§ 20. Planloven
Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 223
§ 20 udgør en væsentlig del af Planlovens regelsæt og regulerer Lokalplanændringer.
Dispensationer efter § 19 kan først meddeles, når der er forløbet 2 uger, efter at kommunalbestyrelsen har givet skriftlig orientering om ansøgningen til:
Stk. 2. Bestemmelserne i stk. 1 gælder ikke
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen skal give underretning om afgørelsen til dem, der rettidigt har fremsat bemærkninger efter at være orienteret i henhold til stk. 1.
1) ejere og brugere i det område, der er omfattet af planen,
2) naboerne til den omhandlede ejendom og andre, som efter kommunalbestyrelsens vurdering har interesse i sagen, herunder det lokale kulturmiljøråd og
3) de foreninger og lignende med lokalt tilhørsforhold og klageberettigede landsdækkende foreninger og organisationer, jf. § 59, stk. 2, som over for kommunalbestyrelsen har fremsat skriftlig anmodning om at blive orienteret om ansøgninger.
1) hvor en forudgående orientering efter kommunalbestyrelsens skøn er af underordnet betydning for de i stk. 1, nr. 1-3, nævnte personer og foreninger,
2) ved dispensation, der meddeles i medfør af byggelovens § 22, stk. 3, til opførelse af mere end et énfamiliehus til helårsbeboelse på en ejendom, jf. byggelovens § 10 A,
3) ved dispensation, der meddeles i medfør af § 19, stk. 4.
Kort sagt
§ 20 udgør en væsentlig del af Planlovens regelsæt og regulerer Lokalplanændringer. Paragraffen har betydning for den praktiske planlægning ved at fastlægge rammer, procedurer og krav vedrørende ændri...
Eksempler
Kommunal håndtering af Lokalplanændringer
Kommunalbestyrelsen behandler ansøgning om ændring, revision, ophævelse efter § 20 og vurderer, om projektet er i overensstemmelse med kommuneplan og planlægningsmæssige hensyn.
Planlægning for Lokalplanændringer
Ved udarbejdelse af lokalplan skal kommunen tage højde for bestemmelsen om ændring, revision, ophævelse og sikre, at planen overholder kravene i § 20.
Dispensation vedrørende Lokalplanændringer
I særlige tilfælde kan der dispenseres fra kravene om ændring, revision, ophævelse, hvis det er i overensstemmelse med planlovens formål og ikke tilsidesætter væsentlige hensyn.
Almindelige misforståelser
- •At § 20 giver automatisk ret til ændring, revision, ophævelse - bestemmelsen kræver konkret vurdering og ofte tilladelse.
- •At kommunen kan ignorere nationale retningslinjer for Lokalplanændringer - kommunale afgørelser skal respektere statslige interesser.
- •At § 20 kun gælder i byzoner - bestemmelsen kan have betydning på tværs af zoneinddeling afhængigt af dens konkrete indhold.
- •At private kan handle uden tilladelse - de fleste forhold vedrørende ændring, revision, ophævelse kræver forudgående godkendelse.
Almindelige spørgsmål
Hvad regulerer § 20 præcist?
§ 20 fastlægger regler for Lokalplanændringer og sikrer, at ændring, revision, ophævelse håndteres korrekt i den kommunale planlægning og administration.
Hvem har ansvaret for at administrere § 20?
Kommunalbestyrelsen har det primære ansvar for at administrere bestemmelsen, mens ministeren kan føre tilsyn og fastsætte supplerende regler.
Kan jeg klage over afgørelser efter § 20?
Ja, afgørelser kan påklages til relevant klageinstans, typisk Planklagenævnet, inden for fastlagte klagefrister.
Hvilke konsekvenser har § 20 for min ejendom?
Bestemmelsen kan påvirke dine muligheder for bebyggelse, anvendelse eller ændringer vedrørende ændring, revision, ophævelse. Kontakt kommunen for konkret vejledning.
Hvordan forholder § 20 sig til andre love?
Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med anden lovgivning, herunder naturbeskyttelsesloven, miljøbeskyttelsesloven og byggeloven, som alle kan have betydning for Lokalplanændringer.
AI-forklaring genereret af claude-sonnet-3.5
Har du spørgsmål?
Spørg Regelrytter AI chat for dybere forklaringer og kontekst om denne lov.
Foreslåede spørgsmål: