Retsplejeloven > 4. kapitel > § 47 d.

§ 47 d. Retsplejeloven

Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 1101

§ 47 d i Retsplejeloven fastlægger retspræsidenternes kontrolbeføjelser over dommeres bibeskæftigelse.

Såfremt det findes fornødent, kan vedkommende retspræsident pålægge en dommer at indsende en redegørelse for dommerens tidsforbrug i forbindelse med varetagelsen af hverv ved siden af hovedstillingen.

Stk. 2. Såfremt det findes fornødent, kan vedkommende retspræsident endvidere pålægge en dommer at indsende en opgørelse over de indtægter, som den pågældende i en nærmere angivet periode har modtaget i forbindelse med de enkelte hverv, som dommeren har varetaget ved siden af hovedstillingen. Pålægget kan også omfatte fremtidige indtægter.

Stk. 3. Finder vedkommende retspræsident, at de oplysninger, som dommeren afgiver i medfør af stk. 1 eller 2 eller i medfør af § 47 c, stk. 2, 3. pkt., giver anledning dertil, kan retspræsidenten efter drøftelse med Bibeskæftigelsesnævnet beslutte, at dommeren i en nærmere angivet periode eller indtil videre kun med retspræsidentens eller nævnets tilladelse må påtage sig hverv ved siden af hovedstillingen.

Stk. 4. Beføjelserne efter stk. 1-3 tilkommer de retspræsidenter, der modtager indberetning efter § 47 c, stk. 3.

Kort sagt

§ 47 d i Retsplejeloven fastlægger retspræsidenternes kontrolbeføjelser over dommeres bibeskæftigelse. Paragraffen sikrer, at dommere ikke kan påtage sig hverv ved siden af deres hovedstilling uden ti...

Eksempler

  • Krav om tidsforbrugsrapport

    En retspræsident kræver, at en dommer indsender en detaljeret redegørelse for, hvor mange timer der anvendes på bibeskæftigelse, efter bekymringer om mulig overbelastning.

  • Indtægtsopgørelse pålagt

    Efter mistanke om overskridelse af indtægtsgrænser pålægger retspræsidenten en dommer at indsende opgørelse over indtægter fra eksterne hverv for en bestemt periode, inklusive fremtidige forventede indtægter.

  • Begrænsning af bibeskæftigelse

    I samarbejde med Bibeskæftigelsesnævnet beslutter retspræsidenten, at en dommer kun må varetage ekstern beskæftigelse efter forudgående tilladelse i en periode, hvor der er tvivl om dommerens kapacitet til at håndtere begge opgaver.

Almindelige misforståelser

  • At retspræsidenten kan ensidigt forbyde enhver bibeskæftigelse uden Bibeskæftigelsesnævnets involvering.
  • At dommere kan nægte at indsende oplysninger om tidsforbrug eller indtægter uden konsekvenser.
  • At § 47 d gælder for alle former for aktiviteter uden undtagelser, mens loven retter sig mod indtægtsgivende bibeskæftigelse.

Almindelige spørgsmål

Hvem kan kræve oplysninger om en dommers bibeskæftigelse?

Det er den vedkommende retspræsident, der har modtaget indberetning efter § 47 c, stk. 3, som kan kræve sådanne oplysninger.

Kan retspræsidenten begrænse dommerens bibeskæftigelse uden Bibeskæftigelsesnævnets medvirken?

Nej, beslutning om begrænsning træffes efter drøftelse med Bibeskæftigelsesnævnet.

Kan retspræsidenten kræve oplysninger om fremtidige indtægter fra bibeskæftigelse?

Ja, ifølge stk. 2 kan pålægget om opgørelse også omfatte fremtidige indtægter.

Er det obligatorisk for en dommer at indsende redegørelser, når de pålægges?

Ja, det er et lovbestemt krav, og undladelse kan føre til sanktioner eller begrænsninger i bibeskæftigelsen.

Hvor længe kan en begrænsning i bibeskæftigelsen vare?

Begrænsningen kan fastsættes for en nærmere angivet periode eller indtil videre, afhængigt af beslutningen truffet efter drøftelse med Bibeskæftigelsesnævnet.

AI-forklaring genereret af gpt-4.1-mini

Retsplejeloven paragraf 47d Straffesager - Spørg AI