Ankestyrelsens principafgørelse 2-19
Beskrivelse
Borgere, som ikke kan klare sig i egen bolig, som følge af deres betydelige fysiske eller psykiske funktionsnedsættelse, skal tilbydes et midlertidigt eller længerevarende botilbud efter serviceloven eller almenboligloven. Hvis borgeren ikke kan klar...
Journalnummer
2017-2126-52483
Indhold
Afgørelse
Sådan vurderer vi sagen
Ankestyrelsen vurderer, at kommunen ikke kan bevilge dig ophold på det botilbudslignende tilbud P.
Kommunes valg af botilbud er ikke egnet til at varetage dit behov, og kommunen har ikke peget på andre botilbud.
Hvad er afgørende for resultatet
Vi lægger til grund, at kommunen har vurderet, at du er omfattet af personkredsen for et længerevarende botilbud, idet du har en varig funktionsnedsættelse, som medfører, at du har permanent behov for hjælp.
Vi lægger vægt på, at kommunen i afgørelsen oplyser, at P er et botilbudslignende tilbud.
Du ønsker ikke at bo på P. Vi lægger derfor til grund, at du ønsker at gøre brug af dit frie valg af botilbud. I sådanne tilfælde skal kommunen pege på et egnet længerevarende botilbud efter serviceloven eller almenboligloven.
Kommunen kan derfor ikke pege på P.
Vores afgørelse af 9. april 2018
Vi ophæver vores afgørelse af 9. april 2018, for så vidt angår spørgsmålet om egnetheden af tilbuddet P. Det betyder, at vores afgørelse af 9. april 2018 ikke længere er gældende, for så vidt angår spørgsmålet om egnetheden af tilbuddet P.
Vi var i forbindelse med behandlingen af sagen ikke blevet oplyst om, at der var tale om et botilbudslignende tilbud. Vores afgørelse er derfor truffet på et faktuelt forkert grundlag.
Hvad skal kommunen
Kommunen skal pege på et botilbud. Der skal være tale om et længerevarende botilbud efter serviceloven eller almenboligloven. Kommunen skal sikre sig, at der er tale om et botilbud, der er egnet til at varetage dine behov, herunder dit behov for respiratorhjælp.
Kommunen skal i forbindelse med bevillingen af et egnet botilbud vejlede om muligheden for frit valg af længerevarende botilbud.
Kommunen skal desuden være opmærksom på reglerne om optagelse i særligt botilbud uden samtykke, hvis du ikke ønsker at flytte i botilbud. Hvis du ikke ønsker at flytte i botilbud, og kommunen ikke efter reglerne om optagelse i særligt botilbud uden samtykke kan flytte dig til et botilbud, skal kommunen stille den nødvendige hjælp til rådighed i din egen bolig.
Om reglerne
Det følger af forarbejderne til både serviceloven og almenboligloven, at borgerens ret til frit valg omfatter både botilbud efter servicelovens § 108 og almenboliglovens § 105. En borger, der er tildelt et længerevarende botilbud efter serviceloven, har således ret til frit valg af længerevarende botilbud efter almenboligloven. En borger, der er tildelt et længerevarende botilbud efter almenboligloven, har ret til frit valg af længerevarende botilbud efter serviceloven. Dette gælder også, selvom botilbuddet er beliggende i en anden kommune.
Borger skal opfylde betingelserne for et modtage botilbud både i fraflytningskommunen og i tilflytningskommunen. Det er en forudsætning for, at borgeren kan anvende sin ret til frit valg, at det botilbud, som borgeren ønsker, er egnet til at tilgodese borgerens behov, at tilbuddet fremgår af tilbudsportalen, og at det botilbud, som borgeren ønsker, ikke er væsentligt dyrere end det tilbud, som kommunen vurderer, kan tilgodese borgerens behov. Kommunen skal vejlede borgeren om retten til frit valg. Vi henviser til principafgørelser 41-15, 178-11 og 165-10.
Mødebehandling
Sagen er behandlet på møde. På mødet stemmer deltagerne om resultatet. Der er enighed om afgørelsen.
Metadata
Retsområder
Nøgleord
Paragraffer
Relaterede afgørelser
Udgivet: 2018-02-21
Hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste er en bruttoydelse, der fastsættes på baggrund af modtagerens tidligere bruttoindtægt forud for det tidspunkt, hvor modtageren overgår til tabt arbejdsfortjeneste. Hvis modtageren har haft en lønindtægt fo...
Udgivet: 2018-10-05
Servicelovens bestemmelser om ydelser til børn og voksne indeholder et kompensationsprincip. Efter det skal borgere med en betydelig funktionsnedsættelse i videst muligt omfang kompenseres for følgerne af funktionsnedsættelsen og stilles lige med and...
Udgivet: 2013-07-10
Betaling af anonym kvindes ophold på krisecenter skulle afgøres efter reglerne i retssikkerhedslovens § 9, stk. 7. En pligt for en kommune til at betale for udgifterne til støtte til en borger kræver normalt, at borgeren kan identificeres af den beta...