Ankestyrelsens principafgørelse 41-13

GældendeÅr: 2013Udgivet: 2013-12-04

Beskrivelse

Det en betingelse for fortsat udbetaling af tilskud til fleksjob i egen virksomhed, at virksomheden drives som hovedbeskæftigelse. Det er desuden en betingelse, at overskud og underskud fra virksomheden oplyses til SKAT, og at virksomheden leverer va...

Journalnummer

2200111-12

Indhold

Afgørelse

Sag nr. 1 (j.nr. 2200111-12):

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg har i møde truffet afgørelse i XX sag om, hvorvidt der fortsat kan ydes

tilskud til fleksjob i egen virksomhed efter § 75 i beskæftigelsesindsatsloven, selvom virksomheden i flere

år har haft en lav omsætning, og at resultatet har været enten underskud eller et beskedent overskud.

Resultatet er

• XX har ikke ret til tilskud til fleksjob i egen virksomhed efter den 1. februar 2011

Vi ændrer således afgørelsen fra Beskæftigelsesankenævnet i Statsforvaltningen YY.

Der var enighed på mødet.

Vores afgørelse medfører ikke, at XX skal tilbagebetale ydelser modtaget på baggrund af nævnets afgørelse.

På de næste sider kan I læse om begrundelse, retsregler med videre.

Begrundelse for afgørelsen

Kommunen havde ikke grundlag for at bringe XX ret til tilskud til den selvstændige virksomhed til

ophør, idet XX på tidspunktet for kommunens afgørelse forsat drev selvstændig frisørvirksomhed som hovedbeskæftigelse.

Udvalget har herved lagt vægt på, at XX indtægt ved overskud fra selvstændig frisørvirksomhed i 2007,2008, 2009, 2010 og 2011 var på henholdsvis 77.273 kr., 78.868 kr., 88.501 kr., 61.509 kr. og

79.643 kr., og at den årlige omsætning i årene har været på henholdsvis 124.052 kr., 150.404 kr., 150.319 kr. , 150.177 kr. og 140.907 kr.

Udvalget har desuden lagt vægt på, at XX gennem flere år har været i stand til at forsørge sig selv via overskuddet fra virksomheden og tilskuddet.

Udvalget finder på denne baggrund ikke grundlag for at fastslå, at aktiviteten i virksomheden er blevet så begrænset, at den ikke fremover sammen med tilskuddet fra kommunen kan skabe et tilstrækkeligt forsørgelsesgrundlag for XX.

Udvalget har videre lagt vægt på, at der ikke er sket ændringer i XX arbejdsevne, og at hun i hele perioden har modtaget 1/2 i tilskud til fleksjob i egen virksomhed. Tilskuddet udgjorde i 2012 ca. 11.220 kr. om måneden.

Det fremgår af bemærkningerne til beskæftigelsesindsatsloven, at for at fremme den selvstændigt

erhvervsdrivendes muligheder for at blive fastholdt i den selvstændige virksomhed, når den pågældende

har en varigt nedsat arbejdsevne, er der med forslaget givet mulighed for, at kommunen kan give et

tilskud, som kompenserer økonomisk for den nedsatte arbejdsevne, således at den pågældende kan

opretholde den selvstændige erhvervsvirksomhed.

Det betyder, at tilskuddet skal kompensere økonomisk for den nedsatte arbejdsevne, således, at pågældende

kan fastholde virksomheden. Det betyder endvidere, at tilskud og den pågældendes arbejdsindsats i

den selvstændige virksomhed tilsammen skal sikre den pågældende en rimelig indkomst. Hvis den

selvstændigt erhvervsdrivendes indkomst (overskud) fra virksomheden falder år for år eller bliver negativ,

skal det vurderes, om den pågældende driver selvstændig virksomhed som hovedbeskæftigelse i et

sådant omfang, at driften medvirker til at skabe et rimeligt forsørgelsesgrundlag for den selvstændigt

erhvervsdrivende.

I denne vurdering skal inddrages dels virksomhedens resultat (overskud/underskud), dels den selvstændigt erhvervsdrivendes arbejdsindsats i virksomheden.

Efter udvalgets opfattelse skal der også ses på, om den selvstændigt erhvervsdrivendes forsørgelses-grundlag i en længere periode hovedsageligt eller helt dækkes af det tilskud, der ydes til virksomheden.

Det er en betingelse for fortsat udbetaling af tilskud til fleksjob i egen virksomhed, at virksomheden drives som hovedbeskæftigelse.

Det er desuden en betingelse, at overskud og underskud fra virksomheden oplyses til SKAT, og at virksomheden leverer varer eller ydelser mod vederlag.

For at vurdere, om den selvstændigt erhvervsdrivende udnytter sin arbejdsevne fuldt ud i den selvstændige virksomhed, skal kommunen, jf. de før den 1. januar 2013 gældende regler følge op, når der er gået 6 måneder fra afgivelsen af tilbud om tilskud til selvstændigt erhvervsdrivende og herefter hver gang, der er gået 12 måneder fra sidste opfølgning.

Information

  • Vi har afgjort sagen på grundlag af:
  • • De oplysninger, som forelå da beskæftigelsesankenævnet traf afgørelse i sagen
  • • Beskæftigelsesankenævnets afgørelse af 26. januar 2012
  • • Klagen til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg af 21. februar 2012
  • • Uddybende klage til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg af 16. april 2012
  • • Beskæftigelsesankenævnets genvurdering
  • • XX brev til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg af 8. januar 2013 vedlagt årsopgørelser og årsregnskaber for 2010 og 2011
  • • Brev af 31. januar 2013 fra Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering
  • Kommunen træffer afgørelse om, at tilskuddet skal stoppe med virkning fra 1. februar 2011.
  • Kommunen begrunder afgørelsen med, at indtjeningen i virksomheden har været så lille, at XX reelt har levet af tilskuddet og ikke af driften af egen virksomhed.
  • Kommunen bemærker, at tilskuddet overvejende skal anvendes til at kompensere for den ekstra udgift den selvstændige har ved at udføre de opgaver, pågældende ikke selv vil kunne udføre.
  • Nævnet ophæver kommunens afgørelse.
  • Nævnet begrunder afgørelsen med, at virksomhedens årlige resultater efter reglerne er blevet indberettet til SKAT, og at XX gennem flere år har været i stand til at forsørge sig selv via virksomheden og tilskuddet.
  • Nævnet har ikke fundet grundlag for at fastslå, at aktiviteten i virksomheden er droslet så langt ned, at den ikke fremover sammen med tilskuddet fra kommunen kan skabe et tilstrækkeligt forsørgelses-grundlag for XX.
  • Kommunen klager.
  • I klagen til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg har kommunen blandt andet anført, at offentlige tilskud efter beskæftigelsesindsatsloven ikke må være konkurrenceforvridende for sammenlignelige virksomheder, og at der i sagen kan stilles tvivl om rimeligheden i at en fleksjobgodkendt i egen virksomhed i det væsentlige lever af offentligt tilskud.
  • Sag nr. 2 (j.nr. 2200214-12):
  • Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg har i møde truffet afgørelse i XX sag om, hvorvidt der fortsat
  • kan ydes tilskud til fleksjob i egen virksomhed efter § 75 i beskæftigelsesindsatsloven, selvom
  • virksomheden i flere år har haft en lav omsætning, og at resultatet har været enten underskud eller et
  • beskedent overskud.
  • Resultatet er
  • • XX havde ret til tilskud til fleksjob i egen virksomhed efter den 30. november 2012
  • Vi er således kommet til samme resultat som Beskæftigelsesankenævnet i Statsforvaltningen YY.
  • Der var enighed på mødet.
  • På de næste sider kan I læse om begrundelse, retsregler med videre.
  • Vi har afgjort sagen på grundlag af:
  • • De oplysninger, som forelå da nævnet traf afgørelse i sagen
  • • Nævnets afgørelse af 3. oktober 2012
  • • Klagen til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg af 29. oktober 2012
  • • Nævnets genvurdering
  • • ZZ Retshjælps brev af 30. november 2012 til
  • Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg
  • • Nævnets brev af 6. december 2012 til Ankestyrelsens
  • Beskæftigelsesudvalg
  • • Samtalenotat af 7. januar 2012
  • • Styrelsen for Fastholdelse og Rekrutterings brev af 31. januar 2013
  • til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg
  • Kommunen træffer afgørelse om, at tilskuddet til den selvstændige virksomhed skal stoppe efter den 30. november 2012.
  • Kommunen begrunder afgørelsen med, at virksomheden ikke drives i væsentligt omfang.
  • Kommunen lægger herved vægt på, at virksomheden over en 5-årig periode fra 2007 til 2011 alene præsterer et årsresultat på ca. 75.000 kr., hvilket efter kommunens vurdering må betegnes som en hobby-virksomhed.
  • Nævnet ophæver kommunens afgørelse.
  • Nævnet finder, at XX fortsat har ret til tilskuddet efter den 30. november 2011.
  • Nævnet begrunder afgørelsen med, at der ikke er grundlag for at fastslå at virksomheden er droslet så langt ned, at den ikke fremover – sammen med tilskuddet fra kommunen kan skabe et tilstrækkeligt forsørgelsesgrundlag for XX.
  • Nævnet har ved vurderingen heraf lagt vægt på, at XX på tidspunktet for kommunens afgørelse fortsat drev selvstændig frisørvirksomhed, og at der efter det oplyste i sagen ikke er sket nogen ændringer heri i forhold til bevillingstidspunktet.

Metadata

Retsområder

Aktivloven

Nøgleord

TilskudFleksjobSelvstændig virksomhed

Paragraffer

§ 3§ 7§ 75

Relaterede afgørelser

Ankestyrelsens principafgørelse 98-15

Udgivet: 2015-12-22

Det er en betingelse for bevilling af fleksjob på hidtidig arbejdsplads (fastholdelsesfleksjob), at personen forinden har været ansat på arbejdspladsen i mindst 12 måneder under overenskomstens sociale kapitler eller på særlige vilkår. Den pågældende...

Ankestyrelsens principafgørelse O-14-99

Udgivet: 2013-07-11

En ansøgning om støtte til køb af bil, der var foranlediget af, at den tidligere bevilgede bil måtte afhændes før 6-års periodens udløb som følge af køb af for dyr bil, måtte ligestilles med en udskiftningssituation. Ansøgeren fik herefter afslag på ...

Ankestyrelsens principafgørelse N-5-04

Udgivet: 2013-07-11

Ved en landmands ansættelse i fleksjob i egen selvstændige virksomhed skulle løntilskuddet beregnes ud fra den mindste overenskomstmæssige løn for en nyansat uddannet landmand uden andre faglige kvalifikationer inden for ansættelsesområdet. Nyansatte...