§ 32 b. Forvaltningsloven
Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 433
Paragraf 32 b fastslår, at dokumenter, der sendes fra forvaltningen til borgere og virksomheder, skal være tydeligt identificerbare, enten gennem en personlig underskrift eller ved en anden metode, der sikrer afsenderens entydige identifikation.
I en sag, hvori der er eller vil blive truffet afgørelse af en forvaltningsmyndighed, skal de dokumenter, der udgår fra myndigheden til borgere, virksomheder m.v., være forsynet med en personlig underskrift eller være udformet på en måde, der i øvrigt sikrer en entydig identifikation af den, som er afsender af dokumentet, og at dokumentet er endeligt.
Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 gælder ikke for dokumenter, hvor der anvendes automatisk sagsbehandling.
Stk. 3. Bestemmelsen i stk. 1 gælder endvidere ikke for dokumenter, hvorved der kvitteres, rykkes eller foretages andre sagsbehandlingsskridt, der ikke er væsentlige.
Stk. 4. Vedkommende minister kan efter forhandling med finansministeren og justitsministeren fastsætte nærmere regler om, hvornår betingelserne i stk. 1 skal anses for opfyldt.
Kort sagt
Paragraf 32 b fastslår, at dokumenter, der sendes fra forvaltningen til borgere og virksomheder, skal være tydeligt identificerbare, enten gennem en personlig underskrift eller ved en anden metode, de...
Eksempler
Personlig underskrift på afgørelser
Når en myndighed sender en afgørelse til en borger, skal afgørelsen være underskrevet for at bekræfte, hvem der har truffet beslutningen.
Automatiske meddelelser
Dokumenter, der genereres automatisk, såsom standardiserede påmindelser om betalingsfrister, kræver ikke personlig underskrift.
Kvitteringer og rykkerbreve
Hvis en myndighed sender en rykker for manglende betaling, behøver dette ikke at være underskrevet, da det ikke betragtes som væsentligt.
Almindelige misforståelser
- •Alle dokumenter skal altid være underskrevet, hvilket ikke gælder for automatiserede dokumenter.
- •Det er ikke nødvendigt at identificere afsenderen på kvitteringer og rykkerbreve, hvilket kan føre til manglende ansvarlighed.
- •At en underskrift altid skal være fysisk, når digitale løsninger også kan opfylde kravene.
Almindelige spørgsmål
Hvad kræves der for dokumenter fra forvaltningen?
Dokumenter skal være tydeligt identificerbare gennem underskrift eller anden identifikationsmetode.
Gælder undtagelserne for alle dokumenter?
Nej, undtagelserne gælder kun for specifikke dokumenttyper, som automatiske meddelelser.
Hvad hvis dokumentet ikke er underskrevet?
Så skal det vurderes, om det stadig opfylder kravene for identifikation og ansvarlighed.
AI-forklaring genereret af gpt-4.1-mini
Har du spørgsmål?
Spørg Regelrytter AI chat for dybere forklaringer og kontekst om denne lov.
Foreslåede spørgsmål: