Arbejdsskadeloven
2013

76-13

1202767-12

Resume

Hvis tilskadekomne ikke har haft samme arbejde og indtjening i 12 måneder inden arbejdsskaden og i en længere periode inden skadestidspunktet har haft en løs tilknytning til det ordinære arbejdsmarked, skal tab af erhvervsevne og årsløn fastsættes ef...

Afgørelse

Sag 1 (1201288-12) Ankestyrelsen har i møde truffet afgørelse om tab af erhvervsevne som følge af arbejdsskaden den 24. juni 2008, hvor du fik et kompliceret venstresidigt ankelbrud. Vi har besluttet at behandle sagen principielt til belysning af spørgsmålet om fastsættelse af indtjeningsevne og årsløn, når tilskadekomne i årene inden arbejdsskaden har haft en løs tilknytning til det ordinære arbejdsmarked. Resultatet er • Du har ret til erstatning for tab af erhvervsevne på 65 procent, som du allerede er tilkendt • Erstatningen skal løbe fra den 18. november 2010 Vi er således kommet til samme resultat som Arbejdsskadestyrelsen om erhvervsevneprocenten og tilkendelsestidspunkt. • Erstatningen skal beregnes på grundlag af en årsløn på 150.000 kroner Vi ændrer således Arbejdsskadestyrelsens afgørelse om årsløn. Du vil høre fra Arbejdsskadestyrelsen, som nu vil beregne erstatningen for tab af erhvervsevne på baggrund af den fastsatte årsløn. Der var enighed på mødet. Begrundelsen for afgørelsen om tab af erhvervsevne Vi vurderer, at det er arbejdsskadens følger, som er årsag til din overgang til førtidspension per 1. januar 2011. Vi vurderer i den forbindelse, at dit tab af erhvervsevne som følge af arbejdsskaden er skønsmæssigt 65 procent. Vi har lagt til grund, at X Kommune på møde den 6. december 2010 har bevilget dig førtidspension per 1. januar 2011 uden forudgående arbejdsprøvning. Bevillingen er ud fra seneste ressourceprofil begrundet i, at du har en varig nedsat funktionsevne, og at du ikke vil kunne bestride et job uanset mulighederne for støtte efter den sociale eller anden lovgivning. Vi er umiddelbart enige i kommunens vurdering af din funktionsevne. Vi har lagt vægt på, at arbejdsskaden har medført en væsentlig og varig nedsættelse af din funktionsevne. Du kan ikke klare belastende funktioner med venstre fod, herunder længere tid med benet nedad. Du er derfor begrænset i alt arbejde, der indeholder længere tids gående, stående eller siddende arbejdsstilling, og du har sammenholdt med dit høje smerteniveau behov for aflastning og pauser. Du er som følge af arbejdsskaden tilkendt en godtgørelse for varigt mén på 15 procent. Vi har også lagt vægt på, at det arbejde, som du tidligere har haft, har været inden for chaufførfaget. Et arbejde, som du ikke længere er i stand til at varetage med arbejdsskadens følger. Du har ingen uddannelse ud over 9. klasse, enkeltfag på HF og kurser på Landtransportskolen samt kørekort til diverse køretøjer. Du har derfor ikke andre erhvervsmæssige kompetencer, som du umiddelbart kan udnytte i andet arbejde, hvor der tages hensyn til dine omfattende skånebehov. Vi har videre lagt vægt på, at du har haft en løs tilknytning til det ordinære arbejdsmarked i årene inden arbejdsskaden, og at din indtægt fra arbejde har været svingende. Du har også modtaget sociale ydelser fra det offentlige. Du har dog varetaget arbejde, og på skadestidspunktet var du lige blevet fastansat på fuld tid som lastbilchauffør. Der er ikke oplysninger om, at din funktionsevne var nedsat på skadestidspunktet. Vi finder derfor, at du havde en fuld indtjeningsevne på skadestidspunktet, som du ikke længere kan oppebære. Vi vurderer samlet set ud fra arbejdsskadens art og omfang, din erhvervsmæssige erfaring og baggrund samt din aktuelle erhvervssituation, hvor du er førtidspensionist, at du har ret til erstatning for tab af erhvervsevne på skønsmæssigt 65 procent. Der udbetales erstatning for tab af erhvervsevne, hvis arbejdsskaden har medført nedsat evne til at skaffe sig indtægt ved arbejde. Der gives ikke erstatning, hvis erhvervsevnen er nedsat med mindre end 15 procent. Begrundelsen for afgørelsen om tilkendelsestidspunkt Vi vurderer, at erstatningen skal løbe fra den 18. november 2010. Vi har lagt vægt på, at kommunen påbegyndte sag om førtidspension denne dato. Begrundelsen for afgørelsen om årsløn Erstatningen for tab af erhvervsevne skal beregnes på grundlag af en årsløn på skønsmæssigt 150.000 kroner. Årslønnen skal afspejle din reelle indtjeningsevne på skadestidspunktet. Det vil sige den indtjening, som du kunne tjene ved arbejde. Du har ikke haft samme arbejde og indtjening i 12 måneder inden arbejdsskaden. Vi har derfor fastsat din årsløn ud fra et skøn i forhold til din indtjening fra arbejde og tilknytning til arbejdsmarkedet i årene inden arbejdsskaden. Arbejdsskadestyrelsen har fastsat årslønnen til 124.000 kroner med udgangspunkt i skatteoplysninger om samlet A-indkomst for 2007 og 2008 omregnet til 12 måneder, fordi din indkomst i årene inden arbejdsskaden både har bestået af indtægt fra arbejde og sociale ydelser. Vi er ikke enige i fastsættelsen heraf. Vi finder, at der ikke kan tages udgangspunkt i din samlede A-indkomst, da der også indgår sociale ydelser. Den faktiske værdi af udbetalte sociale ydelser siger ikke noget om din indtjeningsevne, da det alene er offentlige bestemte satser. Vi finder, at din indtægt fra arbejdet som lastbilchauffør i vognmandsforretningen X heller ikke alene kan danne grundlag for en beregning af årslønnen ved at omregne lønnen til 12 måneder, da du kom til skade efter få dages arbejde. Du var i praktik den 20. juni 2008 og blev fastansat på fuld tid samme eftermiddag. Du kom til skade den 24. juni 2008. Der er dermed ikke dokumenteret en fast og vedvarende tilknytning til arbejdsmarkedet. Vi har derfor fastsat din årsløn ud fra et bredere skøn, hvor vi har inddraget oplysninger om din indtægt fra arbejde og tilknytning til arbejdsmarkedet i årene inden arbejdsskaden. I perioder, hvor du har modtaget sociale ydelser fra kommunen, har vi særligt set på, hvilke ydelser du har modtaget, hvordan du har stået til rådighed for arbejdsmarkedet og din udviste evne og vilje til at arbejde. Vi finder ikke grundlag for at gå længere end 3 år tilbage fra skadesåret. Det fremgår af skatteoplysninger, at du i 2005 har haft A-indkomst fra arbejde på 149.562 kroner (2.333 + 14.063 + 108.623 + 24.543), ATP-bidrag på 1.029 kroner (597 + 432) og pension på 14.681,52 kroner (4.150 + 8.320 + 1.037 = 13.507/92x100), således i alt 165.272,5 kroner. Du har også modtaget sociale ydelser fra X Kommune i form af kontanthjælp, aktiveringsydelse og dagpengegodtgørelse på i alt 48.260 kroner (4.703 + 11.897 + 31.660). I 2006 har du haft A-indkomst fra arbejde på 91.098 kroner (29.111 + 2.850 + 59.137), ATP-bidrag på 718 kroner (118 + 600) og pension på 9.050 kroner (2.082 + 6.244 = 8.326/92x100), således i alt 100.866 kroner. Du har også modtaget sociale ydelser fra X og X Kommune i form af kontanthjælp og aktiveringsydelse på i alt 66.399 kroner (26.218 + 13.627 + 17.526 + 9.028). I 2007 har du haft en A-indkomst fra arbejde på 8.309 kroner (1.243 + 7.066), ATP-bidrag fra arbejde på 86 kroner og pension på 139,13 kroner (128/92x100), således i alt 8.534,13 kroner. Du har også modtaget sociale ydelser fra X og X Kommune i form af kontanthjælp, aktiveringsydelse og dagpengegodtgørelse på i alt 116.322 kroner (8.856 + 39.262 + 16.437 + 21.418 + 30.349). I 2008 har du haft en indtægt fra arbejdet som lastbilschauffør på 4.400 kroner og et ATP-bidrag på 42 kroner, således i alt 4.442 kroner. Du har også modtaget sociale ydelser i form af kontanthjælp og aktiveringsydelse fra X Kommune frem til skadestidspunktet på i alt 54.514 kroner (21.114 + 33.400). Det er derfor indgået i vores vurdering, at du i perioden 2005-2008 har haft en indtægt fra arbejde inklusiv ATP-bidrag og pensionsbidrag svingende fra omkring 165.000 kroner i 2005 ned til 8.500 kroner i 2007 og 4.500 kroner i 2008, hvor du på skadestidspunktet var ansat på fuld tid, men kun havde arbejdet få dage, da skaden skete. Det er også indgået, at du har modtaget kontanthjælp, hvor du har stået til rådighed for arbejdsmarkedet og har modtaget aktiveringsydelse af flere omgange, herunder at aktiveringsydelse er en ydelse, man modtager under deltagelse i tilbud om aktivering. Jobforum i X har i brev af 8. september 2011 hertil oplyst, at du var i aktivering hos dem i perioden marts til juni 2008, og at du under aktiveringen var aktivt og bredt jobsøgende og var til flere jobsamtaler. Du fik garanti for et job, men fik ikke bevilget et relevant vagtkursus af jobcentret, hvorfor du ikke fik jobbet. Du blev ansat som lastbilchauffør i vognmandsforretningen X efter en dags praktik den 20. juni 2008. Vi finder, at du dermed har gjort en aktiv indsats for at opnå en fast tilknytning til arbejdsmarkedet og dermed har udvist evne og vilje til at arbejde. Vi har således lagt vægt på omfanget af din indtægt fra arbejde i årene inden arbejdsskaden sammenholdt med oplysningerne om dit erhvervsmønster og indsats for at opnå en fast tilknytning til arbejdsmarkedet. Vi vurderer herefter, at der er grundlag for skønsmæssigt at fastsætte årslønnen til 150.000 kroner. Vi fastsætter årslønnen ud fra den samlede arbejdsfortjeneste i året før arbejdsskaden. Vi fastsætter årslønnen efter et skøn, hvis der har været tale om særlige ansættelsesforhold, herunder hvis arbejdsskaden sker under et ansættelsesforhold, som lige er påbegyndt. Vi beregner erstatningen for tab af erhvervsevne på grundlag af årslønnen. Oplysningerne til sagen fremgår særligt af ortopædisk speciallægeerklæring af 8. marts og 12. august 2010, brev med bevilling af førtidspension af 7. december 2010, kommunale akter modtaget 6. januar 2011 samt skatteoplysninger for årene 2005-2008.

Nøgleord

ArbejdsskadeKortvarig ansættelseÅrslønSocial ydelseLøs tilknytning til ordinært arbejdsmarkedTab af erhvervsevne