Planloven > 5. kapitel > § 20.

§ 20. Planloven

Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 223

§ 20 udgør en væsentlig del af Planlovens regelsæt og regulerer Lokalplanændringer.

Dispensationer efter § 19 kan først meddeles, når der er forløbet 2 uger, efter at kommunalbestyrelsen har givet skriftlig orientering om ansøgningen til:

Stk. 2. Bestemmelserne i stk. 1 gælder ikke

Stk. 3. Kommunalbestyrelsen skal give underretning om afgørelsen til dem, der rettidigt har fremsat bemærkninger efter at være orienteret i henhold til stk. 1.

1) ejere og brugere i det område, der er omfattet af planen,

2) naboerne til den omhandlede ejendom og andre, som efter kommunalbestyrelsens vurdering har interesse i sagen, herunder det lokale kulturmiljøråd og

3) de foreninger og lignende med lokalt tilhørsforhold og klageberettigede landsdækkende foreninger og organisationer, jf. § 59, stk. 2, som over for kommunalbestyrelsen har fremsat skriftlig anmodning om at blive orienteret om ansøgninger.

1) hvor en forudgående orientering efter kommunalbestyrelsens skøn er af underordnet betydning for de i stk. 1, nr. 1-3, nævnte personer og foreninger,

2) ved dispensation, der meddeles i medfør af byggelovens § 22, stk. 3, til opførelse af mere end et énfamiliehus til helårsbeboelse på en ejendom, jf. byggelovens § 10 A,

3) ved dispensation, der meddeles i medfør af § 19, stk. 4.

Kort sagt

§ 20 udgør en væsentlig del af Planlovens regelsæt og regulerer Lokalplanændringer. Paragraffen har betydning for den praktiske planlægning ved at fastlægge rammer, procedurer og krav vedrørende ændri...

Eksempler

  • Kommunal håndtering af Lokalplanændringer

    Kommunalbestyrelsen behandler ansøgning om ændring, revision, ophævelse efter § 20 og vurderer, om projektet er i overensstemmelse med kommuneplan og planlægningsmæssige hensyn.

  • Planlægning for Lokalplanændringer

    Ved udarbejdelse af lokalplan skal kommunen tage højde for bestemmelsen om ændring, revision, ophævelse og sikre, at planen overholder kravene i § 20.

  • Dispensation vedrørende Lokalplanændringer

    I særlige tilfælde kan der dispenseres fra kravene om ændring, revision, ophævelse, hvis det er i overensstemmelse med planlovens formål og ikke tilsidesætter væsentlige hensyn.

Almindelige misforståelser

  • At § 20 giver automatisk ret til ændring, revision, ophævelse - bestemmelsen kræver konkret vurdering og ofte tilladelse.
  • At kommunen kan ignorere nationale retningslinjer for Lokalplanændringer - kommunale afgørelser skal respektere statslige interesser.
  • At § 20 kun gælder i byzoner - bestemmelsen kan have betydning på tværs af zoneinddeling afhængigt af dens konkrete indhold.
  • At private kan handle uden tilladelse - de fleste forhold vedrørende ændring, revision, ophævelse kræver forudgående godkendelse.

Almindelige spørgsmål

Hvad regulerer § 20 præcist?

§ 20 fastlægger regler for Lokalplanændringer og sikrer, at ændring, revision, ophævelse håndteres korrekt i den kommunale planlægning og administration.

Hvem har ansvaret for at administrere § 20?

Kommunalbestyrelsen har det primære ansvar for at administrere bestemmelsen, mens ministeren kan føre tilsyn og fastsætte supplerende regler.

Kan jeg klage over afgørelser efter § 20?

Ja, afgørelser kan påklages til relevant klageinstans, typisk Planklagenævnet, inden for fastlagte klagefrister.

Hvilke konsekvenser har § 20 for min ejendom?

Bestemmelsen kan påvirke dine muligheder for bebyggelse, anvendelse eller ændringer vedrørende ændring, revision, ophævelse. Kontakt kommunen for konkret vejledning.

Hvordan forholder § 20 sig til andre love?

Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med anden lovgivning, herunder naturbeskyttelsesloven, miljøbeskyttelsesloven og byggeloven, som alle kan have betydning for Lokalplanændringer.

AI-forklaring genereret af claude-sonnet-3.5

Planloven paragraf 20 Planlægning på søterritoriet - Spørg AI