Naturbeskyttelsesloven § 3
Billedgenerering afventer: A protected natural lake and stream in a Danish rural setting showing clear water and natural vegetation, with a ministry official surveying the area, Danish context.
§ 3 fastsætter et klart beskyttelsesniveau for naturlige søer og visse vandløb ved at forbyde ændringer i deres tilstand.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 1986 af 30.10.2021
Der må ikke foretages ændring i tilstanden af naturlige søer, hvis areal er på over 100 m2, eller af vandløb eller dele af vandløb, der af miljøministeren efter indstilling fra kommunalbestyrelsen er udpeget som beskyttede. Dette gælder dog ikke for sædvanlige vedligeholdelsesarbejder i vandløb.
1) heder,
2) moser og lignende,
3) strandenge og strandsumpe samt
4) ferske enge og biologiske overdrev,
Stk. 2. Der må ikke foretages ændringer i tilstanden af
Stk. 3. Der må heller ikke foretages ændring i tilstanden af moser og lignende, der er mindre end 2.500 m2, når de ligger i forbindelse med en sø eller et vandløb, der er omfattet af beskyttelsen i stk. 1.
§ 3 fastsætter et klart beskyttelsesniveau for naturlige søer og visse vandløb ved at forbyde ændringer i deres tilstand. Søer over 100 m² og vandløb udpeget af miljøministeren efter kommunalbestyrelsens indstilling er beskyttede, hvilket forhindrer større indgreb, der kan påvirke økosystemer og vandmiljøet negativt. Dette afspejler en balance mellem naturbeskyttelse og praktisk forvaltning ved at tillade sædvanlige vedligeholdelsesarbejder i vandløb – en nødvendig undtagelse for eksempelvis oprensning eller regulering for at sikre vandløbenes funktionalitet. Formuleringen peger på statens rolle i at fastlægge beskyttelsesområder, hvor lokale myndigheder spiller en rådgivende rolle. Kritisk kan man anfægte, at paragrafen overlader betydelig skønsmargin til miljøministeren, hvilket kan skabe usikkerhed om beskyttelsens omfang. Desuden kunne lovteksten være klarere om, hvad der udgør 'ændring i tilstand' og definere 'sædvanlige vedligeholdelsesarbejder' mere præcist for at reducere retsusikkerheden og forbedre håndhævelsen. Paragraffen står i direkte relation til bestemmelser om kommunalbestyrelsens og ministerens beføjelser til at fastsætte regler herom, blandt andet i §§ 5, 6 og 7, som præciserer regulering og registrering af naturtyper, samt til § 53 om myndigheders muligheder for at pålægge påbud.
Eksempler
Oprensning af beskyttet vandløb
Kommunalbestyrelsen godkender en oprensning af et beskyttet vandløb som et sædvanligt vedligeholdelsesarbejde, hvilket er tilladt efter § 3, selvom ændringer i tilstanden ellers er forbudt.
Forbud mod opfyldning af naturen sø
En lodsejer forsøger at opfylde en naturlig sø over 100 m² for at opnå ekstra landbrugsjord, men bliver afvist, da § 3 forhindrer ændringer i tilstanden uden miljøministerens tilladelse.
Udpegning af beskyttede vandløb
Miljøministeren, efter kommunalbestyrelsens indstilling, udpeger et vandløb som beskyttet i medfør af § 3, hvilket betyder, at kun sædvanlige vedligeholdelsesarbejder er tilladt fremover.
- •§ 3 forbyder ikke alle ændringer i søers og vandløbs tilstand, men kun ændringer ud over 'sædvanlige vedligeholdelsesarbejder'. Mange tror, at naturbeskyttelsen er total og absolut.
- •At alle søer mindre end 100 m² er ubeskyttede, men loven tillader ministerens regler at omfatte mindre søer i særlige tilfælde, jf. § 6.
- •At vedligeholdelsesarbejder i vandløb ikke kræver nogen form for myndighedskontrol, hvilket ikke altid er tilfældet, især hvis der er risiko for påvirkning af naturindhold eller vandmiljø.
Hvad forstås ved 'ændring i tilstanden' af en sø eller et vandløb?
Ændring i tilstanden kan omfatte fysiske indgreb som opfyldning, udgravning eller ændring af vandløbets forløb. Sædvanlige vedligeholdelsesarbejder, som oprensning eller regulering inden for normal drift, er dog tilladt. Præcis vurdering sker ud fra administrativ praksis og konkrete myndighedsafgørelser.
Kan en lodsejer få tilladelse til at ændre en beskyttet sø eller vandløb?
Ændringer kan kun ske, hvis der foreligger en særlig tilladelse fra miljøministeren, da vandløb og søer i denne kategori er særlig beskyttede. Miljøministerens regler og eventuelle dispensationer, jf. §§ 5 og 6, er afgørende her.
Hvordan fastsættes hvilke vandløb, der er beskyttede?
Miljøministeren udpeger beskyttede vandløb efter indstilling fra kommunalbestyrelsen. Udpegningen bygger på vurderinger af naturværdier, økologi og landskabelige forhold, jf. §§ 3 og 6.
Hvilken rolle spiller kommunalbestyrelsen i praktisk administration af § 3?
Kommunalbestyrelsen indstiller til miljøministeren, hvilke vandløb der skal beskyttes, og medvirker i behandling og administration af sager vedrørende vedligeholdelse af vandløb. Desuden er kommunalbestyrelsen tilsynsmyndighed, jf. §§ 73 og 74.
Velkommen til naturbeskyttelseslovens chatbot.
Velkommen til naturbeskyttelseslovens chatbot.