Aktivloven
2011

74-11

J.nr.: 2100004-10

Resume

En borger, der havde levet af sin formue efter at have opsagt sit arbejde, var berettiget til kontanthjælp, da pengene slap op, og han ikke kunne finde et arbejde. En kommune skal, når en borger søger om kontanthjælp, vurdere, om borgeren på ansøgnin...

Lovgrundlag

  • Lov om aktiv socialpolitik - lovbekendtgørelse nr. 946 af 1. oktober 2009 - § 11, stk. 2

Sagsfremstilling

Vi har afgjort sagen på grundlag af:

• De oplysninger, som forelå da Beskæftigelsesankenævnet traf afgørelse i sagen

• Beskæftigelsesankenævnets afgørelse af 26. november 2009

• Klagen til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg af 17. december 2009

• Beskæftigelsesankenævnets genvurdering

Kommunen traf den 14. oktober 2009 afgørelse om afslag på ansøgning om kontanthjælp, fordi ansøger ikke havde været ude for ændringer i sine forhold, der medførte at ansøger ikke kunne skaffe det nødvendige til sin forsørgelse.

Beskæftigelsesankenævnet ændrede kommunens afgørelse. Ansøger var berettiget til kontanthjælp, hvis han opfyldte betingelserne herfor.

Beskæftigelsesankenævnet har begrundet afgørelsen med, at ansøger har været udsat for en social begivenhed i forbindelse med, at han opsagde sit arbejde den 1. april 2009. Nævnet fandt, at den omstændighed, at han i en periode på cirka syv måneder har levet af formue og ved optagelse af lån i forbindelse med udlandsrejse, ikke fører til, at den sociale begivenhed kan anses for at være bortfaldet.

Nævnet har lagt vægt på, at andre ikke har forsørgelsespligt over for ansøger, og at han således ikke har haft mulighed for at indrette sig på at lade sig forsørge af andre.

Nævnet tog ikke ved afgørelsen stilling til, hvorvidt der var grundlag for at yde kontanthjælp med tilbagebetalingspligt.

Kommunen har klaget over Beskæftigelsesankenævnets afgørelse.

I klagen til Ankestyrelsen er det anført, at der er gået cirka seks måneder fra den sociale begivenhed indtraf og indtil ansøgning om hjælp. I den mellemliggende periode har ansøger været ude at rejse. Den sociale begivenhed i forbindelse med opsigelse af arbejdet må derfor anses for ophørt, idet borgeren vurderes at være i stand til at forsørge sig selv på anden måde.

Afgørelse

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg har i møde truffet afgørelse i NNs sag om, hvorvidt han opfyldte betingelserne i § 11, stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik for ret til kontanthjælp uanset, at han først har søgt om kontanthjælp længe efter ophør af arbejde. Resultatet er • NN opfyldte på ansøgningstidspunktet betingelserne for ret til kontanthjælp i § 11, stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik Det betyder, at NN har ret til kontanthjælp fra ansøgningstidspunktet, hvis han opfylder de øvrige betingelser i loven, herunder om at stå til rådighed for arbejdsmarkedet. • Vi hjemviser sagen til afgørelse i kommunen af, om kontanthjælpen skal udbetales med tilbagebetalingspligt Det betyder, at vi er kommet til samme resultat som Beskæftigelsesankenævnet i Statsforvaltningen YY med hensyn til opfyldelse af § 11, stk. 2, - dog med en anden begrundelse. Det betyder desuden, at A kommune kan træffe afgørelse om eventuel tilbagebetalingspligt af den udbetalte kontanthjælp. Der var enighed på mødet.

Nøgleord

KontanthjælpArbejdsophørSocial begivenhedÆndring i forholdene