Planloven > 14. kapitel > § 59.

§ 59. Planloven

Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 223

§ 59 er en væsentlig bestemmelse i Planloven, der regulerer Ikrafttræden.

Klageberettiget efter § 58 er ministeren for byer og landdistrikter og i øvrigt enhver med retlig interesse i sagens udfald, herunder en nationalparkfond oprettet efter lov om nationalparker.

Stk. 2. Klageberettiget efter § 58, stk. 1, nr. 1 og 3, er endvidere landsdækkende foreninger og organisationer, der som hovedformål har beskyttelsen af natur og miljø eller varetagelsen af væsentlige brugerinteresser inden for arealanvendelsen, på betingelse af,

1) at foreningen eller organisationen har vedtægter eller love, som dokumenterer dens formål, og

2) at foreningen eller organisationen repræsenterer mindst 100 medlemmer.

Kort sagt

§ 59 er en væsentlig bestemmelse i Planloven, der regulerer Ikrafttræden. Paragraffen fastlægger retlige rammer, procedurer og krav vedrørende lovens ikrafttræden, tidspunkt, som har stor betydning fo...

Eksempler

  • Praktisk anvendelse af § 59

    Kommunen behandler ansøgning vedrørende lovens ikrafttræden, tidspunkt og vurderer sagen i henhold til § 59s krav og planlovens principper.

  • Planlægning for Ikrafttræden

    Ved udarbejdelse af lokalplan eller kommuneplan skal der tages hensyn til bestemmelserne om lovens ikrafttræden, tidspunkt for at sikre lovlig og hensigtsmæssig planlægning.

  • Tilladelse efter § 59

    Grundejer ansøger om tilladelse til projekt involverende lovens ikrafttræden, tidspunkt, hvor kommunen vurderer ansøgningen efter retningslinjerne i § 59.

  • Klagesag om Ikrafttræden

    Efter kommunal afgørelse om lovens ikrafttræden, tidspunkt klager nabo til Planklagenævnet, der vurderer sagen i forhold til § 59s krav.

Almindelige misforståelser

  • At § 59 giver automatisk ret til lovens ikrafttræden, tidspunkt - bestemmelsen kræver normalt konkret vurdering og ofte forudgående tilladelse.
  • At kommunen har ubegrænset skøn - afgørelser skal være sagligt begrundede og i overensstemmelse med lovens formål og principper.
  • At § 59 kun gælder i bestemte zoner - bestemmelsen kan have bredere anvendelse afhængigt af dens konkrete indhold.
  • At ministerielle retningslinjer er vejledende - de er typisk bindende og skal følges af kommunerne.
  • At private kan handle uden at inddrage kommunen - de fleste dispositioner relateret til lovens ikrafttræden, tidspunkt kræver forudgående godkendelse eller anmeldelse.

Almindelige spørgsmål

Hvad omfatter § 59 præcist?

§ 59 regulerer Ikrafttræden og fastlægger specifikke krav og procedurer vedrørende lovens ikrafttræden, tidspunkt i kommunal planlægning og administration.

Hvem har ansvar for at administrere § 59?

Kommunalbestyrelsen har det primære ansvar for at anvende bestemmelsen i praksis, mens ministeren kan fastsætte supplerende regler og føre tilsyn med overholdelsen.

Kan afgørelser efter § 59 påklages?

Ja, afgørelser kan normalt påklages til Planklagenævnet eller anden relevant klageinstans inden for de fastlagte klagefrister, typisk 4 uger fra afgørelsen.

Hvilke konsekvenser har § 59 for min ejendom?

Bestemmelsen kan påvirke mulighederne for bebyggelse, ændret anvendelse eller andre dispositioner vedrørende lovens ikrafttræden, tidspunkt. Kontakt kommunens plankontor for konkret vejledning.

Hvordan forholder § 59 sig til lokalplaner?

Lokalplaner skal udarbejdes i overensstemmelse med bestemmelsens krav, og lokalplanens regler kan konkretisere eller supplere principperne om lovens ikrafttræden, tidspunkt.

Kræves der tilladelse efter § 59?

Det afhænger af bestemmelsens konkrete indhold og projektets karakter. I mange tilfælde kræves forudgående tilladelse eller godkendelse fra kommunen.

AI-forklaring genereret af claude-sonnet-3.5

Planloven paragraf 59 Klage m.v. - Spørg AI