelse, der kan medføre fængsel i 1 år og 6 måneder eller derover.
Stk. 6. Det påhviler udbydere af telenet eller teletjenester at bistå politiet ved gennemførelse af teleobservation, herunder ved at give de i stk. 5 nævnte oplysninger.
Stk. 7. Observation må ikke foretages, såfremt det efter indgrebets formål, sagens betydning og den krænkelse og ulempe, som indgrebet må antages at forvolde den eller de personer, som det rammer, ville være et uforholdsmæssigt indgreb.
Stk. 8. Reglerne i § 782, stk. 2, §§ 783-785, § 788, stk. 1, § 788, stk. 2, nr. 2, og § 788, stk. 3 og 4, § 789 samt § 791 finder tilsvarende anvendelse på de i stk. 2 og 3 omhandlede tilfælde. Reglerne i §§ 783-785, § 788, stk. 1, § 788, stk. 2, nr. 1, § 788, stk. 3 og 4, samt § 791 finder tilsvarende anvendelse på de i stk. 5 omhandlede tilfælde.
1) indgrebet må antages at være af væsentlig betydning for efterforskningen, og
2) efterforskningen vedrører en lovovertrædelse, der efter loven kan medføre fængselsstraf.
1) der er bestemte grunde til at antage, at bevis i sagen kan opnås ved indgrebet,
2) indgrebet må antages at være af afgørende betydning for efterforskningen,
3) efterforskningen angår en lovovertrædelse, der efter loven kan straffes med fængsel i 6 år eller derover, en forsætlig overtrædelse af straffelovens kapitler 12 eller 13 eller en overtrædelse af straffelovens §§ 124, stk. 2, 125, 127, stk. 1, 193, stk. 1, 266 eller 281 eller en overtrædelse af udlændingelovens § 59, stk. 8, nr. 1-5, og
4) efterforskningen vedrører en lovovertrædelse, som har medført eller som kan medføre fare for menneskers liv eller velfærd eller for betydelige samfundsværdier.
Kort sagt
§ 791 a i retsplejeloven giver politiet mulighed for at foretage observationer og fotografering af personer på ikke frit tilgængelige steder, herunder brug af fjernbetjente eller automatiske kameraer,...
Eksempler
Observation i en privat bolig ved mistanke om narkohandel
Politiet anvender fjernbetjent kamera i en mistænkt lejlighed for at dokumentere ulovlig narkohandel, efter at betingelserne om alvorlig lovovertrædelse og væsentlig betydning for efterforskningen er opfyldt.
Teleobservation af mobiltelefon i en voldssag
Politiet indhenter oplysninger fra teleselskab om lokalisation af en mistænkt voldsmands mobiltelefon for at følge hans bevægelser og fastslå hans tilstedeværelse på gerningsstedet.
Observation på et lukket industriområde
Politiet fotograferer personer på et lukket industriområde, hvor der mistænkes miljøkriminalitet, fordi området ikke er frit tilgængeligt, og observationen vurderes som afgørende for efterforskningen.
Almindelige misforståelser
- •At politiet frit kan overvåge alle privatpersoners boliger uden begrænsninger – loven stiller strenge krav om alvor og nødvendighed.
- •At teleobservation blot er overvågning af opkald – det handler om lokalisering af en mobiltelefon og kræver alvorlig mistanke.
- •At samtykke altid kan erstatte retskendelse – samtykke fritager kun for nogle regler, men ikke for alle krav til lovlighed og proportionalitet.
Almindelige spørgsmål
Hvornår kan politiet bruge fjernbetjente kameraer til observation?
Fjernbetjente kameraer må kun anvendes, hvis efterforskningen vedrører en lovovertrædelse, der kan medføre mindst 1 år og 6 måneders fængsel, og hvis betingelserne i loven er opfyldt.
Kan politiet observere i en privat bolig uden tilladelse?
Ja, men kun hvis strenge betingelser om bevismulighed, afgørende betydning for efterforskningen og alvorlig lovovertrædelse er opfyldt. Ellers kræves skriftligt samtykke fra den, der har rådighed over boligen.
Hvilke oplysninger kan politiet få ved teleobservation?
Politiet kan indhente oplysninger om lokaliseringen af en mobiltelefon, der antages at være brugt af en mistænkt, når indgrebet er væsentligt for efterforskningen og ved alvorlige lovovertrædelser.
Kan observationer foretages, selvom det er en krænkelse af privatlivets fred?
Observation må ikke foretages, hvis den vurderes at være et uforholdsmæssigt indgreb i forhold til formålet og den betydning sagen har, hvilket stiller krav om proportionalitet.
AI-forklaring genereret af gpt-4.1-mini
Har du spørgsmål?
Spørg Regelrytter AI chat for dybere forklaringer og kontekst om denne lov.
Foreslåede spørgsmål: