Retsplejeloven > 2. kapitel > § 29.

§ 29. Retsplejeloven

Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 1101

§ 29 i Retsplejeloven regulerer dørlukning ved retsmøder og balancerer mellem offentlighedens ret til indsigt og beskyttelse af parternes eller statens interesser.

Retten kan bestemme, at et retsmøde skal holdes for lukkede døre (dørlukning),

Stk. 2. I borgerlige sager kan der endvidere efter anmodning fra parterne træffes bestemmelse om dørlukning, hvis det er af særlig betydning for parterne at undgå offentlighed om sagen og ingen afgørende offentlig interesse strider herimod.

Stk. 3. I straffesager kan der endvidere træffes bestemmelse om dørlukning,

Stk. 4. Under hovedforhandlingen kan dørlukning i medfør af stk. 3, nr. 4, kun ske i 1. instans og kun, når det må forventes, at der senere rejses tiltale for samme forhold mod andre end de under sagen tiltalte, og ganske særlige hensyn gør det påkrævet, at dørene lukkes. Hovedforhandlingen gengives så udførligt i retsbogen, at offentligheden ved domsafsigelsen kan orienteres om hovedforhandlingens forløb, i det omfang formålet med dørlukningen tillader det.

Stk. 5. Der kan ikke træffes bestemmelse om dørlukning, hvis det er tilstrækkeligt at anvende reglerne om referat- eller navneforbud, jf. §§ 30 og 31, eller om udelukkelse af enkeltpersoner, jf. § 28 b.

1) når hensynet til ro og orden i retslokalet kræver det,

2) når statens forhold til fremmede magter eller særlige hensyn til disse i øvrigt kræver det, eller

3) når sagens behandling i et offentligt retsmøde vil udsætte nogen for en unødvendig krænkelse, herunder når der skal afgives forklaring om erhvervshemmeligheder.

1) når en sigtet (tiltalt) er under 18 år,

2) når der skal afgives forklaring af en polititjenestemand med en særlig tjenestefunktion og det af hensyn til denne særlige tjenestefunktion er nødvendigt at hemmeligholde identiteten,

3) når sagens behandling i et offentligt retsmøde må antages at bringe nogens sikkerhed i fare, eller

4) når sagens behandling i et offentligt retsmøde må antages på afgørende måde at hindre sagens oplysning.

Kort sagt

§ 29 i Retsplejeloven regulerer dørlukning ved retsmøder og balancerer mellem offentlighedens ret til indsigt og beskyttelse af parternes eller statens interesser. Paragraffen fastslår, at retten kan ...

Eksempler

  • Dørlukning ved forklaring af erhvervshemmeligheder

    I en sag, hvor en virksomhed skal afgive forklaring om følsomme forretningsoplysninger, kan retten lukke dørene for at undgå unødvendig krænkelse af virksomhedens interesser.

  • Dørlukning ved forklaring af polititjenestemand med skjult identitet

    I en straffesag kan dørene lukkes, når en polititjenestemand med særlig tjenestefunktion vidner, og det er nødvendigt at hemmeligholde vedkommendes identitet.

  • Dørlukning i borgerlig sag efter anmodning

    Hvis parterne i en civil sag ønsker, at sagen holdes for lukkede døre, og der ikke er en afgørende offentlig interesse imod, kan retten imødekomme dette for at beskytte parternes privatliv.

Almindelige misforståelser

  • At dørlukning altid betyder, at ingen uden for sagen kan overvære retsmødet. I realiteten kan retten tillade enkelte personer adgang efter særlig vurdering.
  • At dørlukning kan anvendes som standardløsning ved følsomme oplysninger. Lovgivningen kræver, at det skal være nødvendigt, og at mindre indgribende foranstaltninger ikke er tilstrækkelige.
  • At dørlukning i straffesager automatisk gælder for alle sagsfaser. Bestemmelsen om dørlukning under hovedforhandling i første instans er begrænset og kræver særlige betingelser.

Almindelige spørgsmål

Hvornår kan retten bestemme dørlukning i straffesager?

Retten kan lukke dørene, hvis den tiltalte er under 18 år, hvis en polititjenestemand med særlig funktion vidner, hvis offentlighed kan bringe nogens sikkerhed i fare, eller hvis offentlighed kan hindre sagens oplysning.

Kan dørlukning besluttes alene for at beskytte ro og orden i retslokalet?

Ja, retten kan bestemme dørlukning, hvis hensynet til ro og orden i retslokalet kræver det.

Er dørlukning altid nødvendig, når der er følsomme oplysninger på spil?

Nej, dørlukning kan kun besluttes, hvis andre midler som referat- eller navneforbud eller udelukkelse af enkeltpersoner ikke er tilstrækkelige.

Kan parterne i en civil sag selv anmode om dørlukning?

Ja, i borgerlige sager kan parterne anmode om dørlukning, hvis det er af særlig betydning for dem og ingen afgørende offentlig interesse taler imod.

Hvordan sikres offentligheden, når dørene lukkes under hovedforhandlingen i første instans?

Hovedforhandlingen skal gengives udførligt i retsbogen, så offentligheden kan orienteres om forløbet ved domsafsigelsen, i det omfang formålet med dørlukningen tillader det.

AI-forklaring genereret af gpt-4.1-mini

Retsplejeloven paragraf 29 Straffesager - Spørg AI