Planloven > 4. kapitel > § 11 f.

§ 11 f. Planloven

Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 223

§ 11f udgør en væsentlig del af Planlovens regelsæt og regulerer Inddragelse i kommuneplanlægning.

Kommunalbestyrelsen skal ved revision af kommuneplanen, jf. § 23 a, stk. 2, nr. 1 og 2, foretage de nødvendige ændringer af planen i overensstemmelse med bestemmelserne i § 5 a, stk. 1, og § 5 b.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal i forbindelse hermed gennemgå de allerede vedtagne, men ikke udnyttede arealreservationer i kommuneplanen og ophæve de reservationer, der ikke er aktuelle.

Stk. 3. Kommunalbestyrelsen skal af hensyn til bl.a. turismen og friluftslivet vurdere mulighederne for at forbedre større sammenhængende sommerhusområder.

Stk. 4. Kommunalbestyrelsen skal for de kystnære dele af byzonerne vurdere de fremtidige bebyggelsesforhold, herunder bygningshøjder, med henblik på

1) at ny bebyggelse indpasses i den kystlandskabelige helhed,

2) at der tages hensyn til bevaringsværdige helheder i bystrukturen og til naturinteresser på de omgivende arealer,

3) at der tages hensyn til nødvendige infrastrukturanlæg, herunder havne, og

4) at offentligheden sikres adgang til kysten.

Kort sagt

§ 11f udgør en væsentlig del af Planlovens regelsæt og regulerer Inddragelse i kommuneplanlægning. Paragraffen har betydning for den praktiske planlægning ved at fastlægge rammer, procedurer og krav v...

Eksempler

  • Kommunal håndtering af Inddragelse i kommuneplanlægning

    Kommunalbestyrelsen behandler ansøgning om borgerinddragelse, høring, offentlighed efter § 11f og vurderer, om projektet er i overensstemmelse med kommuneplan og planlægningsmæssige hensyn.

  • Planlægning for Inddragelse i kommuneplanlægning

    Ved udarbejdelse af lokalplan skal kommunen tage højde for bestemmelsen om borgerinddragelse, høring, offentlighed og sikre, at planen overholder kravene i § 11f.

  • Dispensation vedrørende Inddragelse i kommuneplanlægning

    I særlige tilfælde kan der dispenseres fra kravene om borgerinddragelse, høring, offentlighed, hvis det er i overensstemmelse med planlovens formål og ikke tilsidesætter væsentlige hensyn.

Almindelige misforståelser

  • At § 11f giver automatisk ret til borgerinddragelse, høring, offentlighed - bestemmelsen kræver konkret vurdering og ofte tilladelse.
  • At kommunen kan ignorere nationale retningslinjer for Inddragelse i kommuneplanlægning - kommunale afgørelser skal respektere statslige interesser.
  • At § 11f kun gælder i byzoner - bestemmelsen kan have betydning på tværs af zoneinddeling afhængigt af dens konkrete indhold.
  • At private kan handle uden tilladelse - de fleste forhold vedrørende borgerinddragelse, høring, offentlighed kræver forudgående godkendelse.

Almindelige spørgsmål

Hvad regulerer § 11f præcist?

§ 11f fastlægger regler for Inddragelse i kommuneplanlægning og sikrer, at borgerinddragelse, høring, offentlighed håndteres korrekt i den kommunale planlægning og administration.

Hvem har ansvaret for at administrere § 11f?

Kommunalbestyrelsen har det primære ansvar for at administrere bestemmelsen, mens ministeren kan føre tilsyn og fastsætte supplerende regler.

Kan jeg klage over afgørelser efter § 11f?

Ja, afgørelser kan påklages til relevant klageinstans, typisk Planklagenævnet, inden for fastlagte klagefrister.

Hvilke konsekvenser har § 11f for min ejendom?

Bestemmelsen kan påvirke dine muligheder for bebyggelse, anvendelse eller ændringer vedrørende borgerinddragelse, høring, offentlighed. Kontakt kommunen for konkret vejledning.

Hvordan forholder § 11f sig til andre love?

Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med anden lovgivning, herunder naturbeskyttelsesloven, miljøbeskyttelsesloven og byggeloven, som alle kan have betydning for Inddragelse i kommuneplanlægning.

AI-forklaring genereret af claude-sonnet-3.5

Planloven paragraf 11f Landzonetilladelser m.v. - Spørg AI