Ankestyrelsens principmeddelelse 40-20
Beskrivelse
Når myndigheden skal vurdere, om en person kan anses for at indgå i et ægteskabslignende forhold, skal der foretages en samlet vurdering af alle forhold i sagen, herunder praktiske, personlige og økonomiske forhold. I vurderingen er myndigheden ikke ...
Journalnummer
18-65982
Indhold
Afgørelse
Sådan vurderer vi sagen
Ankestyrelsen vurderer, at du ikke længere kan anses som enlig forsørger fra 1. februar 2020. Du opfylder derfor ikke betingelserne for at modtage ordinært og ekstra børnetilskud fra 1. april 2020.
Hvad er afgørende for resultatet
Vi lægger vægt på, at du og X har købt et hus sammen med overtagelse den 1. februar 2020.
Vi er opmærksomme på, at du oplyser, at det kun er dig og dine børn, som skal bo i huset i Jylland. X bor på Sjælland, arbejder i udlandet og er udstationeret i Europa i 3 til 6 måneder af året. Det er således kun de fysiske rammer for dig og dine børn, som ændres.
Det ændrer ikke ved vurderingen, da man opnår væsentlige fordele ved at være to om at købe en bolig sammen. Fordelene er, at man lettere kan godkendes til lånene, og at man har mulighed for at købe en bedre bolig, end man ville kunne købe alene. Man opnår desuden en fordel ved at bo alene i et hus, som man kun ejer halvdelen af, uden at betale husleje for den anden halvdel.
Det er således vores vurdering, at du ved at købe hus sammen med X, opnår fordele, som svarer til de fordele, som gifte og samlevende har, også selv om I ikke skal bo i huset sammen. Du kan derfor ikke anses, som enlig forsørger i børnetilskudslovens forstand fra 1. februar 2020.
Om reglerne
Det er en betingelse for at være berettiget til at modtage ordinært og ekstra børnetilskud, at modtageren er reelt enlig og ikke lever i et samlivsforhold.
Formålet med ydelser til enlige er at yde kompensation for de fordele, som gifte og samlevende har. Det er navnlig kompensation af de økonomiske fordele i forbindelse med betaling af faste udgifter og udgifter til daglig forbrug, men også kompensation for den manglende praktiske hjælp i hverdagen med opgaver såsom indkøb, madlavning, rengøring mv.
En person betragtes som samlevende, når den pågældende har fælles husførelse med en anden person, som det efter dansk lov er muligt at indgå ægteskab med. 3
Man har fælles husførelse, når man samlet set har nogenlunde de samme økonomiske og praktiske fordele, som gifte og samlevende har, ved at være to om at betale faste løbende udgifter og ved at være to om at udføre det praktiske arbejde i hjemmet.
Udbetaling Danmark skal, når det vurderes som en person kan anses som enlig forsørger, foretage en samlet vurdering af alle forhold i sagen praktiske, personlige og økonomiske.
Ved vurderingen af om børnetilskudsmodtageren opnår økonomiske fordele ved sin forhold til den formodede samlever, må myndigheden ikke alene lægge vægt på den økonomiske ”nettofordel”, som ydelsesmodtageren eventuelt opnår ved overførsler mellem ydelsesmodtager og den formodede samlever. Der skal foretages en samlet vurdering af alle forhold, herunder eksempelvis betalingsmønster, hyppigheden af overførsler, variation i størrelsen af overførte beløb og indkomstforhold hos tilskudsmodtager.
Køber ydelsesmodtageren en bolig sammen med den formodede samlever, kan det indikere, at man opnår væsentlige økonomiske fordele, også selv om det kun er ydelsesmodtageren, som efterfølgende skal bo i boligen. Ved at være to om at købe en bolig sammen, kan man eksempelvis lettere godkendes til låneoptagelse, og man kan købe en bedre bolig, end man ville kunne købe alene.
Mødebehandling
Sagen er behandlet på møde. På mødet stemmer deltagerne om resultatet. Der er enighed om afgørelsen.
Begrundelse for afgørelsen
Sådan vurderer vi sagen
Ankestyrelsen vurderer, at du ikke har været enlig forsørger, men haft fælles husførelse med X fra april 2016. Du er derfor ikke berettiget til ordinært og ekstra børnetilskud fra 1. juli 2016.
Hvad er afgørende for resultatet
Partshøring
Udbetaling Danmark bad dig i partshøringsbrev af 17. august 2018 om at forholde dig til forskellige oplysninger herunder, at du ikke har klaget over afgørelsen fra kommunen om tilbagebetaling af økonomisk friplads, at du og X har to fælles konti, dine og X adresseregistreringer sammen og hver for sig.
Du oplyser den 27. august 2018, at du og X flyttede fra hinanden, fordi det var absolut nødvendigt for jeres helbred og for jeres børns. I havde intet med hinanden at gøre, ud over praktik i forhold til jeres to drenge, hvilket foregik over sms.
Boligforhold
Vi lægger vægt på, at du og X begge var registeret på samme adresser i perioden fra 10. juni 2008 til 7. april 2014, og igen fra 14. juli 2014 til 4. april 2016. Med virkning fra den 22. maj 2017 og frem til nu, er I igen registeret på samme adresser.
Børn
Vi lægger videre vægt på, at du og X sammen har to børn, A som er født den 26. marts 2007 og B født den 29. april 2009.
Vi bemærker, at der ikke i sagen er oplysninger om, at X betaler børnebidrag, hverken efter en privat aftale eller en afgørelse fra Statsforvaltningen/Familieretshuset. Der ses heller ingen oplysninger om, hvor X havde samvær med jeres børn under jeres samlivsophævelse og hvor ofte.
Økonomi
Vi lægger afgørende vægt på, at du og X har to fælles konti. En konto, hvor både din og X løn går ind og en fælles budgetkonto, hvorfra jeres regninger bliver betalt.
Det fremgår af kontoudskrifterne, at din månedsløn i gennemsnit var på 15.000 kr., og at Xs løn i gennemsnit var på 35.000 kr. Fra jeres fælles lønkonto blev der hver måned overført 29.800 kr. til jeres fælles budgetkonto, hvorfra jeres udgifter blev betalt.
Vi lægger i denne forbindelse særligt vægt på, at jeres økonomi må anses som fælles og sammenblandet, også i de perioder, hvor I ikke var registeret på samme adresse.
Det er ikke af afgørende betydning, at X overfører ca. 20.000 kr. mere end dig til jeres fælles lønkonto hver måned, men at jeres økonomi må anses som fælles.
Efter en samlet vurdering af sagens oplysninger vurderer vi, at du ikke kan anses som enlig forsørger, idet du ved dit forhold til X opnår fordele, som svarer til de fordele som gifte og samlevende har. Vi lægger særligt vægt på, at jeres økonomi er fælles med fælles konti.
Om reglerne
Det er en betingelse for at være berettiget til at modtage ordinært og ekstra børnetilskud, at modtageren er reelt enlig og ikke lever i et samlivsforhold.
Formålet med ydelser til enlige er at yde kompensation for de fordele, som gifte og samlevende har. Det er navnlig kompensation af de økonomiske fordele i forbindelse med betaling af faste udgifter og udgifter til daglig forbrug, men også kompensation for den manglende praktiske hjælp i hverdagen med opgaver såsom indkøb, madlavning, rengøring mv.
En person betragtes som samlevende, når den pågældende har fælles husførelse med en anden person, som det efter dansk lov er muligt at indgå ægteskab med.
Man har fælles husførelse, når man samlet set har nogenlunde de samme økonomiske og praktiske fordele, som gifte og samlevende har, ved at være to om at betale faste løbende udgifter og ved at være to om at udføre det praktiske arbejde i hjemmet.
Udbetaling Danmark skal, når det vurderes som en person kan anses som enlig forsørger, foretage en samlet vurdering af alle forhold i sagen praktiske, personlige og økonomiske.
Ved vurderingen af om børnetilskudsmodtageren opnår økonomiske fordele ved sin forhold til den formodede samlever, må myndigheden ikke alene lægge vægt på den økonomiske ”nettofordel”, som ydelsesmodtageren eventuelt opnår ved overførsler mellem ydelsesmodtager og den formodede samlever. Der skal foretages en samlet vurdering af alle forhold, herunder eksempelvis betalingsmønster, hyppigheden af overførsler, variation i størrelsen af overførte beløb og indkomstforhold hos tilskudsmodtager.
Mødebehandling
Sagen er behandlet på møde. På mødet stemmer deltagerne om resultatet. Der er enighed om afgørelsen.
Sag nr. 2:
Du har klaget over Udbetaling Danmarks afgørelse om tilbagebetaling af ordinært og ekstra børnetilskud. Udbetaling Danmark afgjorde sagen den 23. april 2019.
Ankestyrelsen har nu afgjort din sag.
Resultatet er:
•
Du kan ikke anses som enlig forsørger fra april 2016.
Det betyder, at vi stadfæster Udbetaling Danmarks afgørelse, da vi er kommet til samme resultat.
Metadata
Retsområder
Nøgleord
Paragraffer
Relaterede afgørelser
Udgivet: 2013-07-10
En søns flytning til et af moderen lejet værelse i nærheden af familiens to-værelses lejlighed medførte ikke, at retten til ekstra børnetilskud faldt bort. Ved afgørelsen lagde Ankestyrelsen vægt på, at moderen fortsat havdeforsørgelsespligten, og at...
Udgivet: 2013-07-10
Der var ikke ret til børnefamilieydelse under ophold/udstationering på Grønland. Betingelsen om fuld skattepligt til Danmark var ikke opfyldt under opholdet i Grønland, idet det var oplyst, at ansøgeren og dennes ægtefælle havde ansøgt om fritagelse ...
Udgivet: 2022-12-14
Principmeddelelsen fastslår Når myndigheden skal vurdere, om en ydelsesmodtager indgår i et ægteskabslignende forhold med den følge, at ydelsesmodtageren ikke skal betragtes som enlig, skal myndigheden foretage en konkret, samlet vurdering af sagens ...