§ 72. Retsplejeloven
Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 1101
§ 72 fastlægger, at udtagelsen til grundlisten – en form for vælgerliste – foretages af et grundlisteudvalg bestående af mindst fem medlemmer, som udpeges af kommunalbestyrelsen for den aktuelle valgperiode.
Udtagelsen til grundlisten foretages inden for hver kommune af et grundlisteudvalg på mindst 5 medlemmer, der udpeges af kommunalbestyrelsen for de kommunale råds valgperiode. I København kan kommunalbestyrelsen bestemme, at der skal nedsættes flere grundlisteudvalg. De nærmere regler om antallet af personer, der skal udtages, og om selve udtagelsen fastsættes af justitsministeren.
Kort sagt
§ 72 fastlægger, at udtagelsen til grundlisten – en form for vælgerliste – foretages af et grundlisteudvalg bestående af mindst fem medlemmer, som udpeges af kommunalbestyrelsen for den aktuelle valgp...
Eksempler
Udpegning i en mindre kommune
Kommunalbestyrelsen i en mindre kommune udpeger fem medlemmer til grundlisteudvalget for valgperioden, som herefter udarbejder grundlisten over stemmeberettigede borgere.
Flere udvalg i Københavns Kommune
På grund af byens størrelse beslutter Københavns kommunalbestyrelse at nedsætte tre grundlisteudvalg, som hver har ansvar for udtagelsen i forskellige dele af kommunen.
Justitsministerens regler om udtagelsesprocessen
Udvalgene følger de detaljerede regler fastsat af justitsministeren omkring antallet af personer på grundlisten og proceduren for udtagelse, hvilket kan inkludere kriterier om bopæl og alder.
Almindelige misforståelser
- •At grundlisteudvalgets medlemmer vælges direkte af borgerne – de udpeges af kommunalbestyrelsen.
- •At der kun kan være ét grundlisteudvalg pr. kommune – København kan have flere udvalg efter kommunalbestyrelsens beslutning.
- •At reglerne om udtagelsen står fuldt beskrevet i lovteksten – de fastsættes af justitsministeren i særskilte bestemmelser.
Almindelige spørgsmål
Hvem udpeger medlemmerne til grundlisteudvalget?
Medlemmerne udpeges af kommunalbestyrelsen for den kommunale råds valgperiode.
Hvor mange medlemmer skal grundlisteudvalget mindst have?
Grundlisteudvalget skal bestå af mindst fem medlemmer.
Kan der være flere grundlisteudvalg i en kommune?
Ja, i København kan kommunalbestyrelsen bestemme, at der nedsættes flere grundlisteudvalg.
Hvem fastsætter reglerne om antallet af personer, der skal udtages til grundlisten?
Justitsministeren fastsætter de nærmere regler om antallet og selve udtagelsen.
Hvorfor er det kommunalbestyrelsen, der udpeger medlemmerne?
Det er for at sikre lokal politisk forankring i udarbejdelsen af grundlisten, som er central for valgprocessen.
AI-forklaring genereret af gpt-4.1-mini
Har du spørgsmål?
Spørg Regelrytter AI chat for dybere forklaringer og kontekst om denne lov.
Foreslåede spørgsmål: