§ 17. Planloven
Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 223
§ 17 udgør en væsentlig del af Planlovens regelsæt og regulerer Lokalplanpligt.
Når et forslag til lokalplan er offentliggjort efter § 24, må ejendomme, der er omfattet af forslaget, ikke bebygges eller i øvrigt udnyttes på en måde, der skaber risiko for en foregribelse af den endelige plans indhold.
Stk. 2. Efter udløbet af fristen efter § 24, stk. 3-7, kan kommunalbestyrelsen dog tillade, at en ejendom, der er omfattet af planforslaget, bebygges eller udnyttes efter forslaget, såfremt dette er i overensstemmelse med kommuneplanen og der ikke er tale om at påbegynde et større byggearbejde m.v., jf. § 13, stk. 2.
Stk. 3. Tilladelse efter stk. 2 kan ikke meddeles, så længe en indsigelse efter §§ 29, 29 a eller 29 b opretholdes eller i tilfælde, hvor ministeren for byer og landdistrikter har truffet beslutning efter § 3, stk. 5.
Stk. 4. Stk. 1 finder kun anvendelse indtil den endeligt vedtagne eller godkendte lokalplan er offentliggjort efter § 30 og højst i et år efter forslagets offentliggørelse.
Kort sagt
§ 17 udgør en væsentlig del af Planlovens regelsæt og regulerer Lokalplanpligt. Paragraffen har betydning for den praktiske planlægning ved at fastlægge rammer, procedurer og krav vedrørende planpligt...
Eksempler
Kommunal håndtering af Lokalplanpligt
Kommunalbestyrelsen behandler ansøgning om planpligt, krav om lokalplan, dispensation efter § 17 og vurderer, om projektet er i overensstemmelse med kommuneplan og planlægningsmæssige hensyn.
Planlægning for Lokalplanpligt
Ved udarbejdelse af lokalplan skal kommunen tage højde for bestemmelsen om planpligt, krav om lokalplan, dispensation og sikre, at planen overholder kravene i § 17.
Dispensation vedrørende Lokalplanpligt
I særlige tilfælde kan der dispenseres fra kravene om planpligt, krav om lokalplan, dispensation, hvis det er i overensstemmelse med planlovens formål og ikke tilsidesætter væsentlige hensyn.
Almindelige misforståelser
- •At § 17 giver automatisk ret til planpligt, krav om lokalplan, dispensation - bestemmelsen kræver konkret vurdering og ofte tilladelse.
- •At kommunen kan ignorere nationale retningslinjer for Lokalplanpligt - kommunale afgørelser skal respektere statslige interesser.
- •At § 17 kun gælder i byzoner - bestemmelsen kan have betydning på tværs af zoneinddeling afhængigt af dens konkrete indhold.
- •At private kan handle uden tilladelse - de fleste forhold vedrørende planpligt, krav om lokalplan, dispensation kræver forudgående godkendelse.
Almindelige spørgsmål
Hvad regulerer § 17 præcist?
§ 17 fastlægger regler for Lokalplanpligt og sikrer, at planpligt, krav om lokalplan, dispensation håndteres korrekt i den kommunale planlægning og administration.
Hvem har ansvaret for at administrere § 17?
Kommunalbestyrelsen har det primære ansvar for at administrere bestemmelsen, mens ministeren kan føre tilsyn og fastsætte supplerende regler.
Kan jeg klage over afgørelser efter § 17?
Ja, afgørelser kan påklages til relevant klageinstans, typisk Planklagenævnet, inden for fastlagte klagefrister.
Hvilke konsekvenser har § 17 for min ejendom?
Bestemmelsen kan påvirke dine muligheder for bebyggelse, anvendelse eller ændringer vedrørende planpligt, krav om lokalplan, dispensation. Kontakt kommunen for konkret vejledning.
Hvordan forholder § 17 sig til andre love?
Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med anden lovgivning, herunder naturbeskyttelsesloven, miljøbeskyttelsesloven og byggeloven, som alle kan have betydning for Lokalplanpligt.
AI-forklaring genereret af claude-sonnet-3.5
Har du spørgsmål?
Spørg Regelrytter AI chat for dybere forklaringer og kontekst om denne lov.
Foreslåede spørgsmål: