§ 24. Planloven
Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 223
§ 24 er en væsentlig bestemmelse i Planloven, der regulerer Bebyggelsesregulerende bestemmelser.
Efter kommunalbestyrelsens vedtagelse af et planforslag offentliggøres dette. Kommunalbestyrelsen skal samtidig offentliggøre den tilhørende redegørelse. Offentliggørelse skal ske i det register, som ministeren for byer og landdistrikter har oprettet i medfør af § 54 b. Ved offentliggørelsen skal der oplyses om fristen for fremsættelse af indsigelser m.v. mod planforslaget, jf. stk. 3-6. Ved offentliggørelsen af kommuneplanforslag og ændringer hertil skal der oplyses om reglerne i § 12, stk. 2 og 3. Ved offentliggørelse af lokalplanforslag skal der oplyses om reglerne i § 17.
Stk. 2. Ethvert medlem af kommunalbestyrelsen, der har forlangt sin afvigende mening vedrørende planforslaget tilført rådets beslutningsprotokol, kan forlange, at den afvigende mening offentliggøres samtidig med forslaget tillige med en kort begrundelse, der affattes af medlemmet. Samme ret har et udvalgsmedlem vedrørende planforslag, der vedtages af et stående udvalg eller økonomiudvalget.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen fastsætter en frist på mindst 8 uger for fremsættelse af indsigelser m.v. mod planforslaget, jf. dog stk. 4-7.
Stk. 4. For forslag til ændringer af kommuneplanen, der ikke er truffet beslutning om i en strategi, der er vedtaget og offentliggjort efter reglerne i § 23 a, kan kommunalbestyrelsen fastsætte en frist på mindst 4 uger for fremsættelse af indsigelser m.v. mod planforslaget, hvis der alene er tale om mindre ændringer i kommuneplanens rammedel, der ikke strider mod planens hovedprincipper, eller uvæsentlige ændringer i planens hovedstruktur.
Stk. 5. For forslag til lokalplaner kan kommunalbestyrelsen fastsætte en frist på mindst 4 uger for fremsættelse af indsigelser m.v. mod planforslaget, jf. dog stk. 6.
Stk. 6. For forslag til lokalplaner af mindre betydning kan kommunalbestyrelsen fastsætte en frist på mindst 2 uger for fremsættelse af indsigelser m.v. mod planforslaget.
Stk. 7. Ved fastsættelse af fristen efter stk. 3-6 skal kommunalbestyrelsen sikre, at fristen er passende og tillader rimelig tid til at informere offentligheden og til, at offentligheden kan forberede sig på og opnå reel deltagelse i processen.
Kort sagt
§ 24 er en væsentlig bestemmelse i Planloven, der regulerer Bebyggelsesregulerende bestemmelser. Paragraffen fastlægger retlige rammer, procedurer og krav vedrørende bebyggelsesprocent, højde, placeri...
Eksempler
Praktisk anvendelse af § 24
Kommunen behandler ansøgning vedrørende bebyggelsesprocent, højde, placering, æstetik og vurderer sagen i henhold til § 24s krav og planlovens principper.
Planlægning for Bebyggelsesregulerende bestemmelser
Ved udarbejdelse af lokalplan eller kommuneplan skal der tages hensyn til bestemmelserne om bebyggelsesprocent, højde, placering, æstetik for at sikre lovlig og hensigtsmæssig planlægning.
Tilladelse efter § 24
Grundejer ansøger om tilladelse til projekt involverende bebyggelsesprocent, højde, placering, æstetik, hvor kommunen vurderer ansøgningen efter retningslinjerne i § 24.
Klagesag om Bebyggelsesregulerende bestemmelser
Efter kommunal afgørelse om bebyggelsesprocent, højde, placering, æstetik klager nabo til Planklagenævnet, der vurderer sagen i forhold til § 24s krav.
Almindelige misforståelser
- •At § 24 giver automatisk ret til bebyggelsesprocent, højde, placering, æstetik - bestemmelsen kræver normalt konkret vurdering og ofte forudgående tilladelse.
- •At kommunen har ubegrænset skøn - afgørelser skal være sagligt begrundede og i overensstemmelse med lovens formål og principper.
- •At § 24 kun gælder i bestemte zoner - bestemmelsen kan have bredere anvendelse afhængigt af dens konkrete indhold.
- •At ministerielle retningslinjer er vejledende - de er typisk bindende og skal følges af kommunerne.
- •At private kan handle uden at inddrage kommunen - de fleste dispositioner relateret til bebyggelsesprocent, højde, placering, æstetik kræver forudgående godkendelse eller anmeldelse.
Almindelige spørgsmål
Hvad omfatter § 24 præcist?
§ 24 regulerer Bebyggelsesregulerende bestemmelser og fastlægger specifikke krav og procedurer vedrørende bebyggelsesprocent, højde, placering, æstetik i kommunal planlægning og administration.
Hvem har ansvar for at administrere § 24?
Kommunalbestyrelsen har det primære ansvar for at anvende bestemmelsen i praksis, mens ministeren kan fastsætte supplerende regler og føre tilsyn med overholdelsen.
Kan afgørelser efter § 24 påklages?
Ja, afgørelser kan normalt påklages til Planklagenævnet eller anden relevant klageinstans inden for de fastlagte klagefrister, typisk 4 uger fra afgørelsen.
Hvilke konsekvenser har § 24 for min ejendom?
Bestemmelsen kan påvirke mulighederne for bebyggelse, ændret anvendelse eller andre dispositioner vedrørende bebyggelsesprocent, højde, placering, æstetik. Kontakt kommunens plankontor for konkret vejledning.
Hvordan forholder § 24 sig til lokalplaner?
Lokalplaner skal udarbejdes i overensstemmelse med bestemmelsens krav, og lokalplanens regler kan konkretisere eller supplere principperne om bebyggelsesprocent, højde, placering, æstetik.
Kræves der tilladelse efter § 24?
Det afhænger af bestemmelsens konkrete indhold og projektets karakter. I mange tilfælde kræves forudgående tilladelse eller godkendelse fra kommunen.
AI-forklaring genereret af claude-sonnet-3.5
Har du spørgsmål?
Spørg Regelrytter AI chat for dybere forklaringer og kontekst om denne lov.
Foreslåede spørgsmål: