Ankestyrelsens principafgørelse 87-15
Beskrivelse
Tab af erhvervsevne for personer, der efter en arbejdsskade er i fleksjob, fastsættes på baggrund af forskellen mellem indtjeningen før arbejdsskaden og den ydelse, som skadelidte får for fleksjobbet. Ved beregningen af skadelidtes erhvervsevne skal ...
Journalnummer
2014-5014-34382
Indhold
Afgørelse
Ankestyrelsen har i møde truffet afgørelse i din sag om klage over Arbejdsskadestyrelsens afgørelse truffet den 30. april 2014.
Resultatet er
•
Vi har truffet en midlertidig afgørelse, hvorefter du er berettiget til 45 procent i erstatning for tab af erhvervsevne som en løbende ydelse
Det betyder, at vi er enige i Arbejdsskadestyrelsens afgørelse, som vi stadfæster.
Vi beder Arbejdsskadestyrelsen om at tage spørgsmålet om tab af erhvervsevne op til revision straks. Du vil høre fra Arbejdsskadestyrelsen.
Der var enighed på mødet.
Begrundelse for afgørelsen
Ankestyrelsen har truffet en midlertidig afgørelse, hvorefter du er berettiget til et tab af erhvervsevne på 45 procent som løbende ydelse, mens du er i fleksjob hos Y fritidsskole for Udviklingshæmmede.
Vi har fastsat dit erhvervsevnetab til forskellen mellem den indtjening, du ville have haft, hvis arbejdsskaden ikke var sket og indtjeningen i fleksjobbet inklusiv tilskuddet fra kommunen.
Vi er opmærksomme på, at din arbejdsprøvning har vist, at du er i stand til at arbejde mellem 12 til 15 timer ugentlig.
Vi vurderer imidlertid, at der ved beregningen af dit erhvervsevnetab skal lægges vægt på hvilken løn, du modtager i fleksjobbet og tilskuddet fra kommunen, selvom at arbejdsprøvning har vist, at du var i stand til at klare flere arbejdstimer.
Vi har lagt vægt på, at der efter arbejdsskadesikringslovens § 17a, stk. 3 ved beregning af en tilskadekomnes erhvervsevnetab skal ske en indtægtsberegning, hvor det er den tilskadekomnes reelle indkomst, der skal lægges til grund. Ordlyden af § 17a, stk. 3 hjemler ikke mulighed for at fastsætte den aktuelle indtægt skønsmæssigt på baggrund af en vurdering af skadelidtes arbejdsevne.
Erstatningen er fastsat som en midlertidig erstatning, da der er tale om et midlertidigt fleksjob, som du er visiteret til efter 1. januar 2013.
Om indtjeningen hvis arbejdsskaden ikke var sket
Vi skønner, at du ville have kunne tjene omkring 492.089 kroner om året, hvis arbejdsskaden ikke var sket.
Vi har taget udgangspunkt i den opregulerede årsløn. Arbejdsskadestyrelsen har fastsat din årsløn til 452.000 kroner. Årslønnen blev fastsat på baggrund af din indtægt i 2009, da du var på orlov i noget af 2010, hvorefter denne blev opreguleret til 2010. Herefter blev beregnet din samlede indtjening ved arbejde 12 måneder før skaden den 25. august 2010 ved at anvende 4/12 af din samlede indtjening i 2009 og 8/12 af den opregulerede indkomst i 2010.
Din indtjening er beregnet ud fra din indtægt som socialpædagog hos din hovedarbejdsgiver, X, en institution for udviklingshæmmede og dit bijob hos Y, en fritidsskole, hvor du var leder og underviser.
Din indtægt på 452.000 kroner i år 2010 er opreguleret til 2014 niveau, som udgør til 492.089 kroner
Om indtjeningen i fleksjobbet
Vi vurderer, at din årlige indtjening i fleksjobbet hos Y fritidsskole for Udviklingshæmmede inklusiv tilskuddet fra kommunen er 277.573 kroner.
Vi har taget udgangspunkt i lønseddel fra februar 2014.
Følgende tal er indgået i beregningen:
Bidragspligtig A-indkomst = 7.601, 80 kroner
ATP-bidrag = 60 kroner
Pensionsbidrag = 785,27 kroner
Tilskuddet fra kommunen = 14.684 kroner
I alt =
23.131 kroner
Omregnet til 12 måneder giver det 277.573 kroner, den samlede indtægt i fleksjobbet.
Om lønnedgangen i procent
Lønforskellen svarer til en procentvis lønnedgang på 45 procent.
492.089 kroner – 277.573 / 492.089 * 100 = 43,6 procent.
Vi afrunder procenten til nærmeste tal deleligt med 5. Vi har derfor fastsat dit midlertidige erhvervsevnetab til 45 procent.
Oplysningerne fremgår særligt af sociale akter fra A Kommune, beregningsoversigt for februar måned fra A Kommune, mail fra dig af 14. marts 2014 med lønseddel og telefonrapport- samtale med A Kommune- af 25. april 2014.
Om reglerne
Erstatning for tab af erhvervsevne kræver, at arbejdsskaden varigt har nedsat tilskadekomnes evne til at skaffe sig indtægt ved arbejde. Tabet skal være mindst 15 procent.
Hvis tilskadekomne efter 1. januar 2013 bliver visiteret til fleksjob som følge af en arbejdsskade, har tilskadekomne ret til midlertidig erstatning for tab af erhvervsevne svarende til forskellen mellem indtjeningen i fleksjobbet og den hypotetiske indtægt, tilskadekomne ville have haft, hvis skaden ikke var sket.
Indtjeningen i fleksjobbet udgør summen af lønnen fra arbejdsgiveren og tilskuddet fra kommunen.
Der er tale om en undtagelse til lovens almindelige udgangspunkt om, at der sker en skønsmæssig vurdering af tab af erhvervsevne.
Metadata
Retsområder
Nøgleord
Paragraffer
Relaterede afgørelser
Udgivet: 2014-07-05
Hvis skadelidtes erhvervsevne var påvirket forud for arbejdsskaden, vil dette typisk give sig til udtryk i en lavere årsløn. Der kan derfor ikke også trækkes fra i det samlede tab af erhvervsevne, som følge af forudbestående funktionsindskrænkninger....
Udgivet: 2019-03-30
Tabet af erhvervsevne for personer, der efter en arbejdsskade er visiteret til fleksjob eller er i fleksjob efter fleksjobordningen for lønmodtagere, og som samtidig har indtjening ved arbejde som selvstændig erhvervsdrivende, skal fastsættes efter r...
Udgivet: 2015-05-06
For tilskadekomne, der modtager ledighedsydelse, fastsættes et midlertidigt erhvervsevnetab på baggrund af forskellen mellem ledighedsydelsen og den indtægt, man ville have haft, hvis arbejdsskaden ikke var indtruffet. Det er ledighedsydelsen før eve...