Planloven > 9. kapitel > § 42.

§ 42. Planloven

Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 223

§ 42 er en væsentlig bestemmelse i Planloven, der regulerer Landzonetilladelse til andre formål.

En ejer af fast ejendom kan kun med forudgående samtykke fra kommunalbestyrelsen gyldigt pålægge ejendommen servitutbestemmelser om forhold, hvorom der kan optages bestemmelser i en lokalplan. Samtykke efter 1. pkt. kan ikke meddeles i tilfælde, hvor der som følge af § 13, stk. 2, skal tilvejebringes en lokalplan.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsens beslutning efter stk. 1 skal påføres servitutdokumentet. Hvis samtykke meddeles, eller hvis ejendommen ejes af kommunen, skal påtegningen udtrykkeligt angive, at tilvejebringelse af en lokalplan ikke er påkrævet.

Kort sagt

§ 42 er en væsentlig bestemmelse i Planloven, der regulerer Landzonetilladelse til andre formål. Paragraffen fastlægger retlige rammer, procedurer og krav vedrørende særlige formål, enkeltsager, konkr...

Eksempler

  • Praktisk anvendelse af § 42

    Kommunen behandler ansøgning vedrørende særlige formål, enkeltsager, konkret vurdering og vurderer sagen i henhold til § 42s krav og planlovens principper.

  • Planlægning for Landzonetilladelse til andre formål

    Ved udarbejdelse af lokalplan eller kommuneplan skal der tages hensyn til bestemmelserne om særlige formål, enkeltsager, konkret vurdering for at sikre lovlig og hensigtsmæssig planlægning.

  • Tilladelse efter § 42

    Grundejer ansøger om tilladelse til projekt involverende særlige formål, enkeltsager, konkret vurdering, hvor kommunen vurderer ansøgningen efter retningslinjerne i § 42.

  • Klagesag om Landzonetilladelse til andre formål

    Efter kommunal afgørelse om særlige formål, enkeltsager, konkret vurdering klager nabo til Planklagenævnet, der vurderer sagen i forhold til § 42s krav.

Almindelige misforståelser

  • At § 42 giver automatisk ret til særlige formål, enkeltsager, konkret vurdering - bestemmelsen kræver normalt konkret vurdering og ofte forudgående tilladelse.
  • At kommunen har ubegrænset skøn - afgørelser skal være sagligt begrundede og i overensstemmelse med lovens formål og principper.
  • At § 42 kun gælder i bestemte zoner - bestemmelsen kan have bredere anvendelse afhængigt af dens konkrete indhold.
  • At ministerielle retningslinjer er vejledende - de er typisk bindende og skal følges af kommunerne.
  • At private kan handle uden at inddrage kommunen - de fleste dispositioner relateret til særlige formål, enkeltsager, konkret vurdering kræver forudgående godkendelse eller anmeldelse.

Almindelige spørgsmål

Hvad omfatter § 42 præcist?

§ 42 regulerer Landzonetilladelse til andre formål og fastlægger specifikke krav og procedurer vedrørende særlige formål, enkeltsager, konkret vurdering i kommunal planlægning og administration.

Hvem har ansvar for at administrere § 42?

Kommunalbestyrelsen har det primære ansvar for at anvende bestemmelsen i praksis, mens ministeren kan fastsætte supplerende regler og føre tilsyn med overholdelsen.

Kan afgørelser efter § 42 påklages?

Ja, afgørelser kan normalt påklages til Planklagenævnet eller anden relevant klageinstans inden for de fastlagte klagefrister, typisk 4 uger fra afgørelsen.

Hvilke konsekvenser har § 42 for min ejendom?

Bestemmelsen kan påvirke mulighederne for bebyggelse, ændret anvendelse eller andre dispositioner vedrørende særlige formål, enkeltsager, konkret vurdering. Kontakt kommunens plankontor for konkret vejledning.

Hvordan forholder § 42 sig til lokalplaner?

Lokalplaner skal udarbejdes i overensstemmelse med bestemmelsens krav, og lokalplanens regler kan konkretisere eller supplere principperne om særlige formål, enkeltsager, konkret vurdering.

Kræves der tilladelse efter § 42?

Det afhænger af bestemmelsens konkrete indhold og projektets karakter. I mange tilfælde kræves forudgående tilladelse eller godkendelse fra kommunen.

AI-forklaring genereret af claude-sonnet-3.5

Planloven paragraf 42 Landzonetilladelser m.v. - Spørg AI