Ankestyrelsens principafgørelse 37-16

GældendeÅr: 2016Udgivet: 2016-07-22

Beskrivelse

Hvis der er risiko for, at et barn eller ungs udvikling er i fare, og dette skyldes, at forældremyndighedsindehaveren ikke lever op til sit ansvar, skal kommunen meddele forældremyndighedsindehaveren et forældrepålæg. Et forældrepålæg skal angive en ...

Journalnummer

2015-2119-49330

Indhold

Afgørelse

Du har klaget over X Kommunes afgørelse om meddelelse af forældrepålæg. X Kommune afgjorde sagen den 16-09-2015.

Ankestyrelsen har nu afgjort din sag.

Resultatet er:

Kommunens afgørelse om iværksættelse af forældrepålæg gælder ikke.

Vi ophæver således kommunens afgørelse.

Der var enighed på mødet.

Begrundelse for afgørelsen

Sådan vurderer vi sagen

Vi vurderer, at der er risiko for, at Xs udvikling er i fare, og at dette beror på, at hendes mor ikke lever op til sit forældreansvar. Hendes mor er derfor omfattet af personkredsen for forældrepålæg.

Vi finder imidlertid, at det meddelte forældrepålæg ikke indeholder handlepligter af tilstrækkelig konkret karakter. Kommunens afgørelse er derfor ikke gyldig.

Hvad er afgørende for resultatet

Vi lægger vægt på, at kommunen gennem en årrække løbende har modtaget underretninger, hvori der udtrykkes bekymring for Xs trivsel. I 2008 indgives underretning fra Xs dagplejer, hvori det beskrives, at X veksler mellem perioder hvor hun er indadvendt og sidder og stirrer udtryksløst ud i luften og perioder med udadrettet adfærd, hvor hun har konflikter med andre børn. I 2009 indgiver Xs børnehave en underretning, hvori der udtrykkes bekymring for, at X skades af hendes mors og hendes fars dybe uoverensstemmelser og modarbejdelse af hinanden. I 2010 indgiver Xs børnehave igen en underretning, denne gang på baggrund af Xs mor reaktion i forbindelse med, at børnehaven har udleveret X til hendes far.

Vi lægger også vægt på, at Xs skole den 29. april 2014 indgiver en underretning til kommunen. I underretningen giver de udtryk for bekymring for Xs trivsel. Bekymringen går på, at X ikke har samvær med hendes far, hvilket hun tidligere har ønsket at have. Skolen udtrykker bekymring for, at X er fanget i en loyalitetskonflikt mellem forældrene.

Kommunen beslutter den 1. september 2014 at iværksætte en børnefaglig undersøgelse, fordi X er fanget i en loyalitetskonflikt mellem sin mor og sin far.

Vi lægger endvidere vægt på, at det fremgår af statusudtalelse af 19. maj 2015 fra Xs skole, at X fortsat er meget lukket over for voksne og har svært ved at udtrykke sig frit om personlige forhold. Det fremgår videre, at X er en fysisk sund og alderssvarende pige, som har jævnaldrende venner, er aktiv og passer sine ting, men er indelukket omkring relationerne til sine forældre. Generelt er hun en stille pige.

Det fremgår af kommunens journalnotat af 13. august 2015, at kommunen vurderer, at Xs udvikling og trivsel er truet. Det fremgår af notatet, at X på nuværende tidspunkt ikke viser tegn på mistrivsel, men at hun har før har gjort det, og problematikkerne er de samme, som for år tilbage.

Vi lægger vægt på, at det fremgår af handleplan af 24. august 2015, at kommunen vurderer, at X har behov for at arbejde med sine følelser og støttes i sin identitetsudvikling. Det fremgår også af handleplanen, at formålet med indsatsen er, at X får løsnet op følelsesmæssigt, og at hendes mor og hendes far lærer at samarbejde omkring X på en hensigtsmæssig måde, hvor X ikke bliver sat i en loyalitetskonflikt. X indstilles til et lege- eller kunstterapiforløb i henhold til servicelovens § 52, stk. 3, nr. 3.

Endelig lægger vi vægt på, at kommunen den 16. september 2015 træffer afgørelse om meddelelse af forældrepålæg over for Xs mor og far. Det er alene Xs mor, der har påklaget afgørelsen. Forældrepålægget består i, at Xs mor og far skal ”overholde aftaler indgået med Familieafdelingen efter den 24. august 2015”, ”deltage i et af kommunen tilbudt forældreprogram”, ”deltage i udfærdigelse af § 50-undersøgelse”, og ”deltage i møder med relevante myndigheder om løsning af barnets problemer, herunder deltage møder i Familieafdelingen og deltage i samtaler i Familiehuset”. Kommunen har imidlertid ikke nærmere konkretiseret indholdet af de enkelte pålæg.

I forhold til pålægget om at ”overholde aftaler indgået med familieforvaltningen efter 24. august 2015”, er det ikke nærmere præciseret, hvilke aftaler det drejer sig om, og hvad der kræves, for at de kan anses for overholdt.

I forhold til pålægget om at ”deltage i et af kommunen tilbudt forældreprogram”, fremgår det ikke, hvilket forældreprogram, der er tale om, og hvilken form for deltagelse, der forventes.

I forhold til pålægget om at ”deltage i udfærdigelse af § 50-undersøgelse”, er det ikke nærmere præciseret, på hvilken måde Xs mor og far pålægges at deltage.

I forhold til pålægget om at ”deltage i samarbejde med relevante myndigheder, herunder deltage i møder i Familieafdelingen og deltage i samtaler i Familiehuset”, er det ikke præciseret hvilke myndigheder det drejer sig om, samt hvilke møder og samtaler det er, Xs mor og far skal komme til i henholdsvis familieafdelingen og Familiehuset.

Der er således ingen af de enkelte handlepligter der præcist beskriver, hvad det er, Xs mor skal gøre. Det er derfor ikke muligt for kommunen at fastslå, hvornår handlepligten er tilsidesat, ligesom Xs mor ikke kan vide, hvad hun konkret skal gøre for at undgå at blive pålagt sanktioner.

Metadata

Retsområder

Serviceloven

Nøgleord

ForældrepålægKonkrete handlepligterSærlig støtte til børn og unge

Paragraffer

§ 52§ 57a

Relaterede afgørelser

Ankestyrelsens principafgørelse 84-17

Udgivet: 2017-11-14

Kommunen kan give økonomisk støtte til en forældremyndighedsindehaver, når det er af væsentlig betydning af hensyn til barnets eller den unges særlige behov for støtte. Situationerne, der kan gives støtte til, er udtømmende oplistet. Der er ikke muli...

Ankestyrelsens principafgørelse O-76-98

Udgivet: 2013-07-11

Ankestyrelsen fandt, at der var hjemmel i bistandslovens § 33 stk. 2, nr. 9 (nu servicelovens § 40, stk 2, nr. 10) til at yde hjælp til udgifter, der var en følge af et autistisk barns særlige behov i forbindelse med besøg i hjemmet under anbringelse...

Ankestyrelsens principmeddelelse 5-20

Udgivet: 2020-04-04

Principmeddelelsen er en omskrivning af 31-13. Principmeddelelsen indeholder ikke noget nyt. Den praksis, som Ankestyrelsen tidligere har slået fast principielt, gælder således fortsat på tidspunktet for offentliggørelsen af denne principmeddelelse. ...