Ankestyrelsens principafgørelse 31-18
Beskrivelse
Efter serviceloven skal kommunen tilbyde hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet. Hjælpen skal medvirke til, at borgeren med funktionsnedsættelse kan fungere i sin aktuelle bolig. Det primære mål med indsatsen er at gøre borgere...
Journalnummer
2016-2121-65912
Indhold
Afgørelse
Sådan vurderer vi sagen
Ankestyrelsen vurderer, at der kan bevilges hjælp til hovedrengøring efter servicelovens bestemmelse om praktisk hjælp.
Vi vurderer, at der ikke foreligger tilstrækkelige oplysninger i sagen til, at vi kan vurdere, om de opgaver, som du søger om hjælp til, opfylder betingelserne for hjælp efter servicelovens bestemmelse om praktisk hjælp.
Hvad er afgørende for resultatet
Hverken selve bestemmelsen om praktisk hjælp og personlig pleje eller forarbejderne til bestemmelsen lægger op til en indskrænkende fortolkning af begrebet ”praktisk hjælp”. Opgaver, der varetages 1-2 gange om året, er dermed omfattet af begrebet ”praktisk hjælp”.
Det fremgår af forarbejderne til bestemmelsen om praktisk hjælp og personlig pleje, at det skal være opgaver, der ligger i tæt tilknytning til nødvendige huslige opgaver. Huslige opgaver er alle de opgaver, der skal udføres i forbindelse med bevarelsen af hjemmet.
Du modtager rengøring 1 gang om ugen og efter behov, men det er ikke til opgaver, der kan karakteriseres som hovedrengøringsopgaver, og som kun skal udføres 1-2 gange årligt. Det er kun til den daglige vedligeholdelse af hjemmet og akut opståede problemer som skal håndteres her og nu.
Hvad skal kommunen gøre
Kommunen skal se på hver enkelt opgave, der skal udføres og vurdere om det er en opgave, der kan indeholdes i bestemmelsen om praktisk hjælp i serviceloven. Det beror på en konkret vurdering af borgerens behov, om en opgave er en nødvendig praktisk opgave, som er en naturlig del af at have et hjem.
Kommunen skal begrunde, hvorfor opgaven ligger uden for de hensyn, der gør sig gældende i hjemmehjælpsbestemmelsen, hvis der gives afslag på den ansøgte ydelse.
Praktiske opgaver, der ikke er nødvendige eller kræver særlig viden, ekspertise eller uddannelse, som ligger ud over, hvad der kan forventes at kunne udføres af en hjemmehjælper, falder uden for bestemmelsen om praktisk hjælp. De opgaver kan fx være mindre reparationsarbejder, rengøring eller oprydning efter husdyr, medmindre husdyret er nødvendigt på grund af funktionsnedsættelsen, og oprydning som kan være sikkerheds- eller sundhedsskadeligt.
Kommunen skal herefter træffe en ny afgørelse. Hvis kommunen ikke fuldt ud imødekommer din ansøgning, skal kommunen i afgørelsen angive de hovedhensyn og de faktiske oplysninger, der er indgået i kommunens vurdering.
Du kan klage over den nye afgørelse efter de almindelige regler. Det betyder, at du kan klage til kommunen inden fire uger efter, du har modtaget den nye afgørelse fra kommunen.
Bemærkninger til kommunen
Vi bemærker, at fleksibel hjemmehjælp efter servicelovens § 94a, kan benyttes til selvvalgte opgaver, som borgeren ønsker varetaget, men som ikke er en del af den eksisterende bevilling.
Kommunen skal dog være opmærksom på, at en ansøgning om hovedrengøring skal bevilges, hvis borgeren opfylder betingelserne i bestemmelsen og har behov for hjælpen. Her kan kommunen ikke henvise til, at borgeren skal benytte sig af den fleksible hjemmehjælp.
Vi forudsætter, at den bevilling, der eksisterer, er udtryk for borgerens reelle behov for hjælp til den pågældende ydelse og derfor er kommunen nødt til at være opmærksom på, om borgeren har et større behov for hjælp, end det der allerede er bevilget løbende, hvis den fleksible hjemmehjælp benyttes meget ofte.
Vi bemærker samtidig, at kommunen i henhold til denne afgørelse skal tilrette deres kvalitetsstandard/serviceniveau, så det er i overensstemmelse med reglerne om hjemmehjælp, herunder omfattende oprydning og hovedrengøring.
Mødebehandling
Sagen er behandlet på møde. På mødet stemmer deltagerne om resultatet. Der er enighed om afgørelsen.
Metadata
Retsområder
Nøgleord
Paragraffer
Relaterede afgørelser
Udgivet: 2016-11-11
Efter serviceloven skal kommunen tilbyde personlig hjælp og pleje og hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet. Hjælpen skal medvirke til, at den handicappede borger kan fungere bedst muligt i sin aktuelle bolig. Indsatsen bør hav...
Udgivet: 2013-12-04
Aflastning for børn skal tilbydes efter servicelovens § 84, stk. 1, jf. § 44, når behovet for aflastning er opstået alene på grund af barnets funktionsnedsættelse, og når aflastningen sker af hensyn til den øvrige familie. Er der tale om et behov for...
Udgivet: 2013-07-10
Servicelovensbestemmelse om afløsning og aflastning finder alene anvendelse, når en ægtefælle, forældre eller andre nære pårørende tilkendegiver at ville passe en person med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. En hjemmeboende voksen, der ikke ...