Retsplejeloven > 16. kapitel > § 148 a.

§ 148 a. Retsplejeloven

Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 1101

§ 148 a i retsplejeloven markerer en væsentlig modernisering af den borgerlige retspleje ved at pålægge, at sager og bevisoptagelse i borgerlige krav som hovedregel skal håndteres gennem en digital sagsportal.

Borgerlige retssager og sager om optagelse af bevis om borgerlige krav anlægges og behandles ved anvendelse af en digital sagsportal, som domstolene stiller til rådighed. Enhver skriftlig henvendelse om sagen skal ske på domstolenes sagsportal, jf. dog stk. 3-6.

Stk. 2. En digital meddelelse anses for at være kommet frem, når den er tilgængelig for retten.

Stk. 3. Sager i medfør af udlændingeloven anlægges og behandles ikke på domstolenes sagsportal. Betalingspåkrav og indsigelser mod betalingspåkrav, jf. kapitel 44 a, indleveres ikke på domstolenes sagsportal, jf. dog stk. 8. Fremkommer der rettidigt indsigelser mod kravet, eller træffer fogedretten afgørelse om genoptagelse, jf. § 477 e, stk. 1 eller 5, og har fordringshaveren anmodet om, at retssagsbehandling indledes uden indlevering af stævning, jf. § 477 b, stk. 4, nr. 3, overgår sagen til behandling på domstolenes sagsportal.

Stk. 4. Vurderer retten, at der foreligger særlige forhold, som gør, at en part, skønsmand m.v. ikke må forventes at kunne anvende domstolenes sagsportal, beslutter retten, at den pågældende fritages fra at anvende domstolenes sagsportal. Rettens beslutning om fritagelse fra at anvende domstolenes sagsportal eller afslag herpå kan ikke uden Procesbevillingsnævnets tilladelse indbringes for højere ret. Procesbevillingsnævnet kan dog meddele tilladelse til kære, hvis beslutningen angår spørgsmål af væsentlig betydning for sagens forløb eller af afgørende betydning for den, der ansøger om kæretilladelse, og der i øvrigt er anledning til at lade afgørelsen prøve af en højere ret. Ansøgning om kæretilladelse skal indgives til Procesbevillingsnævnet, inden 2 uger efter at beslutningen er truffet.

Stk. 5. Retten kan i øvrigt, når der foreligger særlige forhold, beslutte, at en sag ikke skal anlægges og behandles eller et processkrift eller et andet dokument ikke skal fremsendes ved anvendelse af domstolenes sagsportal.

Stk. 6. Vedkommende retspræsident kan, når der foreligger særlige forhold, beslutte, at rettens sager eller en del heraf i en nærmere afgrænset periode ikke skal behandles på domstolenes sagsportal.

Stk. 7. Beslutninger efter stk. 5 og 6 kan ikke indbringes for højere ret.

Stk. 8. Justitsministeren kan fastsætte regler om, at betalingspåkrav, jf. kapitel 44 a, kære af afgørelser, som træffes af Tinglysningsretten og fogedretten, og kære af afgørelser, som træffes af skifteretten i andre sager end dem, der efter dødsboskiftelovens § 98, ægtefælleskiftelovens § 2, stk. 4, og konkurslovens § 243 behandles efter den borgerlige retspleje, skal indleveres og behandles ved anvendelse af domstolenes sagsportal.

Stk. 9. Domstolsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om anvendelse af domstolenes sagsportal.

Kort sagt

§ 148 a i retsplejeloven markerer en væsentlig modernisering af den borgerlige retspleje ved at pålægge, at sager og bevisoptagelse i borgerlige krav som hovedregel skal håndteres gennem en digital sa...

Eksempler

  • Indlevering af stævning via digital sagsportal

    En borger ønsker at anlægge en sag om erstatning og skal indgive stævningen gennem domstolenes digitale sagsportal, som er obligatorisk ifølge loven.

  • Fritagelse fra digital behandling pga. manglende IT-kompetencer

    En ældre part, der ikke formår at anvende digitale løsninger, anmoder om fritagelse fra sagsportalens brug. Retten vurderer og giver fritagelse efter § 148 a, stk. 4.

  • Undtagelse af sager efter udlændingeloven

    En sag om opholdstilladelse behandles fortsat uden for den digitale sagsportal, i overensstemmelse med paragrafens undtagelse i stk. 3.

Almindelige misforståelser

  • At alle retssager automatisk skal behandles digitalt uden undtagelser – paragrafen anerkender klart særlige forhold.
  • At afgørelser om digital fritagelse kan ankes til højere ret – i realiteten kræves Procesbevillingsnævnets tilladelse først.
  • At digital sagsbehandling betyder, at fysisk dokumentation er helt afskaffet – bilag kan stadig indleveres på papir, hvis man er fritaget.

Almindelige spørgsmål

Hvornår kan man fritages fra at anvende den digitale sagsportal?

Retten kan fritage en part, skønsmand m.v., hvis der foreligger særlige forhold, der gør det urimeligt at forvente brug af sagsportalen, fx manglende IT-kompetencer eller særlige behov.

Kan afgørelser om fritagelse for digital sagsbehandling appelleres?

Nej, sådanne afgørelser kan som udgangspunkt ikke indbringes for højere ret uden Procesbevillingsnævnets tilladelse, hvilket begrænser klagemulighederne.

Er alle borgerlige sager omfattet af digital sagsportal?

Nej, visse sager, herunder sager efter udlændingeloven og betalingspåkrav, er undtaget fra anvendelse af sagsportalen, med visse specifikke undtagelser.

Hvad betyder det, at en digital meddelelse anses for at være kommet frem, når den er tilgængelig for retten?

Det betyder, at afsendelsen anses som fuldført, når meddelelsen kan læses af retten på sagsportalen, uanset om modtageren faktisk har læst den.

Kan retten beslutte, at en hel sag ikke skal behandles digitalt?

Ja, både retten og retspræsidenten kan efter loven beslutte, at en sag eller en del heraf ikke skal behandles via sagsportalen i særlige tilfælde.

AI-forklaring genereret af gpt-4.1-mini

Retsplejeloven paragraf 148a - Spørg AI