Planloven > 5. kapitel > § 17.

§ 17. Planloven

Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 223

§ 17 udgør en væsentlig del af Planlovens regelsæt og regulerer Lokalplanpligt.

Når et forslag til lokalplan er offentliggjort efter § 24, må ejendomme, der er omfattet af forslaget, ikke bebygges eller i øvrigt udnyttes på en måde, der skaber risiko for en foregribelse af den endelige plans indhold.

Stk. 2. Efter udløbet af fristen efter § 24, stk. 3-7, kan kommunalbestyrelsen dog tillade, at en ejendom, der er omfattet af planforslaget, bebygges eller udnyttes efter forslaget, såfremt dette er i overensstemmelse med kommuneplanen og der ikke er tale om at påbegynde et større byggearbejde m.v., jf. § 13, stk. 2.

Stk. 3. Tilladelse efter stk. 2 kan ikke meddeles, så længe en indsigelse efter §§ 29, 29 a eller 29 b opretholdes eller i tilfælde, hvor ministeren for byer og landdistrikter har truffet beslutning efter § 3, stk. 5.

Stk. 4. Stk. 1 finder kun anvendelse indtil den endeligt vedtagne eller godkendte lokalplan er offentliggjort efter § 30 og højst i et år efter forslagets offentliggørelse.

Kort sagt

§ 17 udgør en væsentlig del af Planlovens regelsæt og regulerer Lokalplanpligt. Paragraffen har betydning for den praktiske planlægning ved at fastlægge rammer, procedurer og krav vedrørende planpligt...

Eksempler

  • Kommunal håndtering af Lokalplanpligt

    Kommunalbestyrelsen behandler ansøgning om planpligt, krav om lokalplan, dispensation efter § 17 og vurderer, om projektet er i overensstemmelse med kommuneplan og planlægningsmæssige hensyn.

  • Planlægning for Lokalplanpligt

    Ved udarbejdelse af lokalplan skal kommunen tage højde for bestemmelsen om planpligt, krav om lokalplan, dispensation og sikre, at planen overholder kravene i § 17.

  • Dispensation vedrørende Lokalplanpligt

    I særlige tilfælde kan der dispenseres fra kravene om planpligt, krav om lokalplan, dispensation, hvis det er i overensstemmelse med planlovens formål og ikke tilsidesætter væsentlige hensyn.

Almindelige misforståelser

  • At § 17 giver automatisk ret til planpligt, krav om lokalplan, dispensation - bestemmelsen kræver konkret vurdering og ofte tilladelse.
  • At kommunen kan ignorere nationale retningslinjer for Lokalplanpligt - kommunale afgørelser skal respektere statslige interesser.
  • At § 17 kun gælder i byzoner - bestemmelsen kan have betydning på tværs af zoneinddeling afhængigt af dens konkrete indhold.
  • At private kan handle uden tilladelse - de fleste forhold vedrørende planpligt, krav om lokalplan, dispensation kræver forudgående godkendelse.

Almindelige spørgsmål

Hvad regulerer § 17 præcist?

§ 17 fastlægger regler for Lokalplanpligt og sikrer, at planpligt, krav om lokalplan, dispensation håndteres korrekt i den kommunale planlægning og administration.

Hvem har ansvaret for at administrere § 17?

Kommunalbestyrelsen har det primære ansvar for at administrere bestemmelsen, mens ministeren kan føre tilsyn og fastsætte supplerende regler.

Kan jeg klage over afgørelser efter § 17?

Ja, afgørelser kan påklages til relevant klageinstans, typisk Planklagenævnet, inden for fastlagte klagefrister.

Hvilke konsekvenser har § 17 for min ejendom?

Bestemmelsen kan påvirke dine muligheder for bebyggelse, anvendelse eller ændringer vedrørende planpligt, krav om lokalplan, dispensation. Kontakt kommunen for konkret vejledning.

Hvordan forholder § 17 sig til andre love?

Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med anden lovgivning, herunder naturbeskyttelsesloven, miljøbeskyttelsesloven og byggeloven, som alle kan have betydning for Lokalplanpligt.

AI-forklaring genereret af claude-sonnet-3.5

Planloven paragraf 17 Planlægning på søterritoriet - Spørg AI