§ 11 b. Planloven
Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 223
§ 11b udgør en væsentlig del af Planlovens regelsæt og regulerer Kommuneplanens retsvirkninger.
Rammer for indholdet af lokalplaner fastsættes for de enkelte dele af kommunen med hensyn til
Stk. 2. Kommuneplanen kan indeholde retningslinjer for andre forhold end nævnt i stk. 1 og § 11 a, stk. 1, der kan være af betydning for arealanvendelsen og bebyggelsen, herunder beliggenheden af arealer til lokalisering af landbrugets driftsbygninger og driftsanlæg inden for de udpegede særlig værdifulde landbrugsområder, jf. § 11 a, stk. 1, nr. 10.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan, uanset § 11 a, stk. 8, i særlige tilfælde fastsætte rammer i kommuneplanen for eksisterende fødevarevirksomheder med besøgsfaciliteter, der bidrager til områdets turisme, hvis
Stk. 4. Kommunalbestyrelsen kan i særlige tilfælde, uanset § 11 a, stk. 8, fastsætte rammer for overførsel af arealer i landzone til byzone for veletablerede virksomheder, f.eks. produktionsvirksomheder, hvis virksomheden over en længere årrække har foretaget væsentlige investeringer i bebyggelse eller i produktion, hvis virksomheden er beliggende i tilknytning til eksisterende nødvendig infrastruktur.
Stk. 5. Kommunalbestyrelsen kan uanset retningslinjer efter § 11 a, stk. 1, nr. 16, fastsætte rammer for opstilling af vindmøller og solceller i landskaber, der kan karakteriseres som herregårdslandskaber eller godslandskaber. Dette gælder dog som udgangspunkt ikke, hvis det pågældende landskab kan karakteriseres som et herregårdslandskab eller godslandskab af en særlig kvalitet.
Stk. 6. Kommunalbestyrelsen kan uanset § 11 a, stk. 6-8, fastsætte rammer for overførsel af landsbyer fra landzone til byzone med udgangspunkt i kommuneplanens hovedstruktur og på baggrund af den strategiske planlægning for landsbyer, jf. §§ 5 c og 5 d.
1) fordelingen af bebyggelsen efter art og anvendelsesformål, herunder almene boliger, jf. lov om almene boliger m.v., i områder, der ikke anvendes til eller er lokalplanlagt til boligformål,
2) områder for blandede byfunktioner,
3) bebyggelsesforhold, herunder rammer for bevaring af bebyggelser eller bymiljøer,
4) procentdel med grønne arealer,
5) byfornyelsen i eksisterende bysamfund,
6) byomdannelsesområder, hvor anvendelsen af bebyggelse og ubebyggede arealer til erhvervsformål, havneformål eller lignende aktiviteter skal ændres til boligformål, institutionsformål, centerformål, rekreative formål eller erhvervsformål, der er forenelige med anvendelse til boligformål,
7) forsyningen med offentlig og privat service,
8) områder til butiksformål, herunder maksimale bruttoetagearealer for de enkelte butikker,
9) institutioner og tekniske anlæg, herunder varmeforsyningsforhold,
10) områder til fritidsformål, herunder kolonihaveområder, jf. § 11 c,
11) trafikbetjeningen,
12) overførsel af arealer til byzone eller sommerhusområder,
13) rækkefølgen for bebyggelse og ændret anvendelse af arealer til byformål, de i nr. 6 nævnte byomdannelsesområder og sommerhusområder,
14) anvendelsen af vandområder og udformning af anlæg på vandområder inden for en havns dækkende værker, i et byomdannelsesområde dog også i tilknytning til en havns dækkende værker,
15) etablering af afværgeforanstaltninger til sikring mod oversvømmelse eller erosion ved planlægning af byudvikling, særlige tekniske anlæg, ændret arealanvendelse m.v. i de udpegede områder, der kan blive udsat for oversvømmelse eller erosion, jf. § 11 a, stk. 1, nr. 18,
16) sikring af, at erhvervsarealer langs motorvejen prioriteres til transport- og logistikvirksomheder og andre transporttunge virksomheder,
17) konsekvensområder omkring erhvervsområder forbeholdt produktionsvirksomheder, transport- og logistikvirksomheder, jf. § 11 a, stk. 1, nr. 27,
18) transformationsområder inden for konsekvensområder, jf. § 11 a, stk. 1, nr. 28, og
19) arealer belastet af lugt inden for konsekvensområder, jf. § 11 a, stk. 1, nr. 29.
1) fødevarevirksomheden udspringer af en produktion knyttet til lokale råvarer og stadig baserer produktionen på råvarer fra landbruget,
2) fødevarevirksomheden har eksisteret på stedet i mindst 5 år,
3) fødevarevirksomheden ønsker at etablere eller udvide faciliteter til besøgsturisme, som bidrager til områdets turisme, og
4) der er en funktionel sammenhæng mellem fødevarevirksomheden og besøgsfaciliteterne.
Kort sagt
§ 11b udgør en væsentlig del af Planlovens regelsæt og regulerer Kommuneplanens retsvirkninger. Paragraffen har betydning for den praktiske planlægning ved at fastlægge rammer, procedurer og krav vedr...
Eksempler
Kommunal håndtering af Kommuneplanens retsvirkninger
Kommunalbestyrelsen behandler ansøgning om retsvirkninger, bindende, kommuneplan efter § 11b og vurderer, om projektet er i overensstemmelse med kommuneplan og planlægningsmæssige hensyn.
Planlægning for Kommuneplanens retsvirkninger
Ved udarbejdelse af lokalplan skal kommunen tage højde for bestemmelsen om retsvirkninger, bindende, kommuneplan og sikre, at planen overholder kravene i § 11b.
Dispensation vedrørende Kommuneplanens retsvirkninger
I særlige tilfælde kan der dispenseres fra kravene om retsvirkninger, bindende, kommuneplan, hvis det er i overensstemmelse med planlovens formål og ikke tilsidesætter væsentlige hensyn.
Almindelige misforståelser
- •At § 11b giver automatisk ret til retsvirkninger, bindende, kommuneplan - bestemmelsen kræver konkret vurdering og ofte tilladelse.
- •At kommunen kan ignorere nationale retningslinjer for Kommuneplanens retsvirkninger - kommunale afgørelser skal respektere statslige interesser.
- •At § 11b kun gælder i byzoner - bestemmelsen kan have betydning på tværs af zoneinddeling afhængigt af dens konkrete indhold.
- •At private kan handle uden tilladelse - de fleste forhold vedrørende retsvirkninger, bindende, kommuneplan kræver forudgående godkendelse.
Almindelige spørgsmål
Hvad regulerer § 11b præcist?
§ 11b fastlægger regler for Kommuneplanens retsvirkninger og sikrer, at retsvirkninger, bindende, kommuneplan håndteres korrekt i den kommunale planlægning og administration.
Hvem har ansvaret for at administrere § 11b?
Kommunalbestyrelsen har det primære ansvar for at administrere bestemmelsen, mens ministeren kan føre tilsyn og fastsætte supplerende regler.
Kan jeg klage over afgørelser efter § 11b?
Ja, afgørelser kan påklages til relevant klageinstans, typisk Planklagenævnet, inden for fastlagte klagefrister.
Hvilke konsekvenser har § 11b for min ejendom?
Bestemmelsen kan påvirke dine muligheder for bebyggelse, anvendelse eller ændringer vedrørende retsvirkninger, bindende, kommuneplan. Kontakt kommunen for konkret vejledning.
Hvordan forholder § 11b sig til andre love?
Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med anden lovgivning, herunder naturbeskyttelsesloven, miljøbeskyttelsesloven og byggeloven, som alle kan have betydning for Kommuneplanens retsvirkninger.
AI-forklaring genereret af claude-sonnet-3.5
Har du spørgsmål?
Spørg Regelrytter AI chat for dybere forklaringer og kontekst om denne lov.
Foreslåede spørgsmål: