Ankestyrelsens principafgørelse 54-18
Beskrivelse
Når en ægtefælle modtager kontanthjælp med de almindelige satser, og den anden ægtefælle modtager arbejdsløshedsdagpenge, er den ægtefælle, der modtager arbejdsløshedsdagpenge omfattet af det skærpede arbejdskrav i de måneder, hvor en ægtefælleberegn...
Journalnummer
18-30318
Indhold
Afgørelse
Sådan vurderer vi sagen
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg vurderer, at din ægtefælles indtægter i form af arbejdsløshedsdagpenge skal trækkes fra i din hjælp.
Vi vurderer dog, at din ægtefælle kun er omfattet af 225-timersreglen – og at hjælpen derfor beregningsmæssigt kun er bortfaldet - i de måneder, hvor hun ville være berettiget til at modtage supplerende kontanthjælp, hvis hendes hjælp ikke var bortfaldet.
Vi vurderer, at sagen ikke er tilstrækkeligt belyst til, at vi kan vurdere, om din ægtefælle ville være berettiget til supplerende kontanthjælp efter den 1. oktober 2017, hvis hendes hjælp ikke var bortfaldet.
Sagen er derfor ikke tilstrækkeligt belyst til, at det kan vurderes, om kommunen har beregnet din hjælp korrekt efter den 1. oktober 2017.
Kommunen skal derfor beregne din hjælp igen måned for måned efter de retningslinjer, vi har angivet herunder.
Hvad er afgørende for resultatet
Vi lægger vægt på, at din ægtefælles ret til kontanthjælp er bortfaldet den 1. oktober 2017. Vi henviser til vores afgørelse af d.d. til din ægtefælle herom.
Vi lægger også vægt på, at din ægtefælle modtager arbejdsløshedsdagpenge, og at hun ifølge kommunens udbetalingshistorik i 2017 kun har modtaget supplerende kontanthjælp i 4 ud af 9 måneder.
Det er således ikke hver måned, der har kunnet beregnes supplerende kontanthjælp til hende.
Vi lægger i den forbindelse vægt på, at din ægtefælle i de måneder, hvor hun alene modtager arbejdsløshedsdagpenge og ikke ville være berettiget til supplerende kontanthjælp, selv om hendes hjælp ikke var bortfaldet, ikke skal opfylde 225 timersreglen, men alene skal opfylde rådighedsreglerne i arbejdsløshedsforsikringslovgivningen.
I disse måneder vil hendes ret til hjælp ikke være bortfaldet, og hendes indtægter vil skulle fradrages efter en almindelig ægtefælleberegning.
Vi lægger også vægt på, at kommunen ikke ses at have vurderet, om din ægtefælle ville være berettiget til supplerende hjælp efter den 1. oktober 2017.
Hvad skal kommunen gøre
Kommunen skal måned for måned fra den 1. oktober 2017 vurdere, om en ægtefælleberegning medfører, at din ægtefælle, der modtager arbejdsløshedsdagpenge, ville have ret til supplerende hjælp, hvis hendes ret til hjælp ikke var bortfaldet.
Hvis der ville være ret til supplerende hjælp i den konkrete måned, skal kommunen ikke beregne kontanthjælp til din ægtefælle, der modtager arbejdsløshedsdagpenge. Hendes indtægt i form af arbejdsløshedsdagpenge skal derfor i disse måneder fradrages fuldt ud i din hjælp.
Hvis der ikke ville være ret til supplerende kontanthjælp i den konkrete måned, skal der beregnes hjælp til din ægtefælle, der modtager arbejdsløshedsdagpenge og hendes indtægt i form af arbejdsløshedsdagpenge skal trækkes fra i den beregnede hjælp til din ægtefælle og først herefter overføres overskuddet til fradrag i din hjælp.
Sagen er hjemvist. Det betyder, at kommunen fortsætter sagsbehandlingen og træffer en ny afgørelse.
Du kan klage over kommunens nye afgørelse ved at henvende dig til kommunen inden for 4 uger.
Om reglerne
Efter reglerne yder kommunen yder hjælp til forsørgelse til personer, som har været ude for ændringer i deres forhold, som bevirker, at ansøgeren ikke har mulighed for at skaffe det nødvendige til sin egen eller familiens forsørgelse, og hvis behov ikke kan dækkes gennem andre ydelser.
Hjælpen til et ægtepar beregnes som summen af de beløb, som hver af ægtefællerne er berettiget til.
I ægtepar, hvor den ene ægtefælle modtager en anden offentlig forsørgelsesydelse, der er betinget af, at den pågældende udnytter sine arbejdsmuligheder (f.eks. arbejdsløshedsdagpenge), og hvor der derfor stadig beregnes uddannelses- eller kontanthjælp til den anden ægtefælle, vil den ægtefælle, der modtager hjælpen, skulle opfylde kravet om 225 timers arbejde.
Hvis en eller begge ægtefæller ikke opfylder det skærpede rådighedskrav på 225 timers arbejde inden for 12 måneder, beregnes der alene hjælp til den berettigede ægtefælle.
Efter Ankestyrelsens praksis er der ikke er særlige regler i aktivloven om fradrag for indtægter, når den ene ægtefælles hjælp er bortfaldet på grund af 225-timersreglen. Det betyder, at alle indtægter, der ikke er undtaget fra fradrag – også arbejdsindtægter fra den ægtefælle, hvis hjælp er bortfaldet - skal trækkes fra i den berettigede ægtefælles hjælp efter de almindelige regler.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har den 7. september 2018 vejledende til Ankestyrelsen bl.a. udtalt, at ”Hvis en beregning efter § 26, stk. 1 i lov om aktiv socialpolitik medfører, at ægtefællen, der modtager arbejdsløshedsdagpenge, får ret til supplerende hjælp efter § 11 i lov om aktiv socialpolitik i enkelte måneder, skal beregningen foretages efter § 26, stk. 5-8, i loven i de måneder. I de måneder, hvor en beregning efter lovens § 26, stk. 1 medfører, at ægtefællen, der modtager arbejdsløshedsdagpenge,
ikke
får ret til supplerende hjælp efter § 11 i lov om aktiv socialpolitik, skal beregningen foretages efter § 26, stk. 1, i lov om aktiv socialpolitik. ”
Mødebehandling
Sagen er behandlet på møde. På mødet stemmer deltagerne om resultatet. Der er enighed om afgørelsen.
Metadata
Retsområder
Nøgleord
Paragraffer
Relaterede afgørelser
Udgivet: 2013-07-10
Borgeren modtog under sygdom sygedagpenge svarende til lønnen i det hidtidige arbejde på gennemsnitligt 15 timer om ugen. Borgeren søgte om supplerende kontanthjælp til sygedagpengene. For at kunne tage stilling til, om borgeren opfyldte betingelsern...
Udgivet: 2013-07-11
I forbindelse med efterbetaling af sygedagpenge, kunne der ikke foretages modregning for den kontanthjælp der var udbetalt til ægtefællen. Ankestyrelsen lagde vægt på, at sygedagpengene tilkom ansøger. Der forelå således alene i relation til ham en e...
Udgivet: 2013-07-11
Ankestyrelsen fandt, at reglerne i bistandsloven §§ 25 - 27 (nu aktivlovens §§ 91-95) udtømmende gør op med i hvilke situationer, der kan kræves tilbagebetaling af kontanthjælp , kravets gennemførelse samt bortfald. Efter disse regler bortfalder et t...