§ 21 a. Planloven
Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 223
§ 21a udgør en væsentlig del af Planlovens regelsæt og regulerer Forsøgsordninger i planlægning.
Ved lavenergibebyggelse forstås bebyggelse, der på tidspunktet for ansøgningen om byggetilladelsen opfylder de energirammer for energiforbrug for lavenergibygninger, der er fastsat i bygningsreglementet.
Kort sagt
§ 21a udgør en væsentlig del af Planlovens regelsæt og regulerer Forsøgsordninger i planlægning. Paragraffen har betydning for den praktiske planlægning ved at fastlægge rammer, procedurer og krav ved...
Eksempler
Kommunal håndtering af Forsøgsordninger i planlægning
Kommunalbestyrelsen behandler ansøgning om forsøg, innovation, fleksibilitet efter § 21a og vurderer, om projektet er i overensstemmelse med kommuneplan og planlægningsmæssige hensyn.
Planlægning for Forsøgsordninger i planlægning
Ved udarbejdelse af lokalplan skal kommunen tage højde for bestemmelsen om forsøg, innovation, fleksibilitet og sikre, at planen overholder kravene i § 21a.
Dispensation vedrørende Forsøgsordninger i planlægning
I særlige tilfælde kan der dispenseres fra kravene om forsøg, innovation, fleksibilitet, hvis det er i overensstemmelse med planlovens formål og ikke tilsidesætter væsentlige hensyn.
Almindelige misforståelser
- •At § 21a giver automatisk ret til forsøg, innovation, fleksibilitet - bestemmelsen kræver konkret vurdering og ofte tilladelse.
- •At kommunen kan ignorere nationale retningslinjer for Forsøgsordninger i planlægning - kommunale afgørelser skal respektere statslige interesser.
- •At § 21a kun gælder i byzoner - bestemmelsen kan have betydning på tværs af zoneinddeling afhængigt af dens konkrete indhold.
- •At private kan handle uden tilladelse - de fleste forhold vedrørende forsøg, innovation, fleksibilitet kræver forudgående godkendelse.
Almindelige spørgsmål
Hvad regulerer § 21a præcist?
§ 21a fastlægger regler for Forsøgsordninger i planlægning og sikrer, at forsøg, innovation, fleksibilitet håndteres korrekt i den kommunale planlægning og administration.
Hvem har ansvaret for at administrere § 21a?
Kommunalbestyrelsen har det primære ansvar for at administrere bestemmelsen, mens ministeren kan føre tilsyn og fastsætte supplerende regler.
Kan jeg klage over afgørelser efter § 21a?
Ja, afgørelser kan påklages til relevant klageinstans, typisk Planklagenævnet, inden for fastlagte klagefrister.
Hvilke konsekvenser har § 21a for min ejendom?
Bestemmelsen kan påvirke dine muligheder for bebyggelse, anvendelse eller ændringer vedrørende forsøg, innovation, fleksibilitet. Kontakt kommunen for konkret vejledning.
Hvordan forholder § 21a sig til andre love?
Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med anden lovgivning, herunder naturbeskyttelsesloven, miljøbeskyttelsesloven og byggeloven, som alle kan have betydning for Forsøgsordninger i planlægning.
AI-forklaring genereret af claude-sonnet-3.5
Har du spørgsmål?
Spørg Regelrytter AI chat for dybere forklaringer og kontekst om denne lov.
Foreslåede spørgsmål: